2024/05/05
۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
خلاصه داستان و نقد فیلم شب، داخلی، دیوار

خلاصه داستان و نقد فیلم شب، داخلی، دیوار

موضوع فیلم شب، داخلی، دیوار چیست؟ منتقدان درباره آن چه گفته اند و نوید محمدزاده و دایانا حبیب درباره بازی های خود چه توصیحی داده اند؟

دوات آنلاین -فیلم شب، داخلی، دیوار، مورد توجه منتقدان کشورهای مختلف قرار گرفته است. اطلاعات کامل درباره این ساخته وحید جلیلوند در ادامه گردآوری شده است.

 

داستان فیلم شب، داخلی، دیوار

ماجرای فیلم شب، داخلی، دیوار درباره‌ مردی به نام علی است  که در آستانه‌ نابینایی، تنها و بی‌کس در آپارتمانی زندگی می‌‌کند. تنها دکتر او است که برای کمک به وضعیتش به علی سر می‌زند و به او دارو‌هایی می‌دهد تا شاید بهبود اندکی در وضعیت سلامتی‌اش حاصل شود. با ورود لیلا به داستان که از دست پلیس در حال فرار است و به خانه‌ی علی پناه آورده، فیلم رنگ دیگری به خود می‌گیرد.

نوید محمدزاده در فیلم شب، داخلی، دیوار

بازیگران فیلم شب، داخلی، دیوار

نوید محمدزاده، دیانا حبیبی، امیر آقایی، سعید داخ، دانیال خیریخواه، علیرضا کمالی بازیگران این فیلم هستند. نوید محمدزاده درباره نقش علی در این فیلم گفته: فیلمنامه را که خواندم فوق‌العاده بود؛ همیشه فکر می‌کنم، وقتی چنین فیلمی با چنین فضای متفاوت و چنین کاراکتری _که نمونه‌اش را در سینمای ایران نداریم _ فرصت بازی در آن برایم پیش آمده، باعث افتخارم است.

 

من و دایانا حبیبی هر کدام قوانین مختلفی در پیش تولید و فیلمبرداری داشتیم. من طی دو ماه نزدیک به ۱۷ کیلو کم کم کردم که این وزن را در هفت ماه با رژیم سخت نگه داشتم، چون فیزیکی که در ذهن وحید جلیلوند بود بسیار اهمیت داشت. تمرینات ندیدن زیادی در پیش تولید داشتم و با شروع فیلمبرداری من تنها یک بار لوکیشن فیلمبرداری را دیدم و بعد از آن دو ماه در خانه با وضعیت شخصیت علی، لوکیشن را مثل خانه خودم می‌دانستم.

 

تجربه فیلم شب، داخلی، دیوار بی‌نظیر بود و فکر می‌کنم بعد از این فیلم؛ خانواده، دوستان و کسی که دوست داشتم را در زندگی بهتر می‌بینم و به نوید محمدزاده حقیقی بیشتر نزدیک شدم. این یک سفر فوق‌العاده و معنوی برای من بودم. خوشحالم که این اتفاق افتاد و این نقش فراتر از بحث سینما و بازیگری بود.

دایانا حبیبی در در فیلم شب، داخلی، دیوار

دایانا حبیبی نیز درباره نقش لیلا چنین گفته: من فیلمنامه را تاکنون نخوانده‌ام و فقط یک بار آن را گوش دادم. من در دفتر آقای جلیلوند کار می‌کردم و ایشان مرا برای بازی در نقش "لیلا" انتخاب کرد و گفت دیگر نباید اینجا کار کنی! و باید بروی و لیلا را زندگی کنی، بدون حقوق و باید کاری در طبقه زن بازیگر قصه پیدا کنی و تنها منبع درآمدت نیز همین باشد.

 

شروع به کارگری کردم و تنها اجازه داشتم پولی را که خودم درمی‌آورم، خرج کنم. محل زندگی‌ام تغییر کرد، روابطم با دوستان و خانواده قطع شد و حالا دیگر دوستان جدید از این طبقه دارم. آقای جلیلوند کاملا تمام ویژگی‌ها شخصیت لیلا را می‌دانست اما از من خواست خودم به این شخصیت برسم بنابراین من از نوع لباس پوشیدن تا عطر لیلا را خودم پیدا کردم و حتی بچه‌ام را نیز باید خودم پیدا می‌کردم که فرآیند بسیار طولانی داشت.

 

اول نمی‌دانستم چه اتفاقی افتاده اما کم کم آن را پذیرفتم و به آن خو گرفتم. این که چطور به این نقش رسیدم با کمک و راهنمایی استادم آقای جلیلوند بود.

