2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

جدیدترین فیلم از پیروز؛ توله یوز ایرانی در پردیسان

یوزپلنگ در ایران سرگذشت غم انگیزی داشته اما حالا همه به پیروز چشم دوخته اند. این توله یوز اکنون در چه شرایطی قرر دارد؟

دوات آنلاین -چشم امید خیلی از دوستداران ایرانی حیات وحش به پیروز است؛ توله یوزی که با دردسرهای زیاد متولد شد، دو برادرش تلف شدند و مادرش ایران نتوانست از او مراقبت کند. ارزش پیروز برای محیط زیست ایران وقتی بیشتر مشخص می شود که بداینم فقط 40 یوزپلنگ در کشور وجود دارد.

 

طرحی برای نجات یوزپلنگ

ایسنا نوشت: آذرماه سال ۹۳ معصومه ابتکار - رییس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست - با اشاره به بازدید از ایستگاه تحقیقاتی و ورود دو یوزپلنگ به آن برای آغاز یک طرح جدید خبر داده و گفته بود: این کار بعد از مدت‌ها مطالعه و تدوین برنامه با همکاری و نظارت مشاور بین المللی آغاز شده و در کنار کارشناسان ایرانی تمام مراحل زنده گیری، انتقال و رهاسازی یوزپلنگ‌ها را زیر نظر دارند. حال هر دو یوزپلنگ خوب است و هر دو براساس نظر دامپزشک متخصص در سلامت به سر می‌برند.

 

این دو یوزپلنگ نر (کوشکی) و ماده (دلبر) خواهر و برادر بودند و برای تکثیر در اسارت در پارک ملی پردیسان نگهداری می‌شدند. دلبر یک بار در سال ۹۳ با کوشکی جفت‌گیری کرد اما به دلیل بیماری کلیوی، جنین سقط شد. در آن زمان امکان بارداری طبیعی دلبر وجود نداشت ، برنامه‌ها روی بارداری مصنوعی دلبر متمرکز بود و قصد داشتند به هر طریقی که شده، دلبر را باردار کنند. برای این کار هم قصد استفاده از روش‌های تلقیح مصنوعی، روش تهاجمی و رحم اجاره‌ای را داشتند.

 

نجات ایران از دست قاچاقچیان

در سال ۹۶ علاوه بر «کوشکی» و «دلبر»، یک توله یوزپلنگ ماده که از دست قاچاقچیان نجات پیدا کرده بود، برای نگهداری به پارک پردیسان تحویل داده شد. این ماده یوز«ایران» نام گرفت و دامپزشکان در همان مقطع اعلام کردند که «ایران» توان باروری دارد. در دی ماه همان سال ایمان معماریان - دامپزشک سابق پارک پردیسان - از معاینه «ایران» (ماده یوز کشف شده در تهران) خبر داد و گفت: احتمال تولید مثل «ایران» با کوشکی «یوز نر سایت تحقیقات یوزپلنگ آسیایی» وجود دارد. به گفته او «ایران» قابلیت برگشت به طبیعت را ندارد چراکه این حیوان زمانی که از طبیعت جدا شد، سن کمی داشت و بسیاری از توانایی‌های لازم برای زندگی در طبیعت را نیاموخته است. به همین دلیل «ایران» در سایت نگهداری تحقیقات یوزپلنگ آسیایی در پارک پردیسان کنار کوشکی و دلبر نگهداری می‌شود.

 

۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۹ مرحله جدیدی در زندگی «ایران» جوان آغاز می‌شود. قرار است ماده یوز جوان از پردیسان کوچ کند و به زیستگاه اصلی خود در سمنان بازگردد. با تایید امیر عبدوس- مدیر کل سابق محیط زیست استان سمنان- «ایران» به محل تکثیر در اسارت یوز که در استان سمنان قرار دارد، منتقل می شود.

فیروز و ایران دو یوزپلنگ ایرانی با هم جفت گیری کردند

جفت گیری فیروز و ایران

ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰ «فیروز» - یوز نر ۱۱ ساله منطقه توران - زنده‌گیری و برای جفتگیری با «ایران» - یوزپلنگ ماده - به محیط اسارت واقع در سایت توران منتقل شد. انتشار این خبر واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت و برخی از کارشناسان اعلام کردند که چنین اقدامی می‌تواند معدود یوزهای باقی مانده در طبیعت را تهدید کند.

 

بیش از یک سال ازاظهار نظرهای کارشناسان محیط زیست درباره پتانسیل باروری ایران گذشت که ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰  در روزهای پایانی قرن اخبار خوبی از ایران به گوش رسید. ساعت ۷ صبح روز شنبه (۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ ) علائم استروس(فحلی) در یوز ماده پارک ملی توران مشاهده شد. سه شبانه روز تلاش یوزپلنگ نر و ماده (ایران) برای انجام عمل لقاح موفقیت آمیز بود و در اوایل اردیبهشت‌ماه منتظر تولد توله‌هایشان بودیم.

 

مرگ 2 توله یوز

اوایل اردیبهشت ماه همه ایران منتظر فرزندان «ایران» بودند. بالاخره و پس از چند سال کش و قوس، ماده یوز توران، مادر سه یوز ماده می‌شود. ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ علی سلاجقه - رییس سازمان حفاظت محیط زیست- با اعلام سالم بودن فرزندان «ایران» می‌گوید: با توجه به حضور تیم دامپزشکی از یک هفته گذشته و بررسی شبانه‌روزی رفتارهای این جانور، مشخص شد که بارداری کامل است و با توجه به شرایط فیزیکی گونه و عدم توانایی برای زایمان طبیعی، با نظر دامپزشکان مشاور و دامپزشک معتمد سازمان، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد. خوشبختانه با توجه به حضور تیم دامپزشکی مجرب، سه توله یوز ایرانی در این زایمان سزارین صحرایی، سالم متولد شدند.

