2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
نقد فیلم دوزیست؛ بازی های خوب و فضای سیاه

نقد فیلم دوزیست؛ بازی های خوب و فضای سیاه

فیلم دوزیست چه ویژگی های مثبتی دارد و نقاط ضعف آن چیست؟ نقدی بر این فیلم را بخوانید.

دوات آنلاین -فیلم دوزیست به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و بازی  جواد عزتی، پژمان جمشیدی و هادی حجازی‌فر سال 98 ساخته شد اما تا سال 1401 به دلیل شیوع کرونا فرصت نمایش پیدا نکرده بود. علاوه بر سه ستاره‌ای که نقش‌های اصلی فیلم را بازی کرده‌اند، سعید پورصمیمی، ستاره پسیانی، مانی حقیقی و الهام اخوان هم در گروه بازیگران حضور دارند.

 

رفاقت مردانه در فیلم دوزیست

الهام سعیدی در خراسان نوشت: قصه فیلم دوزیست درباره سه دوست به نام‌های «عطا»، «مجتبی» و «حمید» است که در خانه‌ای در جنوب شهر با هم زندگی می‌کنند. آن‌ها در عین دوستی، به فکر منافع خودشان هستند و روی واقعی‌شان را پنهان می‌کنند. ورود ناگهانی یک دختر جوان و غریبه به خانه آن‌ها، زندگی این سه دوست را با تغییر و تحولاتی مواجه می‌کند. جواد عزتی و پژمان جمشیدی که نقش «عطا» و «مجتبی» را بازی کرده‌اند، هر دو از بازیگران دوست داشتنی سینما نزد مردم هستند و حضورشان در فیلم بخشی از گیشه آن را تامین خواهد کرد.

 

حضور هادی حجازی‎‌فر در کنار آن‌ها باعث شده ترکیب خوب و جالبی از سه بازیگر محبوب و موفق سینما شکل بگیرد. عزتی و جمشیدی پیش از این در «ما همه با هم هستیم» و «جهان با من برقص» با یکدیگر همبازی شده بودند. حجازی‌فر و عزتی نیز در آثار محمدحسین مهدویان «ماجرای نیمروز»، «رد خون» و فیلم «آتابای» سابقه همبازی شدن با یکدیگر را داشته‌اند اما این اولین‌بار است که این سه بازیگر در «دوزیست» کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

 

تضاد ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها و حتی اختلاف سن این سه شخصیت با یکدیگر باعث شده ترکیب خوبی در فیلم شکل بگیرد و رابطه آن‌ها به عنوان سه رفیق برای تماشاگر جالب باشد. عزتی و جمشیدی هر دو در «دوزیست» بازی خوبی دارند اما حجازی‌فر با گریمی کاملا متفاوت با دیگر نقش‌هایش و کاراکتری موذی که جدیتش برای مخاطب بامزه است، سهم بیشتری از توجه مخاطب را به خود اختصاص می‌دهد.

عکسی از فیلم دوزیست

بازی های خوب در دوزیست

هرچند که شاید حضور جواد عزتی و پژمان جمشیدی در فیلم دوزیست باعث شود که مخاطب تصور کند این فیلم کمدی است اما برخلاف انتظارات «دوزیست» سوژه‌ای جدی و اجتماعی دارد و تنها در بعضی از سکانس‌ها لحظات بامزه‌ای اتفاق می‌افتد. فیلم برای آن دسته از مخاطبانی که در سینما به دنبال قصه و سرگرم شدن هستند، اثر راضی‌کننده‌ای است. درگیری‌هایی که بین سه دوست قصه رخ می‌دهد و ماجراهایی که پیش می‌آید، قابلیت همراه کردن تماشاچی را دارد، او را خسته نمی‌کند و دارای کشش لازم است.

 

بازی خوب بازیگران «دوزیست» هم یکی از ویژگی‌های مثبت آن است. الهام اخوان که در زمان ساخت این فیلم بازیگر شناخته شده‌ای نبود، این روزها در شرایطی با این فیلم به سینما آمده است که با سریال «دودکش 3» نزد مخاطبان تلویزیون شناخته می‌شود و «آفتاب پرست» را هم در نمایش خانگی در حال پخش دارد. این بازیگر جوان هم از پس ایفای نقش مرموز خود برآمده و به عنوان دختری بی‌پناه و درمانده بازی طبیعی و خوبی دارد.

عکسی از فیلم دوزیست

فضای تلخ فیلم دوزیست

در عین حال عده‌ای از منتقدان هم معتقدند که فیلم دوزیست مضمونی مشابه فیلمفارسی‌ دارد و رفتارهای «عطا» یادآور قهرمانان آن فیلم‌هاست. همچنین بخشی از نظرات منفی   مربوط به فضای تلخ و تا حدودی سیاه فیلم است. تمرکز «دوزیست» روی این تلخی به واسطه وضعیت نا به سامان زندگی «عطا» و دوستانش، مشکلات دختر تازه وارد به نام «مریم» و سرنوشت شخصیت‌های داستان از ابتدا تا انتها، مواردی است که از سوی عده‌ای از منتقدان به عنوان ویژگی منفی «دوزیست» مطرح شده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.