2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
میلگرد فولادی ضد زنگ چیست؟

میلگرد فولادی ضد زنگ چیست؟

امروزه فولاد نقش مهمی در زندگی ما بازی می‌کند فولاد ضدزنگ یا استنلس‌استیل (Stainless Steel) یک نوع آلیاژ آهن است که حداقل از 10.5 درصد کروم تشکیل شده است.

دوات آنلاین -امروزه فولاد نقش مهمی در زندگی ما بازی می‌کند فولاد ضدزنگ یا استنلس‌استیل (Stainless Steel)یک نوع آلیاژ آهن است که حداقل از 10.5 درصد کروم تشکیل شده است. کروم به‌کاررفته در این نوع فولاد از زنگ‌زدگی و خوردگی پیشگیری می‌کند هر چه این میزان کروم افزایش پیدا می‌کند میزان مقاومت در مقابل خوردگی در این نوع فولاد نیز افزایش می‌یابد. فولاد ضدزنگ بسیار بادوام، مقاوم و به طور کامل قابل بازیافت می‌باشد. میزان کروم به‌کاررفته در فولاد ضدزنگ حدود 12 تا 20 درصد می‌باشد، فولاد ضدزنگ به علت دارابودن عناصری مانند کربن، سیلیسیم و منگنز خواص خیلی خوبی را داراست همچنین عناصری دیگر مانند نیکل و مولیبدن برای شکل‌پذیری خوب و افزایش مقاومت در برابر خوردگی به فولاد ضدزنگ افزوده می‌شود. به علت قابل بازیافت بودن 100درصدی بدون تغییر در خواص آن و غیرقابل‌تجزیه بودن فولاد ضدزنگ مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است.به همین علت مورداستفاده گسترده قرار می‌گیرد و تقاضای بالا برای فولاد ضدزنگ در سراسر جهان وجود دارد. به علت خواص خوردگی بسیار بالا و خواص فیزیکی عالی، عمر طولانی فولاد ضدزنگ و در نتیجه کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری،فولاد ضدزنگ برای کاربردهای خیلی زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین به علت قابلیت تمیز شدن راحت و به‌سختی تولید کردن باکتریاین نوع فولاد ضدزنگ به طور وسیع در صنعت مواد غذایی و دارویی مورداستفاده قرار می‌گیرد. فولاد ضدزنگ به علت قابلیت بازیافت کامل در محیط‌زیست برای انسان و حیوانات و محیط‌زیست خطری ندارد.همچنین برخی از خواص مانند مقاومت فولاد ضدزنگ در برابر خوردگی، رنگ‌آمیزی و همچنین نگهداری ساده کاربردهای زیادی دارد. شاید قیمت میلگرد فولادی ضدزنگ نسبت به نوع فولادی کربنی کمی بالاتر باشد ولی با صرفه‌جویی در طول زمان تا30برابر پرداخت می‌شود. در آخر قیمت میلگرد فولادی ضدزنگ چون از فولاد ساخته می‌شود. با نوسانات قیمت فولاد تغییر می‌کند. یکی از راه ای دریافت قیمت میلگرد وب سایت هستند که در این بین تجارت گرام به خوبی این مورد را پوشش داده است.

انواع فولاد ضد زنگ

انواع مختلفی از فولاد ضدزنگ وجود دارد از جمله: فولادهای ضدزنگ آستنیتی (سری 200 و 300)،فولادهای ضدزنگferritic(سری 400)، فولادهایضدزنگ مارتنزیتی (400 و 500)، آلیاژهای دوبلکس، فولاد ضدزنگ رسوب سختی (Precipitation-Hardening or PH)و ...

میلگرد فولادی ضد زنگ

به‌طورکلی از میلگرد فولادی ضدزنگ به علت دارابودن خواص زیادی از جمله مقاومت در مقابل خوردگی در معماری و ساخت‌وساز، کالاهای خانگی و مصرفی، کشتی‌سازی، صنعت دارویی استفاده می‌شود. میلگرد فولادی ضدزنگهنگام مواجهه بتن بانفوذ کلردید در محیط‌های دریایی یا محیط‌های که نمک جهت یخ‌زدایی استفاده می‌شود، نسبت به فولاد کربن در مقابل خوردگی مقاومت 10 برابر بیشتر دارد. میلگرد فولادی ضدزنگ از جنس استنلس‌استیل همچنین دارای خاصیت مقاومت در مقابل خستگی، جذب انرژی در محیط و دمای پایین و همچنین مقاومت در مقابل شکست بر اثر جذب انرژی بیشتر نسبت به میلگرد فولادی‌های کربنی می‌باشد. این خصوصیات در موارد استفادة که از نظر لرزه‌ای، امنیتی و مقاومت در مقابل ضربه مهم است، حائز اهمیت می‌باشد.

مزایای استفاده از میلگرد فولادی ضد زنگ

 استفاده از این نوع میلگرد فولادی مزایای زیادی دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم:

مقاومت در مقابل خوردگی،دارابودنقابلیت جوشکاری،مقاومت در مقابل دمای بالا، مقاومت در مقابل سایش و کشش، خاصیت رسانایی الکتریکی بالا، بهداشتی بودن و دوستدارمحیط‌زیست بودن، ماندگاری بالا داشتن و عدم نیاز به تعمیر، همگی از ویژگی¬های میلگرد فولادی ضدزنگ است.

کابرد میلگرد فولادی ضد زنگ

از میلگرد لوله فولادی ضدزنگ در صنایع مختلف و ساخت‌وساز تا لوازم روزمره و جزئی تا ساختمان‌های سر به آسمان کشیده استفادهمی‌شود، از جمله این کاربردها در خودروسازی،کشتی‌سازی، معماری و ساخت‌وساز،در کارخانه‌های شیمیایی، ساخت لوازم‌خانگی، مواد داروی و خوراکی، ساخت پل، تونل، سایر پروژه‌های کنار محیط دریایی استفاده می‌شود.

قیمت میلگرد فولادی ضد زنگ

در دنیا شرکت‌های صنعتی مختلفی وجود دارد که فولاد ضدزنگ تولید می‌کنند. قیمت میلگرد فولادی ضدزنگباتوجه‌به ضخامت و ابعاد و همچنین نوع آلیاژ تشکیل آن متفاوت است. قیمت میلگرد فولادی ضدزنگ به علت خاصیت ضدزنگ بودن آن و بالا بودن تقاضای این محصول متفاوت است. به علت تأمین بخش عمده‌ای از تقاضای این نوع میلگرد توسط بخش واردات، قیمت میلگرد فولادی ضدزنگ نوسانات زیادی دارد. یکی دیگر از عوامل متفاوت بودن قیمت میلگرد فولادی ضدزنگ گستره وسیع ضخامت ورق‌های تولیدی از این نوع فولاد ضدزنگ است. بالا بودن قیمت میلگرد فولادی ضدزنگ را می‌توان با درنظرگرفتنهزینه‌های اولیه، نگهداری،جایگزینی و هزینه‌های عملیاتی میلگرد فولاد کربنی، پوشش کاری فلز و همچنین قیمت میلگرد فولادی ضدزنگباتوجه‌بهاستحکام‌بخشی بسیار بالا به بتن و مقاومت به خورندگی توجیه کرد. قیمت میلگرد فولادی ضدزنگهرچقدر خاصیت خورندگی در آن بیشتر باشد بالاتر است.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.