2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
دردسرهای عروسک بچه در سریال مهمونی

دردسرهای عروسک بچه در سریال مهمونی

یک روان شناس می گوید از دست شخصیت بچه در برنامه مهمونی چه کار کنیم؟ این عروسک بامزه است اما گاهی بی ادب هم می شود.

دوات آنلاین -پربازدید شدن ویدئوهایی از برنامه مهمونی به ویژه شخصیت عروسکی بچه که دیالوگ‌های بامزه و البته گاه بی‌ادبانه‌ای می‌گوید، توجه کودکان را به تماشای این برنامه جلب کرده است.

 

دکتر ساحل گرامی، روان‌شناس کودک در یادداشتی در خراسان نوشت:  شخصیت بچه در این مجموعه که تقریبا از همه محبوب‌تر است، کمی بددهن و عاشق فحش‌دادن است مثلا تکیه کلام هایی دارد مانند تورو سننه، از مادر نزاییده و ... که بعضی بچه‌ها هم از او تقلید می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم به سه سوال پاسخ دهیم: 1-والدین این فیلم را با کودک‌شان ببینند یا نه؟ ۲- اگر دیدند، به بچه چه بگویند که این عبارت‌ها را تکرار نکند؟۳- اگر تکرار کرد، چه واکنشی داشته باشند؟

 

هر از گاهی تماشای یک برنامه خیلی همه‌گیر می‌شود. آن موقع‌ها که فضای مجازی نبود، همه می‌دیدیم که در فضای عمومی یا مدرسه همه بررسی می‌کردند و می‌پرسیدند که مثلا دیشب آن قسمت شب‌های برره را دیدی یا نه؟ این سوال‌ها و گفتمان(دیالوگ‌ها) هم بیشتر درباره سریال‌های کمدی بود.

 

اگر پول‌های برره را یادتان باشد، برای بچه‌ها خیلی جذاب بود که آن را می‌خریدند! قبل از آن هم سریال زیرآسمان شهر و دیالوگ‌های حمید لولایی بود که خیلی محبوب شده بود و همه مدام می‌گفتند. پس این موضوع خیلی عجیب و غریب نیست که ما الان ببینیم بعد از یک برهه نسبتا طولانی یک سری دیالوگ‌ها و صحبت‌هایی که توسط افراد و شخصیت‌ها در برنامه‌های تلویزیونی گفته‌می‌شود، بین بچه‌ها ردوبدل شود.

آیا عروسک بچه در مهمونی بدآموزی دارد

برنامه مهمونی برای بچه ها نیست

نکته اول این است که خود «ایرج طهماسب» هم در قسمت‌های اولیه و بعد از اعتراض به شخصیت بچه، اعلام کرد که این برنامه اصلا برای بچه‌ها ساخته‌ نشده و والدین نباید توقع یک برنامه خیلی سالم و پاستوریزه را داشته‌باشند.حتی در خود پلتفرم ارائه دهنده هم کنار این برنامه ۱۲+ درج شده است  اما چون این برنامه شخصیت‌های عروسکی دارد که خیلی هم محبوب هستند، قاعدتا بچه‌ها کنجکاو می‌شوند آن را ببینند.

 

از این طرف هم رسانه‌های تصویری ما از نوعی نیست که مرتب برنامه تلویزیونی جذاب بسازد تا ما بگوییم که اگر بچه‌ را از دیدن برنامه مهمونی محروم کردیم، گزینه «ب» را  دارد که آن را ببیند. در نتیجه‌ خانواده‌ها هم آن قاطعیت را ندارند که بگویند چون مختص بچه‌ها نیست مانع دیدن این برنامه بشویم و به هیچ‌عنوان اجازه ندهیم چنین برنامه ای را ببینند. اولین راه‌حل یا شاید خوش‌بینانه‌ترین راه‌حلی که می‌توانیم داشته‌باشیم، منع کودک از دیدن چنین برنامه‌ای است. اما این راه‌حل مناسب نیست چون کودک ممکن است در مدرسه، کوچه، شبکه‌های اجتماعی و ... این دیالوگ‌ها و بخش‌هایی از برنامه  را ببیند. در نتیجه  این گونه محدود کردن ممکن است موجب ایجاد جاذبه بیشتر برای او شود. پس باید چه ‌کنیم؟

 

توضیح دادن درباره عروسک بچه ها

اول از همه سعی کنیم خودمان(یعنی پدر و مادر) به هیچ‌عنوان بازگو کننده این دیالوگ‌ها و شکاندن قبح آن در خانواده نباشیم. اما در گام بعد اگر می‌بینید کودک در حال تکرار این دیالوگ‌هاست، کاری که باید کرد توضیح شخصیت «بچه» به صورت کامل برای فرزند است. یعنی چه؟

 

یعنی می‌شود با توضیح دادن به کودک به او گفت این شخصیت(بچه) به دلیل  شرایط ناخواسته از فرهنگ ضعیف جامعه است و این حرف‌هایی هم که از زبان این شخصیت می‌شنوی، کلماتی نیست که ما در روزمره  و  جمع خانواده  استفاده‌ کنیم و تو با گفتن این حرف‌ها شخصیت خودت را زیر سوال می‌بری.

 

در این جا من(پدر یا مادر) سعی می‌کنم این آگاهی را به فرزندم بدهم که شاید شنیدن این جملات در قالب یک برنامه تلویزیونی برای تو جالب باشد اما آن چه تو در حال بیان آن هستی چیزی نیست که در فرهنگ خانواده و اجتماع ما پذیرفته‌شده باشد.

نقد روان شناسانه درباره شخصیت بچه در سریال مهمونی

ماجرای دیالوگ‌های عروسک بچه

اما اگر فرزند شما تازه شروع به تکرار این دیالوگ‌ها کرده است، سعی کنید بی‌تفاوتی مطلق داشته‌باشید یعنی اصلا نه بخندید و توجه مثبت نشان‌دهید و نه خشمگین‌شوید و واکنش شدید نشان دهید که فرزندتان تصور کند این نقطه ضعف شماست. اما اگر دیدید این رفتار همچنان ادامه دارد یا حتی در حال تشدید است، خیلی قاطعانه به فرزندتان بگویید این گونه صحبت‌ها در خانواده ما پذیرفته‌ شده‌ نیست و اگر بار دیگر این حرف را بشنوم مجبور خواهم شد تو را از دیدن دوباره این سریال منع کنم.

 

اگر در این حالت هم با بی‌اعتنایی بچه روبه‌رو شدید باید علاوه بر محدود کردن بچه از دیدن برنامه، در کنارش تصمیم‌های سخت‌گیرانه‌تری-البته خیلی توصیه نمی‌کنم- از جمله محروم‌کردن بچه از یک فعالیت مفرح روزانه مثل پارک رفتن یا دیدن فلان برنامه کارتونی را به صورت کوتاه‌مدت و موقت اعمال کنید.

 

تب برنامه مهمونی

نکته آخری که باید بگویم این است که این تکیه کلام‌ها که توسط برنامه مهمونی خیلی فراگیر شده‌است، یک تب و موج است.

 

همان طور که خیلی از دیالوگ‌ها آمدند و رفتند؛ یعنی به تاریخ سپرده‌شدند این مسئله یا تکیه‌کلام‌ها هم بعد از اتمام این برنامه تمام می‌شود و خیلی لزومی ندارد روش‌های تنبیهی سختی را به‌کار ببرید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.