2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
عروسک های دوست داشتنی ایرج طهماسب؛ از کلاه قرمزی تا مهمونی

عروسک های دوست داشتنی ایرج طهماسب؛ از کلاه قرمزی تا مهمونی

برنامه مهمونی ایرج طهماسب حسابی گرفته و عروسک هایش از بچه تا پشه و سایر رفقا محبوب شده اند.

دوات آنلاین -ایرج طهماسب هنوز هم بعد از این همه سال همان آقای مجری محبوب همه ما است. چهره ای مهربان و دوست داشتنی که تخصص و هنر بسیار بالایی در ارتباط با مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان دارد و با عروسک های محبوب و دوست داشتنی اش همیشه خاطرات خوشی را برای ما رقم زده و می زند. دکتر عروسکی، کلاه قرمزی، پسرخاله، جغجغه، ژولی پولی و ... حالا با بچه، پشه، قیمه خانم، کته خانم، خوشگل بابا و ... در مهمونی.

 دکتر عروسکی یکی از برنامه های به یادماندنی ایرج طهماسب است
دکتر عروسکی و سلامتی چه خوبه 

همشهری نوشت: ایرج طهماسب در ساخت برنامه‌های کودک دستی توانا دارد و تا قبل از «کلاه‌قرمزی» برنامه‌های مختلفی را با حضور عروسک‌های مختلف روی آنتن برده است. یکی از این عروسک‌ها، «دکتر عروسکی» است که در سال1367ایرج طهماسب با حضور او برنامه‌ای را برای شبکه یک ساخت.

 

این کاراکتر که از طریق آن نکات بهداشتی به بچه‌ها آموزش داده می‌شد، یکی از عروسک‌هایی است که ایرج طهماسب توانست توسط آن برنامه‌ای جذاب برای کودکان تولید کند. همچنین یکی دیگر از برنامه‌های نوستالژیک دهه60که بعد از دکتر عروسکی ساخته شد، برنامه عروسکی «سلامتی چه خوبه» است؛ برنامه‌ای آموزشی که نکته‌های آموزشی با محوریت سلامتی و تندرستی در خود داشت. طنز سلامتی چه خوبه با هنرمندی ایرج طهماسب، اکبر عبدی و علیرضا خمسه در سال‌1368از برنامه کودک پخش می‌شد.

کلاه قرمزی و پسرخاله دو عروسک فراموش نشدنی هستند

طهماسب با کلاه قرمزی و پسرخاله

فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله» به کارگردانی ایرج طهماسب در سال‌1373ساخته شد. فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله یکی از پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. در این فیلم کلاه قرمزی به‌دلیل بازیگوشی‌هایش از مدرسه اخراج می‌شود و به همین دلیل دنبال شغل می‌گردد، اما تلاش او برای به‌دست‌آوردن شغل بی‌نتیجه است.

 

در این میان از طریق تلویزیون با برنامه آقای مجری آشنا شده و تصمیم می‌گیرد تا وارد تلویزیون و همکار آقای مجری شود. بنابراین نزد پسرخاله به تهران می‌رود. صداپیشگی اصلی این فیلم را حمید جبلی برعهده دارد و عروسک‌گردان ارشد این فیلم نیز دنیا فنی‌زاده است. ایرج طهماسب، فاطمه معتمدآریا، حمیده خیرآبادی، مرتضی احمدی، فرخ‌لقا هوشمند، اکبر دودکار، حسن پورشیرازی، مرضیه محبوب، حمید جبلی و... نیز ازجمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

برنامه عروسکی صندوق پست هنوز از یادها نرفته است

عروسک های صندوق پست

از دیگر برنامه‌های کودک و نوجوان دهه‌70که در آن عروسک‌ها حضور پررنگی داشتند، برنامه «صندوق پست» است. صندوق پست که با نام جغجغه و فرفره نیز شناخته می‌شود نام برنامه آموزشی تلویزیونی خاطره‌انگیزی است که ایرج طهماسب، کارگردان و مجری این برنامه بود. نویسندگی این برنامه عروسکی را حمید جبلی و ایرج طهماسب برعهده داشتند. صندوق پست در سال‌1373ساخته شد و از شبکه دوم سیما روی آنتن رفت.

 

موضوع اصلی این برنامه، خواندن نامه‌های ارسالی بچه‌ها برای این برنامه بود. صندوق پست ترکیبی از نمایش مجری و عروسک بود که در آن سعی شده بود به جای نصیحت مستقیم از روش آموزش نتیجه استفاده شود. در این برنامه عروسک‌های بسیاری حضور داشتند که برخی از مشهورترین این عروسک‌ها جغجغه و فرفره، ژولی‌پولی و گلابی بودند. همچنین کلاه‌قرمزی و پسرخاله حضور داشتند که بسیار پرطرفدار شدند و بعدها مجموعه‌های جدیدی را ایجاد کردند.

