2022/07/02
۱۴۰۱ شنبه ۱۱ تير
چگونه مغزمان را فعال و تقویت کنیم؛ تمرین های خانگی

چگونه مغزمان را فعال و تقویت کنیم؛ تمرین های خانگی

با چه روش هایی می توانیم مغز خودمان را ورزش بدهیم؟ چه تمرین های خانگی برای تقویت و فعالیت بیشتر مغز وجود دارد؟

دوات آنلاین -تقویت مغز و فعالیت آن تاثیر بسیار زیادی در بهتر شدن حافظه شما دارد، تمرکزتان را بالا می برد و از برخی بیماری های مغزی جلوگیری می کند اما برای این کار چه تمرین ها و روش های خانگی وجود دارد؟

حفظ کردن شماره تلفن، راهی برای فعال شدن مغز

حتما شما هم از وقتی گوشی های موبایل آمده عادت قدیمی حفظ کردن شماره تلفن دوستان و اطرافیان را کنار گذاشته اید. بعضی از ما حتی شماره اعضای خانواده خود را نیز حفظ نیستیم و با وارد کردن نام آنها در گوشی شماره شان را می گیریم. در حالی که حفظ کردن همین اعداد می تواند به فعال شدن مغز ما کمک زیادی بکند.

چه تمرین هایی بای تقویت مغز وجود دارد

 استفاده از دست مخالف برای تقویت مغز

ایسنا نوشت: در طول روز برای انجام کارهایتان با دست غیر غالب کار کنید. اگر چپ‌دست هستید، درها را با دست راست باز کنید. اگر راست‌دست هستید، سعی کنید با دست چپ از کلیدها استفاده کنید. ساعت مچی را به دست مخالف ببندید تا یادآوری باشد برای اینکه مسیر ذهنی‌تان را عوض کنید. همین کارهای ساده سبب می‌شود مغز شما راه‌های تازه‌ای ایجاد کرده و در مورد وظایفِ روزانه بازاندیشی کند.

 

بیشتر بخوانید: راه های تقویت قلب در طب سنتی

 

بی خیال فهرست هایتان شوید

تهیه‌ فهرست عالی است اما احتمال وابستگیِ بیش از حد به آن وجود دارد. برای نمونه فهرستِ خرید تهیه کنید اما سعی کنید هنگام خریدکردن آن را در دست نگیرید و به آن وابسته نباشید. زمانی از آن استفاده کنید که تمام اقلامی که به ذهن‌تان رسیده در سبد خرید قرار داده‌اید. همین کار را با سایر فهرست‌ها انجام دهید.

برای تقویت مغز، داستان تعریف کنید

هر روز خودتان را آماده کنید تا داستانی را برای کسانی که می‌بینید تعریف کنید. ماجرای داستان می‌تواند به‌روز یا قدیمی باشد. سعی کنید به سرگرم‌کننده‌ترین شکل داستان را بازگو کنید. اگر کسی با شما تماس گرفت یا به دیدن شما آمد، موضوعی برای صحبت‌کردن با او خواهید داشت. با این کار علاوه بر اینکه از خودتان یک شخصیت سرگرم‌کننده می‌سازید، مغزتان را هم ورزش می‌دهید.

 

بدانید: دلایل و علایم خشکی مغز چیست

 

تماشا کردن؛ تمرینی مفید برای مغز 

هر روز چیز خاصی را برای مشاهده‌کردن انتخاب کنید. برای نمونه یک روز تصمیم بگیرید به پوششِ مردم توجه کنید. هر کجا که می‌روید یا حین تماشای تلویزیون به نحوه‌ لباس‌پوشیدن افراد نگاه کنید و به این فکر کنید که چرا برخی افراد سبکِ پوشش خاصی دارند. با این کار به مغزتان موضوعی برای فکرکردن می‌دهید. روز بعد موضوع مشاهده را عوض کنید.

سراغ مسیرهای جدید بروید

حین پیاده‌روی یا رانندگی مسیرهای جدیدی را انتخاب کنید. یک تغییر کوچک در برنامه‌ روزانه، مغز را وامی‌دارد حافظه‌ فضایی و جهت‌یابی را تمرین کند. خیابان‌های فرعی مختلف را امتحان کنید و با یک ترتیب متفاوت از فروشگاه‌ها عبور کنید. از هر طریقی که می‌توانید مسیر تکراری و همیشگی‌تان را عوض کنید.

 

دانستنی: برای تقویت حافظه چی بخوریم

 

ترتیب کارهایتان را تغییر بدهید


کاری را انتخاب کنید و آن را به روش دیگری انجام دهید. برای نمونه در وعده‌ ناهار صبحانه بخورید. کارهای محوله را اول صبح انجام دهید. به جای صبح بعد از ظهر قهوه بنوشید. کارهای روزانه‌تان را با یک ترتیب جدید انجام دهید. دقت کنید این تغییر چه احساسی در شما به وجود می‌آورد و ویژگی‌های مثبت و منفی ترتیب جدید چیست.

چکار کنیم که مغزمان فعال بماند

مغز به دنبال حل مشکلات

وانمود کنید در حال راه‌اندازی یک کسب و کار جدید هستید. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید مشکلات احتمالی این کار را حل کنید. چه چیزی را می‌فروشید و آن را به چه کسی می‌فروشید؟ رقبای شما چه کسانی هستند و چگونه می‌توانید آنها را شکست دهید؟ مغزتان را با فکرکردن به این موضوعات به چالش بکشید. روز بعد وانمود کنید در حال راه‌اندازی سازمانی برای مبارزه با گرسنگی هستید. چه ایده‌های جدیدی برای رسیدن به این هدف به ذهن‌تان می‌رسد؟ برای ایجاد ارتباطات جدید در مغز سعی کنید تمرین حل مشکل را با لذت انجام دهید.

کتاب خواندن؛ یک پیشنهاد همیشگی


کتابی با یک موضوع کاملاً جدید انتخاب کنید. کتابی که مثلاً داستان آن در هند اتفاق افتاده است. درباره‌ اقتصاد بیاموزید. کتاب‌های غیر داستانی مشهور زیادی هستند که با خواندن آنها نه تنها سرگرم می‌شوید بلکه درباره‌ یک موضوع جدید می‌آموزید. با این رویکرد هر هفته می‌توانید در یک حیطه‌ جدید اطلاعات تازه‌ای را به دست آورید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.