2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آیا رویاپردازی خوب است؛ فواید آن چیست

آیا رویاپردازی خوب است؛ فواید آن چیست

چگونه می توانیم رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنیم؟ این سوالی است که روان شناس در این مطلب به آن پاسخ داده است.

دوات آنلاین -همه ما کم و بیش رویاپردازی هایی برای خودمان داریم. اهمیت این مسئله به حدی است که یک روز جهانی با عنوان « رویای خود را به حقیقت تبدیل کنید » وجود دارد. زهرا متقی شکیب، کارشناس‌ ارشد روان‌ شناسی در یادداشتی در خراسان به این سوال جواب داد که چطور رویاهای‌مان را به واقعیت تبدیل کنیم؟

 

تعریف روان‌شناسانه رویا

رویاها همان تصاویر و افکاری هستند که در خواب به ما الهام می‌شوند و از تمایلات ارضانشده سرچشمه می‌گیرند. طبق برخی از نظریات، تنها فایده‌ رویاها این است که گاهی در ذهن پدیدار و باعث افزایش لذت فکری و روحی انسان شوند، اما طبق نظریات دیگر، هر چند افراد زیادی باور دارند که رؤیاها غیرقابل دسترس هستند ولی آن‌ها می‌توانند در شرایطی به واقعیت‌هایی تبدیل شوند که انسان تمایل دارد به آن‌ها دست پیدا کند. در این شرایط، رویا احساس قوی انسان به خواستن و رسیدن به خاستگاهی خواهد شد که آن را ترسیم کرده است و برای کسب آن دست به اقدام می‌زند.

 

بیشتر بخوانید: تکنیک های روان شناسی برای رسیدن به آرامش

 

رویا خوب است یا بد

رویا داشتن یک شمشیر دولبه است، هم می‌تواند فرد را به اهداف نزدیک‌تر کند و هم می‌تواند او را از آن چیزی که هدفِ خود قرار داده‌ است، دور کند. این مسیر دوطرفه از یک سو می‌تواند انگیزه‌بخشِ رفتارهای انسان باشد و از طرف دیگر موجب ناامیدی، رخوت و بی‌تحرکی او در زندگی شود. مرز بین این دو حالت، در تفاوت دیدگاه انسان به رویا و چگونگی رفتار او نهفته است.

رویاپردازی چه فواید و بدی هایی دارد

چه رویاهایی مضر هستند

چنان‌چه سطح رویاها فراتر از وضعیت عینی فرد باشد یا برای رسیدن به آن‌ها هیچ برنامه‌ریزی در نظر گرفته نشود، بی‌انگیزگی، ناامیدی و رخوت را همراهِ همیشگی انسان خواهد کرد. در واقع آرزوهای فراواقعی، باعث می‌شود شکاف میان آن‌چه افراد دارند و آن چه خود را مستحق آن می‌دانند، عمیق‌تر شود و همین موضوع کاهش رضایت مندی از زندگی را به دنبال خواهد داشت. احساس رضایت ما در ارزیابی دستاوردها و داشته‌های‌مان است، بنابراین اگر تا رسیدن به آرزوهای‌مان که همان نداشته‌ها هستند، فاصله‌ زیادی باشد، در واقع بستر نارضایتی خود را فراهم کرده‌ایم.

 

بدانید: چگونه منفی بافی را کنار بگذاریم

 

باید به آرزوها رنگ هدف بدهیم

اگر رویاهای‌مان را با نگاهی واقع‌بینانه و با در نظر گرفتن محدودیت‌های شخصی و اجتماعی، ترسیم کنیم و متناسب با سطح رویاها، رفتارهای برنامه‌ریزی شده داشته باشیم، درواقع در مسیر هدفمند زندگی و پیشرفت گام برداشته‌ایم.

 

برای موفقیت در این مسیر باید رویا را از شکل کلی و مبهم اولیه به هدف‌های واضح، کوتاه‌مدت و قابل اندازه‎‌گیری تبدیل کنیم. هدف‌های کوچک، همان گام‌های ما به سمت تحقق آرزو هستند، بنابراین باید به صورت مداوم ارزیابی شوند تا نقص‌های احتمالی برطرف شود. هدف‌ها اگر ترجیحاً کوتاه مدت باشند، اجرایی‌تر و ملموس‌تر هستند. وقتی اهداف یک سال را به 12 هدف یک ماهه تقسیم می‌کنیم، درصد موفقیت ما بسیار بالاتر می‌رود، چون مسیر برای ما بسیار شفاف‌تر می‌شود. به امید روزی که به همه رویاهای‌تان دست یابید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.