2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
مراحل سفت کاری ساختمان و نکات اجرایی آن

مراحل سفت کاری ساختمان و نکات اجرایی آن

سفت کاری، گام اصلی در ساختمان سازی بوده که شامل مراحل مختلفی است. این مقاله به شرح این مراحل و نکات کیفیت و قیمت مقاطع فولادی استفاده شده در آن‌ ها، می پردازد.

دوات آنلاین -در ساخت‌و‌ساز و به خصوص در بازار مسکن، رعایت قواعد و اصول استاندارد بسیار مهم بوده و به‌موجب این قواعد، برای احداث ساختمان بایستی مراحل خاک‌برداری، سفت‌کاری، نازک‌کاری و همین‌طور تأسیسات برقی و مکانیکی به‌درستی پیش رود. مرحله سفت‌کاری یکی از بخش‌های مهم بنایی در ساخت مسکن است که اجرای دقیق آن باعث محکم شدن ساختمان می‌شود. بنابراین، این مرحله بر روی استحکام، پایداری و عمر ساختمان تأثیر بسزایی می‌گذارد. هزینه تمام‌شده این مرحله به قیمت نبشی، تیرآهن، میلگرد و تمامی مقاطع فولادی و مصالح بکاربرده شده در آن بستگی دارد. در ادامه مطلب، به مفهوم اصلی سفت‌کاری ساختمان و همین‌طور مراحل آن اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

سفت کاری ساختمان چیست و با چه هدفی انجام می شود؟

سفت‌کاری، یکی از مراحل اصلی ساختمان‌سازی است که اقدامات مهمی هم‌چون گودبرداری، پی‌ریزی، بتن‌ریزی، فونداسیون، احداث تیر و ستون، عایق‌کاری، سنگ‌کاری، اجرای دیوار و سقف و... در این مرحله صورت می‌گیرد. بنابراین، می‌توان گفت که سفت‌کاری ساختمان از همان لحظه اول ساخت‌وساز شروع می‌شود. درواقع، هر کاری که خارج از جزئیات یا تزئینات ساختمان باشد، جزء این مرحله به‌شمار می‌آید. بنابراین، برای اینکه در ساختمان‌سازی نتیجه موفقی گرفت، نیاز به توجه اساسی به مرحله سفت‌کاری است.

در مرحله سفت‌کاری، بخش قابل‌توجهی از ساختمان تکمیل می‌شود؛ به صورتی که بعد از اتمام آن می‌توان سایر بخش‌های باقی‌مانده بنا را نیز به‌راحتی حدس زد. اهمیت این مرحله به حدی است که کارشناسان همواره تأکید دارند که برای انجام مراحل مختلف آن از نیروهای متخصص و خبره استفاده شود. بنابراین، برای محکم‌سازی و ایمن‌سازی ساختمان و اجرای هر چه‌بهتر سفت‌کاری آن بهتر است از نیروهای باتجربه و حرفه‌ای استفاده شود. ضمن این‌که در سایت گرفت می‌توانید از قیمت روز محصولات موردنیاز، جهت انجام عملیات سفت‌کاری مطلع شوید.

نکات اجرایی سفت کاری و تفاوت آن با نازک کاری

چند مرحله دیگر قبل از اجرای سفت‌کاری وجود دارد که اولین مرحله، انتخاب زمینی مناسب جهت احداث ساختمان است. سپس، باید نقشه‌برداری اصولی برای زمین موردنظر انجام بگیرد تا بتوان وارد مرحله بعدی شد. بعد از مرحله این مرحله نیز نازک‌کاری قرار دارد و سپس، پایان کار و پروژه تحویل داده می‌شود. همچنین، فرق سفت‌کاری با نازک کاری در این است که اسکلت ساختمان در مرحله اول ایجاد می‌شود؛ اما نازک‌کاری شامل کارهایی جهت پوشاندن اجزای ساخته‌شده در مرحله قبل است. قیمت مصالح مهم ساختمانی نیز نظیر قیمت نبشی، تیرآهن، میلگرد و... که در مرحله سفت‌کاری مورداستفاده قرار می‌گیرند، در هزینه کلی پروژه بسیار تاثیرگذار است.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"با توجه به بالا رفتن قیمت آهن آلات، قیمت نبشی به خصوص در سایزهای 4، 5 و 6 نیز بالا می‌رود که در قیمت نهایی پروژه بسیار تاثیر گذار است؛ همچنین با افزایش قیمت انواع نبشی، قیمت مسکن نیز روند صعودی خواهد داشت، این موضوع امری مهم برای عموم مردم و مهندسان این صنعت است. در نتیجه آگاهی از قیمت روز نبشی، انتخاب درست نوع این محصول و خرید محصول داخلی می‌توان به قیمت و همچنین استحکام پروژه کمک بسیار کرد."

 

یکی از مراحل سفت کاری ساختمان، به تصویر کشیده شده است.

