معرفی کامل فیلم نگهبان شب؛ خلاصه داستان، بازیگران و نقد
فیلم نگهبان شب از ساخته های خوب رضا میرکریمی است که حتما باید آن را تماشا کرد. جزییات کامل درباره این فیلم در اینجا مطالعه کنید.
دوات آنلاین -فیلم نگهبان شب به نویسندگی و کارگردانی رضا میرکریمی فیلمی است که آن را دوست خواهیم داشت و از دیدنش راضی خواهیم بود. داستان و نقدهایی بر این فیلم را در ادامه بخوانید.
خلاصه داستان فیلم نگهبان شب
در فیلم نگهبان شب شاهد هستیم رسول جوان سادهای که از کرمان به تهران آمده تا کاری خوب پیدا کند در آخرین روز حضورش در تهران و نا امید از یافتن کار با بهزاد که پیمانکار یک پروژه بزرگ ساختمانی است آشنا و توسط او به عنوان نگهبان شب استخدام میشود.
دیدار رسول با دایی و رفاقتش با او ماجراهای جدیدی را برای رسول بوجود میآورد که سبب میشود تا تحولات زیادی را تجربه کند.
میرکریمی، در پاسخ به این سوال که چرا چاشنی سیاست در فیلم بسیار کم بود، گفت: جهان فیلم جهانی است که روایت آن منطبق بر نگاه شخصیت اصلی فیلم و تجربه ای که او در مسیر درک می کند، است. همه ماجراهای جانبی فیلم فضایی هستند که کاراکتر از آنها عبور می کند و نمیخواستم آنها را حذف کنم. هدف اصلی فیلم سیاسی نیست، هدف خود آدم های فیلم و مخصوصا شخصیت اصلی هستند.
میرکریمی در ادامه درباره این که چرا یک فیلم صریح سیاسی نمیسازد، خاطرنشان کرد: هر کسی طبیعت خاص خودش را دارد. من به شخصه فکر می کنم بیان دغدغههای سیاسی در فضای یک درام اجتماعی درست تر و ماندگارتر است. من معمولا در زندگی عادی هم آدم صریحی نیستم، در فیلم هایم هم همینطور هستم.
او در جواب آن که چه مقدار از این فیلم واقعی است، توضیح داد: واقعی به این معنا که نعل به نعل چیزی را نقل کنیم نیست اما شخصا فکر می کنم قصه ای که خلق می شود به شدت واقعی است. مشکل من با بعضی فیلم ها این است که فیلمسازان شخصیت هایی را که در فیلم هایشان آورده اند قبول ندارند و به عنوان یک شخصیت مستقل به رسمیت نمی شناسند. من اینطور نیستم.
بازیگران فیلم نگهبان شب
تورج الوند، لاله مرزبان، محسن کیایی، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد بازیگران نگهبان شب هستند.
رضا میرکریمی گفته: با توجه به شرایط کرونا برای تست بازیگری در سایت فراخوان دادیم که بالای ۱۳ هزار نفر ثبت نام کردند، ظرفیت سایت پر شد و با کمک دوستان سینمایی به جمع ۱۰۰۰ نفری رسیدیم و کم کم به انتخاب های نهایی و تورج الوند رسیدم .
تورج الوند، بازیگر نقش اول فیلم، نیز اظهار داشت: نگهبان شب تجربه اول من در نقش اول بود. این فیلم پنجمین فیلمی بود که برای آن تست بازیگری می دادم و هربار با وجود رد شدن از این که بهترین خودم را ارائه داده بودم راضی برمیگشتم. تا این که در نهایت برای این فیلم انتخاب شدم و به آقای میرکریمی گفتم انقدر در این فیلم خوب بازی خواهم کرد که مخاطب فرق بین من و یکی از بومیان کرمان را تشخیص ندهد.
نقد فیلم نگهبان شب
خود میرکریمی نقدی را بر فیلمش وارد دانسته و گفته ریتم آن تند است اما در ادامه خلاصه چند نقد را بخوانید.
فیلمی ساده و صمیمی
لاله محمودی، عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در ایرنا نوشت: ... ساده صمیمی و صادق. شاید این سه کلمه بهترین توصیف برای فیلم جدید رضا میرکریمی باشد اثری که در مواجهه با آن به یاد فیلمهایی مثل کودک و سرباز، زیر نور ماه میافتیم و خاطرات خوشمان در سینما با میرکریمی یکبار دیگر زنده می شود.
اینجا هم ترس عاملی می شود برای پیشبرد قصه. ترسی که سرانجامش رستگاری است و دریافت جدیدی از خویشتن خویش. اینجا هم میرکریمی مثل یک قصه گوی مهربان، قصه ساده ای را به زیبایی هر چه تمامتر برایمان می گوید و اگرچه شاید خیلی هایمان مشابه این قصه را پیشتر جای دیگر خوانده یا شنیده ایم اما قدرت قصه گویی میرکریمی و شرایطی که بوجود می آورد تا در لحظه لحظه اثر با فضا و شرایط و آدمها همذات پنداری کنیم و قصه به جانمان بنشیند.
میرکریمی در این فیلم و در حوزه بازیگری کاری کرده کارستان. چرا که استفاده از دو بازیگر که نخستین نقش اول خود را مقابل دوربین تجربه می کنند بسیار خطرناک بوده و البته این خطری است که رضا میرکریمی تقریبا همیشه در فیلم هایش انجام داده و نتایج خوبی هم از این خطر کردن گرفته است.
