2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
آریتمی قلب دقیقا به چه معنی است و چه علایمی دارد

آریتمی قلب دقیقا به چه معنی است و چه علایمی دارد

یک متخصص قلب و عروق درباره آریتمی قلبی و علت هایی که باعث این مشکل می شود به طور کامل توضیح داده است.

دوات آنلاین -آریتمی قلب اصطلاحی است که شاید شما هم شنیده باشد اما اگر می خواهید بدانید این عبارت دقیقا به چه معنا است و چه دلایلی دارد توضیحات یک پزشک متخصص را در ادامه بخوانید.

 

آریتمی قلب چیست

محمود افتخارزاده متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با فارس درباره آریتمی قلبی و دلایل ایجاد آن گفت: وظیفه قلب پمپاژ خون است که به صورت نظم خاصی انجام می گیرد. گره سینوسی- دهلیزی واقع در دهلیز راست به عنوان مرکز فرماندهی پمپاژ خون بسته به نیاز بدن می‌تواند ضربان قلب را تا 100 در حالت استراحت و تا 150 نبض و بیشتر را در هنگام فعالیت به ویژه در جوانان افزایش دهد.

 

بیشتر بخوانید: راه های تقویت قلب در طب سنتی

 

وی افزود: جریان الکتریکی با نظمی خاص از مسیری خاص عبور کرده موجب انقباض دهلیزها شده و خون وارد بطن ها شده و بعد با مکثی خاص بطن ها با فاصله از دهلیزها انقباض می‌یابند و پرشدگی کامل انجام می شود.

 

دکتر افتخارزاده گفت: هرگاه اختلالی در این جریان پیش آمده تند یا کند شود و در زمانیکه ضربان به جای اینکه آرام بزند تُند می‌شود و زمانیکه باید تُند بزند کُند باشد و یا ضربان‌هایی از دیگر نقاط قلب بزند، آریتمی قلبی به وجود می‌آید.

دلایل ابتلا به آریتمی قلب چیست

دلایل آریتمی قلب

وی در پاسخ به اینکه چه عواملی موجب آریتمی قلب می‌شوند ؟ گفت: از بدو تولد ممکن است راه‌های اضافی در قلب کودک وجود داشته باشد که به صورت مادرزادی منجر به آریتمی شود. یک سری بیماری‌های ژنتیکی می‌توانند در سالهای بعد موجب آریتمی شوند و باز هم با گذر عمر رماتیسم قلبی و بیماری‌های دریچه قلب می‌تواند آریتمی ایجاد کند.

 

بدانید: گرفتگی رگ قلب چه علائمی دارد

 

ضمن اینکه فشار خون بالا می‌تواند موجب بزرگ شدن دهلیزها شده و تحت فشارموجب آریتمی قلب شود. چاقی مفرط و رژیم غذایی نادرست می تواند فرد را دچار آریتمی قلبی کند. چاقی می‌تواند موجب دیابت و بیماری‌های قلب و عروق کرونر و افزایش فشار خون شود.

 

متخصص قلب و عروق با ذکر این نکته که چای آریتمی ایجاد نمی کند گفت: شواهد درستی هم برای اثبات افزایش آریتمی قلبی با خوردن قهوه نداریم. به صورت کلی این افراد محدودیتی در خوردن چای و قهوه ندارند.

 

افتخارزاده اظهار داشت: فیبروز و تغییرات سلولی ناشی از افزایش سن می تواند در افراد مسن موجب کاهش ضربان قلب و در نتیجه  آریتمی قلبی شود که معمولا برای این بیماران از باطری استفاده می‌کنند.

12jav.net

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.