 

سفت کاری ساختمان شامل چه مراحلی است؟

فرآیند کلی سفت‌کاری ساختمان، شامل مراحل خاک‌برداری، پی‌ریزی، اسکلت‌بندی، اجرای تیرها و سقف بنا و همین‌طور، تیغه‌چینی دیوارها می‌شود که در قسمت زیر هر یک از آن‌ها را شرح داده‌ایم:

  • گود برداری و خاک برداری ساختمان

برای شروع ساختمان‌سازی باید خاک‌برداری انجام داد که فرآیند خاک‌برداری به‌منظور هموار کردن قسمتی از زمین است و در آن برآمدگی‌ها حذف‌شده و فرورفتگی‌ها هم‌تراز با زمین می‌شود. درواقع، هدف از انجام خاک‌برداری، اصلاح پستی‌وبلندی‌های زمین است.

  • پی‌ریزی ساختمان

پی‌ریزی ساختمان شامل قالب‌بندی، بتن‌ریزی و شناژبندی است. ابتدا، قالب‌بندی و آرماتوربندی انجام می‌گیرد و سپس، نوبت به بتن‌ریزی می‌رسد. این مرحله بسیار مهم است؛ چراکه ساختار ساختمان در عملیات این مرحله شکل می‌گیرد.

  • اسکلت بندی ساختمان

اسکلت‌بندی ساختمان (اسکلت بتنی یا فلزی)، یکی از مراحل مهم سفت‌کاری ساختمان است. در این مرحله، بعد از تعیین سرهای فونداسیون بایستی اسکلت ساختمان را احداث کرد. در صورت نیاز به اسکلت فلزی، تیرها و ستون‌های اسکلت نیز بایستی فلزی باشند. اگر هم اسکلت بتنی باشد، ستون‌های آن با قالب بتنی احداث می‌شوند.

  • اجرای تیرها و سقف ساختمان

مرحله بعدی مربوط به احداث تیرها و سقف ساختمان می‌شود و بایستی بتن مربوط به تیرهای اصلی و سقف را به شکل یکپارچه ریخت و همین‌طور، آرماتورهای آن‌ها به یکدیگر وصل باشند. حین انجام این کار بایستی به اصول اجرای تیرها و سقف ساختمان توجه داشت و متریال مناسبی نیز به کار برد.

  • تیغه چینی دیوارهای ساختمان

تیغه‌چینی دیوارهای ساختمان، آخرین مرحله سفت‌کاری ساختمان است. در این مرحله، اسکلت ساختمان کاملاً مشخص می‌شود و شاکله اصلی آن قابل‌رؤیت است. ضمن این‌که مدت ‌زمان این مرحله ساختمان به مواردی نظیر سرعت عمل نیروهای کاری و تجهیزات مورداستفاده در پروژه بستگی دارد.

 

در سفت کاری ساختمان، پس از مشخص شدن اسکلت اصلی، تیغه چینی دیوارها آغاز می شود. 

قیمت سفت کاری ساختمان به چه عواملی وابسته است؟

سؤالات متعددی درباره این مرحله از ساخت ساختمان وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، این پرسش است که سفت‌کاری ساختمان متری چند؟ توجه داشته باشید که عوامل مختلفی بر قیمت سفت‌کاری ساختمان تأثیر می‌گذارد که از این عوامل می‌توان به قیمت مقاطع فولادی و مصالح ساختمانی به‌کاررفته در این عملیات و همچنین، دستمزدهای کارگران و خدمات اشاره کرد. به‌عنوان‌مثال، قیمت ناودانی و سایر مقاطع فولادی و اتصالات مختلف تأثیر مستقیمی بر قیمت این مرحله می‌گذارند.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"ناودانی‌ها به ساخت‌و‌ساز شما استحکام و ساختاری قوی می‌بخشند که استفاده از آن برای چهارچوب‌ها امری ضروری است؛ با توجه به تقاضا و استفاده بالای ناودانی 4، 5، 8 و 10، آگاهی از قیمت انواع ناودانی اهمیت بالایی دارد؛ مهندسان صنایع مختلف به دلیل سبکی وزن و تنوع بالا از ناودانی‌ها استفاده بسیار می‌کنند از این رو انتخاب نوع صحیح این محصول بر روی قیمت ناودانی در روند پروژه تاثیر گذار است."

سخن پایانی

ازآنجایی‌که قیمت مصالح ساختمانی بر هزینه تمام‌شده عملیات سفت‌کاری ساختمان تأثیر بسزایی می‌گذارد، مهندسان و پیمانکاران سعی در خرید محصولات فولادی و ساختمانی با حداقل قیمت هستند. این افراد می‌توانند قیمت انواع لوله، نبشی، میلگرد، ناودانی و ... را از سایت گرفت جویا شوند و در صورت تمایل نسبت به سفارش آن‌ها اقدام کنند. قیمت تمام محصولات فولادی بعد از به‌روزرسانی لحظه‌ای در سایت بارگذاری شده و در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به محصولات ساختمانی و مقاطع فولادی به وبسایت گرفت مراجعه کرده و تماس بگیرید.

gereft.com

شماره تماس: 28424838-021

آدرس: تهران، خیابان آزادی، روبروی دانشگاه شریف

ایمیل: info@gereft.com

تاریخ : 17/09/1401

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.