2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
تکنیک هایی برای احساس شادی و نشاط در زندگی

تکنیک هایی برای احساس شادی و نشاط در زندگی

چگونه پرانرژی و شاد باشیم؟ آیا رسیدن به این خواسته فرمولی دارد؟ روش آن چیست؟

دوات آنلاین -این روزها خیلی از ما با مشکل بی حوصلگی و احساس ناراحنتی و افسردگی مواجه هستیم. اما ماندن در این شرایط نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه خودش به مشکلی بزرگتر تبدیل می شود پس باید برای رسیدن به احساس شادی و نشاط دست به کار شویم.

 

همشهری به نقل از سایتک ‌دیلی، برای اینکه بتوانید در طول روز با انرژی و نشاط به کارهای‌تان برسید نخستین نکته این است که سطح «دوپامین»‌خون‌تان را بالا ببرید. دوپامین ماده‌ای است که احساسات شما را درباره انگیزش و پاداش کنترل می‌کند و کم و زیاد شدن آن باعث عدم‌تعادل در سلامت و خلق و خوی‌تان می‌شود. اگر این عدم‌تعادل دوپامین به درازا بینجامد بیماری‌های مختلف به‌سوی شما گسیل می‌شوند. نکته‌ای که نباید آن را فراموش کنید این است که هر چه سن بالاتر می‌رود توانایی مغز برای جذب دوپامین کاهش پیدا می‌کند اما با رعایت سبک زندگی سالم و عادات درست غذایی و... می‌توانید مطمئن باشید که دوپامین مغزتان به خوبی ترشح می‌شود.

 

کمبود دوپامین نشاط را از بین می برد

اگر سطح دوپامین به‌طور مزمن (یعنی در اغلب اوقات) پایین باشد، ممکن است طیف وسیعی از علائم روحی و جسمی را تجربه کنید. اگر دچار عدم‌تمرکز و انگیزه، ‌اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی، چالش‌های حافظه کوتاه‌مدت، سندروم پای بیقرار، یبوست و گرفتگی مکرر عضلات هستید این موارد می‌تواند نشان‌دهنده سطح پایین دوپامین در مغزتان باشد. اما دوپامین بیش از حد هم می‌تواند باعث مشکلاتی همچون اضطراب، بی‌قراری وبی‌خوابی، پرخاشگری و شیدایی شود.

 

اما هنوز بشر نتوانسته هیچ «قرص جادویی» برای افزایش سطح دوپامین در مغز انسان کشف کند با این حال «مرکز مغز آمریکا» پیشنهاد می‌دهد که داشتن خواب کافی، ‌ورزش کردن و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌تواند نیاز به دوپامین را تأمین کند.

 

بیشتر بخوانید: کارهای ضروری برای شاد بودن در زندگی

برای احساس نشاط به اندازه کافی بخوابید

وقتی 7 تا 9ساعت خواب شیرینی را که هر شب نیاز دارید دریافت نکنید، روز بعد گیرنده‌های دوپامین زیادی نخواهید داشت. یک ساعت قبل از خواب چشمان خود را از نور آبی دور کنید (مثلا نور صفحات موبایل و تبلت) و زمانی را برای استراحت خود اختصاص دهید.

 

چه کار کنیم که احساس شادی داشته باشیم

احساس شادی با فعالیت‌های آرامش‌بخش

تنفس عمیق، حرکات کششی یا مدیتیشن به آرامش و حتی بهتر خوابیدن شما کمک قابل توجهی می‌کند. گوش دادن به موسیقی و نواهای مورد‌علاقه‌ شما هم یک روش خوب برای کمک به تولید دوپامین است.

ورزش بر احساس شادی بسیار تاثیرگذار است

ورزش انگیزه شما را بالا می برد

انجام تمرینات ورزشی سبب تحریک تولید دوپامین می‌شود و احساس انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند؛ تمرینات قدرتی نه‌تنها ماهیچه‌های شما را تقویت می‌کند، بلکه سیستم عصبی مرکزی را نیز تقویت می‌کند و مقاومت شما را در برابر استرس بهبود می‌بخشد.

 

توصیه تغذیه ای

افزودن غذاهای غنی از پروبیوتیک (باکتری‌های طبیعی و مفید برای بدن) به رژیم غذایی شما برای حمایت از بیوم روده سالم نیز به تعادل تولید دوپامین کمک می‌کند.

 

از چربی‌های اشباع فرار کنید و ویتامین D و چربی‌های امگا ۳ بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.