2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
چگونه بدشانسی را از زندگی خود دور کنیم؛ توصیه یک روان شناس

چگونه بدشانسی را از زندگی خود دور کنیم؛ توصیه یک روان شناس

اگر شما هم جزو افرادی هستید که گمان می کنید بدشانسی گریان‌تان را گرفته برای غلبه بر آن راهنمایی که یک روان شناس را در این مطلب مطالعه کنید.

دوات آنلاین -چند وقتی است که زندگی ام افتاده روی دور بدشانسی. هر قدر تلاش می‌کنم، بی‌فایده است. شاید شما هم دچار این وضعیت باشید. حالا چاره چیست؟ چگونه می توانیم بدشانسی را دور بزنیم و بر آن غلبه کنیم؟

 

مصطفی نجمی، کارشناس‌ارشد روان‌شناسی در یادداشتی در خراسان نوشت: بعضی از افراد فقط بدشانسی‌ها را عامل اصلی رویدادهای بد در زندگی‌شان می‌دانند. با کمی تامل می‌توان دریافت که نسبت دادن رویدادهای بد زندگی به عامل شانس، برای لحظاتی احساس آرامش ایجاد می‌کند ولی برای ایجاد یک تغییر با ثبات و رسیدن به آرامش باید راه دیگری را جست‌وجو کرد. در ادامه چند توصیه به شما داریم.

 

از مسئولیت فرار نکنید

مفهوم اسناد یکی از موضوعات مهم و محوری روان‌شناسی است و هدف آن روشن کردن این نکته است که ما در تلاش خود برای توجیه رفتارها از چه قواعدی استفاده می‌کنیم و چه خطاهایی را مرتکب می‌شویم. افراد به طور معمول موفقیت را به عوامل درونی(تلاش و توانایی) و شکست را به عوامل بیرونی (دشواری تکلیف و شانس) اسناد می‌دهند و بدین ترتیب از پیامدهای مخرب آن جلوگیری می‌کنند.

 

برای مثال وقتی شما مشروط شدن خود را فقط به عوامل بیرونی اسناد دهید (بدشانسی، استاد سخت‌گیر، سوالات دشوار و...) احتمال تغییر را برای خود بسیار محدود می‌کنید چراکه وقتی شما تنها عوامل بیرونی را عامل شکست تان بدانید، به نوعی فرار از مسئولیت را به عنوان شیوه اصلی زندگی خود انتخاب کرده‌اید. بنابراین به جای درنظر گرفتن تمام جوانب (مثلا با تلاش می‌توانم نمره بهتری کسب کنم) خود را بی‌نیاز از تغییر می‌دانید.

برای دور زدن بدشانسی چه کار کنیم

 راه‌ های حل مشکلات‌ چیست

مسائل و مشکلات خود را به خوبی روشن کنید و در صورت نیاز با کمک گرفتن از دیگران (دوستان، آشنایان یا متخصصان) تمام راه‌های ممکن برای حل مشکل را ارزیابی کنید. با توجه به نقاط قوت و ضعف‌تان، بهترین راه را برگزینید.

 

بیشتر بخوانید: روش هایی برای خلاصی از افکار مزاحم

 

به یاد داشته باشید موفقیت الزاما به معنای رسیدن تمام و کمال به هدف‌ نیست بلکه میزان تلاش شما برای دستیابی به هدف‌تان بار ارزشی مثبت‌تری دارد. برای مثال اگر در دانشگاه مشغول تحصیل هستید و هدف‌تان گرفتن مدرک تحصیلی است، در کنار این هدف می‌توانید به مسیر هدف‌تان (رفت و آمد به دانشگاه، آشنایی با دوستان جدید، شناخت بیشتر افراد جامعه و...) هم توجه کنید و بدین صورت ضمن غنای بیشتر به هدف اصلی خود، احتمال اتفاقات خوشایند را افزایش دهید. در ضمن، همین مسئله، می‌تواند برای‌تان انگیزه‌ای باشد تا با علاقه بیشتری از خانه خارج شوید و به دانشگاه یا محل کار بروید.

 

 چطور شانس خود را زیاد کنیم

تحقیقات و پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند به میزانی که آرزوها و اهداف‌مان برایمان ارزش و اعتبار داشته باشد، امکان تحقق آن تغییر می‌کند.

 

به عنوان مثال اگر تحصیل یا به دست آوردن یک شغل یا یادگیری یک زبان بیگانه برای شما ضریب و ارزش یک دارد باید به همان میزان انتظار تغییر از خودتان داشته باشید ولی اگر همین موارد فوق در نظر و فکر شما ضریب بالاتری داشته باشد (مثلا ضریب 5) احتمال موفقیت هم  افزایش پیدا می‌کند.

 

مطالعات مختلف نشان می‌دهد که افکار و باورهای ما می‌تواند به رفتارهای مان برای رسیدن به اهداف سرعت بیشتری ببخشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود با بازیابی انتظارات و باورهایتان درخصوص مسائل پیرامون، شانس دستیابی به اهداف‌تان را افزایش دهید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1401/11/02
بد شانسترازپسرم نیست پسرم وانت داشته تخم مرغ پخش میکرد عمده فروش پسرم کلک زده دیگران چک میداد پسرم میداد عمده فروش بیست میلیون اضافه میگرفت تا حلا نزدیک صد میلیون از پسرم نزول کرفته ا از یک وکیل به من کمک کنه پسرم 18سال دارد ولی مریز شده

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.