عکسی از فیلم شب، داخلی، دیوار

نقد فیلم شب، داخلی، دیوار

در ادامه خلاصه ای از چند نقد بر این فیلم را بخوانید:

 

ایده‌های جالب توجه

جسیکا کیانگ در بخشی از نقد خود در ورایتی نوشته:... محمد‌زاده و حبیبی کاملا به نقش خود متعهد هستند که به نظر ضامن کار خواهد بود تا اینکه راز اصلی فیلم برملا می‌شود که هم شدیدا نومید‌کننده و هم به طرز عجیبی احساسی است که حس نگاهی سرسری به این اختلالات روانی را تداعی می‌کند اما شاید ستاره‌ی اصلی این فیلم مشخصا ترسناک، طراحی صدای علیرضا علویان است که بی‌رحمانه و تهاجمی است، خصوصا در اتصال حلقه‌های زمانی بر اساس آسیب‌های روحی که ارتباط بین گذر‌ از واقعیت در قفس شخصیت علی را با خیالی که کمتر در آن زندانی است،‌ برقرار می‌کند. البته باید از چهره‌پردازی زخم‌ها و ‌خون‌ریزی‌ها و نیز تصویربرداری ادیب سبحانی به خاطر دوربین روی دست لرزان او که مثل یک تیغ زبر و برنده است قدردانی کرد که دوست‌داشتنی نیز هست.

 

اما با این حال نیرنگ پایان‌بندی فیلم به نوعی از جدیت ایده‌های جالب توجه فیلم می‌کاهد که چگونه زندان‌های بتنی نمی‌توانند به طور کامل ما را مثل زندان‌های روح و تن محدود کنند. در هر حال بعد از بیش از ۲ ساعت حملات ناگهانی، برخورد‌ها، شورش‌ها، تیراندازی‌ها، کتک‌زدن‌ها و آسیب‌های روحی بی‌‌پایان، برخی از نکات ریز فلسفه‌ فیلم شاید از شما فرار کند درست مثل خود شما که تمایل دارید از فیلم فرار کنید.

عکسی از فیلم شب، داخلی، دیوار

صحنه اکشن در فیلم شب، داخلی، دیوار

جاناتان رامنی در اسکرین ‌دیلی درباره فیلم شب، داخلی، دیوار نوشته: بعضی از صحنه‌های اکشن فیلم خیلی خوب از کار درآمده‌اند… که اگر طراحی و اجرای دقیق و پویای آن‌ها با تدوینی درست و سنجیده همراه نمی‌شد، چنین نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد که در بستر سینمای ایران شگفت‌انگیز باشد. در این خصوص، نزدیک شدن فیلم به تابوها هم شامل اقدام به خودکشی و نمایش صمیمیتی می‌شود که بین شخصیت‌های مرد و زن اصلی شدت می‌گیرد، گرچه آن‌ها اغلب در یک قاب دیده نمی‌شوند؛ اما رنگ و لعاب فیلم بیش از حد سنگین و غم‌افزاست.

 

تریلر هنرمندانه

لیلا لطیف منتقد سایت ایندی وایر نیز در نقدی درباره فیلم شب داخلی دیوار نوشت: این تریلر هنرمندانه از وحید جلیلوند راههای جدیدی برای نمایش نابینایی و انتقال صحنه های فلش بک پیدا کرده است.هر دو بازی محمدزاده و و حبیبی سرتاپا عالی، پرتنش و همراه با حسی از ناامیدی هستند. هرچند وقتی قصه جلو می‌رود، پاسخ برخی از سوالات آنقدر که در ابتدا به نر می‌رسید جالب نیستند. ایده‌های بزرگی در این فیلم درباره اهمینت از دست دادن توانایی دیدن در جامعه مبتنی بر نظارت که به شدت زیر فشار اقتصادی و گرسنگی است وجود دارد.

 

جلیلوند حتی در معماری بی‌رحمانه ساختمان هم نکات زیبایی پیدا می کند. پلکان آهنی ساده به آسمان با زنگ زدگی و چسب‌هایی که خورده انگار در حال گریه از تنهایی است. جلیلوند به خوبی می‌تواند زمان و مکان‌های مختلف را در هم بیامیزد، ولی هنوز تا داشتن اعتماد به نفس یک استاد قدیمی سینما، فاصله دارد.

 

منابع: ایسنا- فیلیمومگ- دیجی کالا مگ- عصر ایران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.