2022/10/03
۱۴۰۱ دوشنبه ۱۱ مهر
چکار کنیم خواب بد نبینیم، روش هایی برای رویایی شفاف

چکار کنیم خواب بد نبینیم، روش هایی برای رویایی شفاف

رویای شفاف چیست و چگونه می توانیم با کمک آن خودمان را از کابوس دیدن خلاص کنیم؟

دوات آنلاین -اگر مرتب خواب بد می بینید و کابوس های شبانه  آزارتان می دهد بد نیست با موضوع رویای شفاف آشنا شوید و تکنیک هایی را یاد بگیرید تا بتوانید با کمک آنها خواب های خوب ببینید.

 

  رویای شفاف یعنی چه

در پاسخ به این سوال که «فایده‌ رویای شفاف چیست؟» دنیل ارلاخر، عصب‌شناس دانشگاه برن در سوئیس معتقد است که مغز در وضعیت «آزاد» رویا در بهترین محیط برای فکر کردن خلاقانه است. یک مطالعه در دانشگاه لینکلن در سال ۲۰۱۴ نشان داد که افراد با رویای شفاف بیشتر در وظایف شناختی و حل مسئله  در زمان بیداری بهتر عمل می‌کنند. برخی طرفداران رویای شفاف برای سرگرمی به آن توجه نشان می‌دهند، برخی با تمرین یک مهارت در رویا می‌خواهند در بیداری اعتماد به نفس کسب ‌کنند، برخی صرفا می‌خواهند خواب‌های آزاردهنده تکراری را از سرشان بیرون کنند و برخی می‌خواهند از طریق رویا با ترس‌های خود مواجه شوند.

روش های دیدن رویای شفاف در خواب چیست

 چگونه خواب خوب ببینیم

رویای شفاف را ممکن است بدون هیچ تلاشی تجربه کنید اما تکنیک‌هایی هم وجود دارند که به افزایش کنترل شما بر رویاهای‌تان کمک می‌کنند. تکنیک‌هایی که در این جا معرفی می‌شوند از سوی «چارلی مورلی» یک کارشناس رویای شفاف پیشنهاد شده‌اند.

 

رویاهای‌تان را بنویسید

وقتی بیدار می‌شوید هر چیزی را که به‌یاد می‌آورید، یادداشت کنید. این به شما کمک می‌کند که نشانه‌های تفکیک کننده خواب از بیداری را تشخیص دهید. این نشانه می‌تواند فردی باشد که دیگر زنده نیست یا یک رخداد فیزیکی غیرممکن... با خودتان تکرار کنید که «وقتی این نشانه ظاهر شد، رویا می‌بینم».

 

واقعیت را چک کنید

کسانی که رویای شفاف می‌بینند، اغلب یک نشانه برای چک کردن واقعیت دارند. باید خودتان را عادت بدهید که در بیداری و خواب از آن نشانه استفاده کنید اما انواع روش‌ها برای چک کردن واقعیت عبارتند از:

 

آینه‌ها: تصویر خودتان را در آینه ببینید، آیا عادی است؟

 

اشیای جامد: دست‌تان را به سمت دیوار یا میز یا هر جسم دیگری دراز کنید تا ببینید از آن عبور می‌کند یا نه.

 

زمان: به ساعت نگاه کنید. در رویا اغلب زمان به شکل غیرخطی تغییر می‌کند.

 

تنفس: روش محبوب چک واقعیت این است که بینی خود را بگیرید و ببینید که می‌توانید نفس بکشید یا نه.

 

توصیه می‌شود که برای چک کردن واقعیت، فقط با یک نشانه تمرین کنید.

  چگونه از کابوس دیدن خلاص شویم

بیدار شو و دوباره بخواب

بر اساس برخی پژوهش‌ها، خوابیدن و بعد بیدار شدن و دوباره به خواب رفتن، شانس رویای شفاف را افزایش می‌دهد. یک بار بخوابید، زنگ بیداری بگذارید و یک ساعت بعد دوباره با این هدف بخوابید که رویا ببینید. قبل از خوابیدن بار دیگر به نشانه رویا و تفاوت‌های آن با بیداری فکر کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که رویای شفاف به میزان هوشیاری شما مرتبط است.

 

خطر اضطراب یا اختلال خواب

توجه کنید که تکنیک‌های زیادی است و در نهایت ممکن است با آن‌ها موفق به دیدن رویای شفاف نشوید. پیش از آن‌که تلاش کنید رویای شفاف ببینید، مطمئن شوید استفاده از تکنیک‌ها به اضطراب یا اختلال خواب منجر نشود.

 

منبع: بی‌بی‌سی

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.