 

بیشتر بخوانید: حرف های جالب پرستار پیروز

 

۱۴ اردیبهشت ماه بود که دکتر بهرنگ اکرامی - پزشک معتمد مرکز تکثیر یوز آسیایی - از تلف شدن یکی از سه توله« ایران» خبر می‌دهد. به گفته او این توله از زمان تولد ضعیف و در این چهار روز افزایش وزنی نداشت‌ و بعد از کالبدشکافی علت تلف شدن ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین شد.

 

حسن اکبری - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست - ۲۸ اردیبهشت ماه از تلف شدن توله یوز دوم نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: صبح روز گذشته دامپزشک تیمارگر توله یوزها متوجه تغییر در عادت دفع آن‌ها می‌شود که به فوریت موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، به دامپزشکان گروه بیماری‌های دفتر حیات وحش منعکس و با هماهنگی دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوزها منتقل می‌شود و پس از معاینه نسبت به درمان آن اقدام می‌کند.  پس از بررسی‌های انجام پذیرفته، با نظر دامپزشک متخصص، تصمیم بر این شد که توله‌ها برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متاسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد. توله دوم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی منتقل شد و تحت نظارت های دامپزشکی قرار دارد.

 

پس از گذشت مدت‌ها با تحقیق و بررسی علت تلف شدن توله‌ها را نبود شیر خشک مناسب برای گربه‌سانان به‌ویژه یوزپلنگ بیان کردند. به گفته اکبری در دنیا هیچ شیر خشک مناسب و ویژه‌ای برای یوزپلنگ وجود ندارد و تمام شیر خشک‌های ساخته شده می‌توانند مشکلاتی را برای یوزپلنگ ایجاد کنند. برای توله یوز سوم چهار نوع شیرخشک متفاوت استفاده شده که اولین نوع مارک ایرانی و سه نوع دیگر مارک خارجی بوده‌اند اما تقریبا با هر چهار نوع در هضم و دفع مشکل داشت.

پیروز به پارک پردیسان منتقل شده است

شرایط جدید پیروز

اکنون پس از فراز و فرودهای بیشمار «پیروز» توله یوز سوم - تنها توله یوز باقی مانده از «ایران» و «فیروز»- با گذشت پنج ماه پر استرس در سایت فضای باز پردیسان لمس کردن خاک زیر نور خورشید را تجربه و از ترکیبی از گوشت سفید و قرمز را تغذیه می‌کند. وزن او نیز تقریبا به وزن ایده‌آلی رسیده است. سازمان قصد دارد در پاییز با پایدارتر شدن شرایط پیروز او را به سایت توران کنار ایران و فیروز انتقال دهد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها
ناشناس 1401/08/17
این چه فیلمی بود اخه، همش عکس خودت بود
غریبه 1401/07/16
ای جان دلم امید ب زندگی
سروش 1401/06/16
خدارو شکر که چشمانمان به جمال پیروز ناز و دوست داشتنی روشن شد ،به امید روزی که همه انسانها بدانند که همه موجودات زیبا هستند وحق زندگی دارندودیگر شاهد انقراض بیشتر ازاین گونه های جانوری وزیستی نباشیم
سعید 1401/06/15
سلام وخدا قوت به همه حافظان و محیط زیست واقعا نازه چشماش با آدم حرف میز نه خداوند چه ه موجودات زیبائی خلق میکنه خدایا شکر.
دوستدار یوز پلنگ ایرانی 1401/06/14
واقعا جای تشکر و قدردانی داره از تمامی زحمت‌کشان حفاظت محیط زیست بخصوص پرستار محترم پیروز عزیز که با مراقبتهای ویژه شبانه روزی از این گونه حیات وحش ایران که در حال انقراض میباشد ، پیروز عزیز را به اینجا رساندند و طرحی که از سال ۹۳ شروع شد بالاخره بی‌نتیجه نماند. خداوند همه شما زحمت‌کشان محیط زیست و پیروز عزیز و هم نوعانش را سلامت و پایدار محفوظ بفرماید.
رضا چمنی 1401/06/14
به همه عوامل این کار خسته نباشی میگم وخواهش میکنم دلسرد نشید و کارتان را با قوت ادامه بدهید .
مهندس قره داغی 1401/06/14
چقدر تو نازی پیروز. با تشکر از همه عزیزانی که برای پیروز زحمت میکشند
ناشناس 1401/06/14
چرا از ابتدا ۳توله به بیمارستان تهران منتقل نشدند و اینکه چرا از نگهداری توله ها توسط پدر و مادر جلوگیری و نگهداری آنها به پزشک محول شده آیا پدر مادر خود قادر به نگهداری نبودند اگر چنین بوده چرا علت آن بیان نشده..‌‌.
مجید 1401/06/13
بمانی پیروز پسر خوب ایران زمین همگی دوستت داریم😚😚
گودرز 1401/06/13
حالا تو چرا عکس خودت را نشان میدی نمیشه ویدیو را ببینیم

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.