بازی تورج الوند و لاله مرزبان در مقام بازیگر نقش اول زن و مرد بسیار درخشان و فراتر از حد تصور است و فکر میکنم این دو بازیگر در صورت جدی گرفتن مسیر بازیگری آینده خوبی را در سینمای ایران داشته باشند و در این بین بی انصافی است اگر از بازی علی اکبر اصانلو در نقش دایی نگوییم که شاید عصاره بیش از پنجاه شصت سال تجربه بازیگریش بر صحنه تئاتر را مقابل دوربین میرکریمی به خوبی ارائه داده است.
موسیقی متن و طراحی صدا از دیگر نکات قابل توجه نگهبان شب هستند. در فیلم، موسیقی متن به لحاظ حجمی و کمی بسیار اندک است اما برعکس، در طراحی صدا موفقیتی در استفاده بجا از صداهای محیطی حاصل شده که به خودی خود همین صداهای محیطی گویی بخشی از موسیقی فیلم شده اند.
کارگردانی میرکریمی هم مثل همیشه خوب است. رضا میرکریمی بدون اغراق جزو چند کارگردان اول سینمای ایران است که فیلم بد در کارنامه اش ندارد و همین مساله سبب می شود تا همواره سطح انتظارات از خود را بالا نگه دارد.
ترکیب کارگردانی، فیلمنامه و بازیگری که سه ضلع اصلی یک اثر سینمایی هستند در کنار بهره گیری صحیح از سایر عناصر اجرایی همچون فیلمبرداری طراحی صحنه و لباس تدوین و موسیقی متن، نگهبان شب را به اثری تبدیل کرده که تاریخ مصرف ندارد. این فیلم به اعتقاد من در ردیف آثاری قرار می گیرد که سالها بعد هم اگر تماشایش کنیم همچنان می توانیم طراوات و تازگی را در بخشهای مختلفش بیابیم و همین مساله دستاورد بزرگی برای این اثر محسوب می شود.
روایت دقیق نگهبان شب
به نوشته فیلیمو شات رضا صائمی در نقد این فیلم گفته: نگهبان شب روایتی دقیق و جزیی نگرانه از زندگی طبقه کارگر جامعه است بدون اینکه بخواهد از فقر به مثابه عنصری تزیینی یا سانتی مانتال بهره ببرد. آنچه فیلم آخر رضا میرکریمی را غنی میبخشد به اندازه بودن روایت و عناصر و مولفههای دراماتیک است. گرچه ریتم قصه کمی کند است که شاید این کندی متاثر از وسواس و اهتمام فیلمساز به پرداختن جزییات در صحنه و کنشها باشد. در واقع میرکریمی برای روایت قصه خود به واسطه تاکیدی که بر جزییات دارد مسیر آرامی را برای بیانگری و رسیدن به نقطه پایان طراحی میکند و چه پایان شاعرانهای را با پرواز با چتر قهرمان بر میگزیند. ارجاعات فیلم به مسائل سیاسی و اقتصادی روز در پس زمینه و بافت درونی داستان نیز به قصه عمق و غنای بیشتری میبخشد.
«نگهبان شب» با حوصله ساخته شده و با حوصله باید به تماشای آن نشست. فیلم بدون اینکه دچار شعار زدگی بشود اخلاق را در جامعه بیاخلاق امروز برجسته میکند و گویی در پایان فیلم با پرواز رسول، احساس رهایی ناشی از کاترسیس را میتوان تجربه کرد. چیزی شبیه به تجربه رستگاری. بدون شک یکی از نقاط عطف قصه شخصیت «رسول ابراهیم پور» است که سادگی و زلالی یک کارگر پاکدست را بدون شعار زدگی یا گل درشتی به تصویرمی کشد. تورج الوند در نقش رسول که به نظر میرسد نخستین نقش بلند سینمایی اوست تصویری ماندگار از خود به جای میگذارد که قابل تحسین است.
کارزار فقیر و غنی
ایرنا نوشت: ... با توجه به نام نمادار و اسطورهایاش، باید منتظر میماندیم تا برخوردهای شگفت انگیز از او ببینیم. اما او عادی و بیآزار روند داستان را طی کرد. او، وفادار، نجیب و بیتوقع است و پا را بیش از محدوده وظایفی که به او سپرده شده، فراتر نمیگذارد. یکی از لایههای دیگر فیلم، مربوط به ماجراهای انتخاباتی میشود. رنگ سیاستی که در فیلم وجود دارد، یک بیانیه است که فیلمساز تلاش دارد سطح سیاستمدار را در حد فعالان اقتصادی ببرد که پیروزی یا شکستاش، بر نان و معاش دیگران میتواند تاثیر بگذارد.
نگهبان شب، آرام و صمیمی است و احساس را آهسته آهسته در جان مخاطب، سرریز میکند. بازیگران، حال نقش را دریافتهاند و میرکریمی هم استادانه از آنها بازی گرفته است. نصیبه (لاله مرزبان) هم که دختر ناشنوایی است، بیانگر شخصیتی است که گوش اش به قیل و قال دنیا، بدهکار نیست و تمرکزش بر کسانی است که دوستشان دارد یا دوستش دارند.
میرکریمی در نگهبان شب، آشکارا خود را در کارزار فقیر و غنی، وارد کرده است و در سوی فقیر میایستد. آشکارا در ماجرای سیاست بازیها، خود را در مقابل اهالی سیاست قرار میدهد، منتقد جدی آنان میشود و علیهشان بیانه صادر میکند. این فیلمساز، یا به دلیل مشکلات اقتصادی جامعه، با تهیدستان همراه شده، یا مسیر فیلمسازیاش را تغییر داده است. باید در اثر یا آثار بعدی او، این گمانهها را پیگیری کرد.
12jav.net