2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
پژمان جمشیدی چگونه ستاره پول‌ساز سینما شد

پژمان جمشیدی چگونه ستاره پول‌ساز سینما شد

پژمان جمشیدی از سریال پژمان تا بازی در فیلم علفزار مسیری دشوار را طی کرد. فیلم ها و سریال های این هنرمند را مرور کرده ایم.

دوات آنلاین -سال 92 زمانی که پژمان جمشیدی به عنوان بازیگر در سریال کمدی «پژمان» دیده شد، کمتر کسی تصور می‌کرد او بتواند در میان بازیگران جایی برای خودش باز کند و به یکی از ستاره‌های محبوب سینما تبدیل شود، اما او نه تنها به عنوان بازیگر جایگاهش را تثبیت کرد، بلکه به یکی از ستاره‌های پول ساز سینما تبدیل شد.

 

«پژمان» سرنوشت‌ساز

خراسان با مقدمه بالا نوشت: پس از درخشش پژمان جمشیدی در سریال «پژمان» این بازیگر به سینما راه پیدا کرد و پیشنهادهای کمدی را پذیرفت. «50 کیلو آلبالو» و «خوب بد جلف» کاری از پیمان قاسمخانی آثار پرفروش او در ابتدای ورودش به سینما هستند. جمشیدی در فیلم قاسمخانی هم نقش خودش را ایفا کرد، منتها این شخصیت نسبت به «پژمان» تغییر کرده و کم‌هوش‌تر شده بود، به این ترتیب در کنار سام درخشانی به عنوان دو شخصیت ساده‌لوح و خرابکار، یکی از نقش‌های محبوب کارنامه‌اش را تجربه کرد. این بازیگر پس از سه سال غیبت در تلویزیون، نوروز 96 با مجموعه «دیوار به دیوار» بازگشت.

پژمان جمشیدی در چه فیلم و سریال هایی بازی کرده است

پژمان جمشیدی؛ پرکار و پول ساز

پژمان جمشیدی نیمه دهه 90 به یکی از پرکارترین بازیگران سینما تبدیل شده بود و همزمان با «دیوار به دیوار» از حضور در سینما غافل نبود. جمشیدی هر سال چند فیلم بازی می‌کرد و پیوسته روی پرده سینما دیده می‌شد. قسمت اول و دوم «تگزاس» با فروش تقریبا 14 و 25 میلیاردی، فروش خوبی در اکران نوروز 97 و 98 داشتند. آخرین فیلم پرفروش او «دینامیت» است که حدود 58 میلیارد فروخت و تماشاگران را به سینما کشاند. کمدی آماده اکران «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان نیز شانس بالایی برای فتح گیشه دارد. طبیعتا او در کمدی‌های تجاری، نقش‌های سخت و پیچیده‌ای بازی نمی‌کند، بلکه به واسطه بانمکی ذاتی خود می‌تواند مخاطب را بخنداند و نزد تماشاگر محبوب است.

 

تجربه‌های غیرکمدی و اجرا

از سال 96 به بعد پژمان جمشیدی در فیلم غیرکمدی «سو‌ء‌تفاهم»، «هزارتو»، «ایده اصلی» و «دوزیست» بازی کرد، اما نقش‌های او در این آثار رگه‌هایی از طنز و شوخی داشتند. او جدی‌ترین نقش خود را در «خط فرضی» تجربه کرد که بازی‌اش در این فیلم مورد توجه قرار نگرفت. این بازیگر در عرصه اجرا نیز توانایی‌اش را محک زد و سال 98 در یک قسمت برنامه ورزشی «کلاسیکو» و سال 1400 در برنامه گفت‌وگومحور «پیشگو» به عنوان مجری دیده شد که در دومی توانست میزبان خوش‌معاشرتی برای چهره‌ها باشد.

 

درخشش پژمان جمشیدی در «زیرخاکی» و «علف‌زار»

سال 99 با سریال «زیرخاکی» اثر جلیل سامان نقطه عطفی در کارنامه پژمان جمشیدی کلید خورد. او با نقش «فریبرز» که بازی کاملا متفاوتی نسبت به نقش‌های پیشینش می‌طلبید، توانست به منتقدانش ثابت کند که توانایی بازی در نقش‌های پرچالش را دارد و هنوز از همه ظرفیت او استفاده نشده است. فیلم «علف‌زار» نیز چنین موقعیتی در کارنامه سینمایی جمشیدی دارد. او در این فیلم نقش یک بازپرس را برعهده دارد و با گریم متفاوتی در فیلم ظاهر شده است. بازی پژمان جمشیدی در این فیلم برخلاف دیگر آثار غیرکمدی او نسبتی با طنز و شوخی ندارد.

 

«علف‌زار» از نظر کیفیت ساخت و حساسیت سوژه نیز در کارنامه این بازیگر فیلم‌ بسیار مهم‌تری است، بنابراین در کنار دیگر آثار غیرکمدی این بازیگر قرار نمی‌گیرد. بازی جمشیدی در این فیلم مورد توجه داوران قرار گرفت، به این ترتیب او برای دومین‌بار پس از «سوء‌تفاهم» که برای بازی در آن نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل شده بود، توانست نامزد سیمرغ جشنواره فیلم فجر شود، اما در نهایت جایزه به امین حیایی برای بازی در «برف آخر» رسید. علاوه بر عملکرد جمشیدی، فیلم «علف‌زار» نیز اکران موفقی را در جشنواره تجربه کرد. اولین ساخته دانشی در طول جشنواره با استقبال مواجه شد و در اختتامیه جایزه بهترین فیلم نامه، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و در بخش‌های فنی نیز جایزه بهترین تدوین و بهترین صداگذاری نصیب فیلم شد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.