 

یکی بود، یکی نبود؛ فیلمی از ایرج طهماسب

«یکی بود، یکی نبود» یکی دیگر از فیلم‌هایی است که ایرج طهماسب آن را کارگردانی کرده است. این فیلم به نویسندگی حمید جبلی و ایرج طهماسب محصول سال‌1379است. داستان این فیلم به این شکل است که ایرج که همراه همسر و تنها پسرشان در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کند، نامه‌ای دریافت می‌کند که در آن بچه‌ای بیمار از او کمک خواسته است.

 

ایرج این نامه را شوخی تلقی می‌کند و همراه برادر همسرش با اتومبیلش به طرف شمال حرکت می‌کند و زمانی که از یک تونل می‌گذرند خود را در فضایی غریب می‌یابند و برای فرار از باران شدید به درون کلبه‌ای می‌روند که کسی در آن نیست، اما بعد از میهمانان دیگری مانند بره سفید کوچکی که خود را ببعی معرفی می‌کند، کلاغ، مرغ، خروس، الاغ و گاو سر و کله‌شان پیدا می‌شود.

 

کلاه قرمزی و سرو ناز

فیلم «کلاه قرمزی و سروناز» به کارگردانی ایرج طهماسب در سال‌1381ساخته شد. این فیلم، چهارمین فیلم بلند ایرج طهماسب در مقام کارگردان است. کلاه‌قرمزی و سروناز نیز مانند کلاه قرمزی و پسرخاله توانست جزو پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سال تولید خود قرار بگیرد. داستان فیلم نیز بر این اساس است که کلاه‌قرمزی پس از سال‌ها مردود‌شدن، بالاخره در امتحانات مدرسه قبول و به‌عنوان شاگرد ممتاز مدرسه معرفی می‌شود؛ طوری که حتی تصویرش از تلویزیون نیز پخش می‌شود. حالا بنا به قولی که داده شده آقای مجری باید برایش یک دوچرخه بخرد ولی او توانایی مالی ندارد.

 

در همین زمان تلفنی از سوی عموی کلاه قرمزی که قرمزی بزرگ نام دارد، به او می‌شود و کلاه قرمزی را همراه آقای مجری و نرگس به منزل مجللش دعوت می‌کند. ایرج طهماسب، فاطمه معتمدآریا، خسرو احمدی، رضا عطاران و رضا فیض‌نوروزی از بازیگران این فیلم هستند.

کلاه قرمزی و بچه ننه یکی از فیلم های ایرج طهماسب است

کلاه قرمزی همراه با بچه ننه

یکی دیگر از فیلم‌های سینمایی ایرج طهماسب فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» است که در سال‌1390ساخته و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. نویسندگی این فیلم را حمید جبلی و ایرج طهماسب بر عهده داشتند. در فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه شخصیت پسرعمه‌زا خلق شده و شیطنت‌های او در کنار کلاه‌قرمزی به تصویر کشیده می‌شود.

 

در این فیلم سینمایی بی‌احتیاطی پسرعمه‌زا در استفاده از گاز، موجب انفجار و خرابی خانه و همچنین خسارت‌دیدن خانه همسایه‌ها شده که به همین دلیل پسرعمه‌زا در زندان است و خانواده او یعنی کلاه قرمزی، پسرخاله و آقای مجری در خانه خراب زندگی می‌کنند و آقای مجری مجبور به پرداخت خسارت شاکی‌هاست. حمید جبلی، ایرج طهماسب، خسرو احمدی، مهدی باطبی، عیسی یوسفی‌پور، بهادر مالکی، بنفشه صمدی و پوپک مظفری در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

عروسک های برنامه مهمونی حسابی محبوب شده اند

مهمونی ایرج طهماسب با عروسک ها

برنامه «مهمونی» یکی از جدیدترین کارهای ایرج طهماسب است که پس از ۴ سال دوری از سینما و تلویزیون برای نمایش خانگی ساخته شده است. ایرج طهماسب در این تاک‌شو یک ریسک بزرگ کرده است و برخلاف ساخته‌های قبلی خود از عروسک‌های شناخته‌شده‌ای مانند کلاه قرمزی و پسرخاله و... دوری کرده و به سراغ پردازش شخصیت‌های جدیدی رفته است. آنچه این برنامه را جذاب می‌کند وجود میهمان‌های مختلف در آن است.

 

گروه بازیگران و صداپیشگان این مجموعه را هوتن شکیبا، کاظم سیاحی، سهیل مستجابیان، الی امامی، امیر ادیب، علی زرمهری، سهیل رهبر زارع، احمد فیاض، بهادر مالکی، سارا صبری و نازنین شعبانی تشکیل داده‌اند. داستان برنامه مهمونی از جایی آغاز می‌شود که آقای طهماسب به خانه جدیدی نقل مکان کرده که در کنار یک سالن عروسی قرار دارد. در این سالن عروسی افراد متعددی کار می‌کنند و هر کدام از آنها قلق‌های عجیبی در شخصیت خود دارند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.