2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
طرز تهیه مربای گل محمدی خشک و تازه در خانه

طرز تهیه مربای گل محمدی خشک و تازه در خانه

دو روش برای درست کردن مربای گل محمدی خانگی را در این مطلب به همراه فوت و فن ها یاد بگیرید.

دوات آنلاین -مربای گل محمدی یکی از پرطرفدارترین مرباها است که برای درست کردن آن می توانید از دو شیوه استفاده کنید و این کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. یکی اینکه از گلبرگ ها خشک استفاده کنید و دیگر آن که گل تازه را برای تهیه مربا انتخاب کنید. در هر صورت قبل از اینکه طرز تهیه این مربا را بخوانید یادتان باشد اگر دوست دارید نتیجه کار شما شفاف باشد و کدر نشود می توانید از قند به جای شکر استفاده کنید.

 

روش درست کردن مربای گل محمدی با گل خشک

چی لازم داریم

شکر: نیم کیلو

آب:  2 و نیم لیوان

گل خشک محمدی تبریزی: ۱۵۰ گرم

آبلیمو: ۲ قاشق غذا‌خوری

رنگ قرمز خوراکی: کمی.

روش درست کردن مربای گل محمدی تازه چگونه است

دستور تهیه

گل‌ سرخ را شسته و در ظرفی ریخته و حرارت دهید.

 

بیشتر بخوانید: مربای قارچ خانگی را چطور درست می کنند

 

بعد از جوش آمدن آب آن را خالی کنید و مجددا روی آن آب بریزید و این کار را سه تا چهار بار تکرار کنید تا تلخی آنها بر طرف شود و گل‌سرخ تقریبا پخته شود.

 

شکر و آب را هم مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا شکر حل شده و گل‌سرخ را به آن اضافه کنید و بگذارید هم گل کاملا پخته شود و هم مربا قوام بیاید.

 

آبلیمو در آن بریزید و رنگ خوراکی را هم قطره قطره بریزید تا رنگ دلخواه به دست بیاید. دقت کنید آبلیمو را در مرحله آخر بریزید و بیش از پنج دقیقه نجوشانید تا مربا رنگ شفاف داشته باشد.

 

مربا را بعد از خنک شدن در شیشه ریخته و در جای خنک نگهداری کنید.

 

مربای گل محمدی با گل تازه

مواد مورد نیاز

گلبرگ گل محمدی بدون شاخ و برگ: ۵۰۰ گرم

شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

جوهر لیمو: ۱ قاشق چایخوری

هل: ۲ عدد

دستور تهیه مربا با گل محمدی خشک را بخوانید

روش تهیه

برای درست کردن مربا گل محمدی یا گل سرخ تازه باید مراحلی مثل طرز تهیه شربت گل محمدی را طی کنید. برای این کار گلبرگ‌های تمیز شده را بشورید. یک یا دو بار در آبجوش چند دقیقه بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. سپس گلبرگ‌ها را آبکش کنید تا کاملا خشک شوند (برای اینکه مربا کپک نزند).

 

در همین زمینه: طرز تهیه کامل مربای کیوی خانگی

 

در یک قابلمه ترجیحا لعابی (برای اینکه یک مربای شفاف و براق داشته باشید) آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا شکر کاملا در آب حل شود و البته ترکیب آب و شکر قوام پیدا کند. در اواسط غلیظ شدن شهد مربا، هل را هم اضافه کنید.

 

وقتی ترکیب آب و شکر مقداری قوام پیدا کرد گلبرگ‌ها را اضافه کنید. ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا گلبرگ‌ها در آب و شکر بجوشند. در ۵ دقیقه پایانی جوهر لیمو را اضافه کنید (حتما جوهر لیمو را اضافه کنید چون هم مربا خوشرنگ و قرمز می‌شود و هم کدر نمی‌شود. به جای جوهر لیمو هم آبلیمو اضافه نکنید چون در این صورت گلبرگ‌ها خوب رنگ پس نمی‌دهند و مربای گل سرخ خوشرنگ نمی‌شود).

 

بعد از ۲۰ دقیقه زیر مربا را خاموش کنید و روی قابلمه دم‌کنی بگذارید. در یک کاسه بزرگ آب و یخ بریزید و کف قابلمه را در آن بگذارید. این یک فوت و فن عالی برای خوشرنگ شدن و کدر نشدن مربای گل محمدی است چون به مربا شوک وارد می‌شود.

 

بعد از ۱۰ دقیقه قابلمه را با همان دم‌کنی یک شب تا صبح در یخچال بگذارید. وقتی مربا سرد شد در ظرف‌های شیشه‌ای درب‌دار و تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

منابع: جام جم – مجله کوروش

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.