2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
عوارض مصرف ماده مخدر گل و بهترین روش ترک

عوارض مصرف ماده مخدر گل و بهترین روش ترک

مصرف ماده مخدر گل در طولانی مدت می تواند حتی عوارض مرگبار برای مردان و زنان به دنبال داشته باشد. توضیحات یک پژوهشگر ترک اعتیاد را در اینجا بخوانید.

دوات آنلاین -«گل» ماده توهم‌زای جدیدی نیست بلکه همان حشیش (ماری جوانا) است با این تفاوت که نسبت به حشیش، در ایجاد توهم و اعتیادآوری قوی‌تر عمل می‌کند و میزان توهم زایی آن 2 تا 3 برابر بیشتر از ماری جوانای معمولی تخمین زده می‌شود. مصطفی نجمی، روان‌شناس و پژوهشگر اعتیاد در یادداشتی در خراسان نوشت:

 

چند وقت پیش بود که ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد در شیوع شناسی سال 90، شیشه در رتبه دوم مواد مخدر مصرفی کشور قرار داشته اما اکنون گل جای آن را گرفته است. سپس وزارت بهداشت در بیانیه‌ای اظهار کرد: «دختران ایرانی بیش از گذشته، گل می‌کشند و باید هرچه زودتر برای پیشگیری، دست به اقداماتی زد.»(منبع اخبار: ایرنا). در ادامه درباره علایم و عوارض مرگبار آن خواهیم گفت.

 

علایم مصرف کنندگان گل

گل در رده مواد توهم‌زا قرار دارد و پر واضح است که مهم‌ترین نشانه مصرف این ماده، بروز توهمات گسترده در افراد مصرف کننده است. همچنین فرد پس از مصرف ضمن احساس دریافت انرژی بالا، سرخوش می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: تجربه‌های چند معتاد بهبود یافته

 

گل پس از آثاری که روی عملکرد مغز می‌گذارد، باعث خنده های بی‌دلیل و بروز رفتارهای نامتعارف می‌شود. از دیگر نشانه های مصرف می‌توان به قرمزی چشم، اشتهای زیاد، خشکی دهان، فراموشی(حافظه کوتاه مدت)، خیره شدن به یک شیء خاص به مدت زیاد، پرخاشگری و در نهایت افسردگی و انزوا اشاره کرد و به تبع این علایم، افت تحصیلی در فرد مصرف کننده هم کاملا مشهود است.

 

واضح است که این نشانه ها قطعی نیستند اما می‌توانند تلنگری به والدین برای نظارت بیشتر بر فرزندان شان باشند.

ماده مخدر گل چه عوارضی دارد

عوارض مصرف گل

عوارض قطعی مصرف گل که در مطالعاتی جامع در داخل و خارج از کشور ثابت شده است، عبارت‌اند از:

 

اختلال در فرایند درک و تفکر

با مصرف گل، فرایند آموزش و قدرت حافظه مختل می‌شود، به طور متوسط به میزان 8 نمره از ضریب هوشی فرد مصرف کننده کاسته می‌شود و قدرت تجزیه و تحلیل وی کاهش می‌یابد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد مصرف گل، جریان خون در مغز را محدود می‌کند و از این طریق به وضعیت حافظه و استدلال آسیب می‌رساند.

 

تجربه ترک: حرف های زن آسیب دیده؛ از اعتیاد تا کارتن خوابی

 

سندروم بی‌انگیزگی

نشانه متداول دیگر در این افراد، بی انگیزگی است. این افراد دربرابر تحولات اطراف شان، به شدت بی تفاوت می‌شوند. بررسی های علمی روی مغز افراد، نشان می‌دهد مصرف گل در قسمت های کنترل احساس و انگیزش مغز، اختلال ایجاد می‌کند.

 

افزایش احتمال جنون با مصرف گل

با توجه به آسیب های مغزی اثبات شده ناشی از مصرف گل، در صورت مصرف مکرر و طولانی مدت این ماده توهم زا احتمال افسردگی های شدید و در نهایت خودکشی در این افراد وجود دارد. ضمنا با جدا شدن تفکر از واقعیت موجود در اثر توهمات، فرد مصرف کننده مستعد ابتلا به اختلال اسکیزوفرنی و جنون می‌شود.

 

ابتلا به اختلال حسی و حرکتی

در مصرف‌کنندگان گل، اختلال حسی و حرکتی به ویژه اختلال در بینایی و تشخیص رنگ، احساس شنوایی و لامسه و ناتوانی در شناخت و درک صحیح زمان و مکان و کاهش سرعت واکنش به محرک ها بسیار زیاد می‌شود.

 

وابستگی روانی

بر خلاف مواد افیونی دیگر، وابستگی جسمانی به مصرف گل چندان زیاد نیست ولی مصرف گل در فرد مصرف کننده وابستگی روانی ایجاد می‌کند که به شکل وسوسه های شدید خود را نشان می‌دهد.

چگونه می توان اعتیاد به ماده مخدر گل را ترک کرد

راهکار ترک اعتیاد به گل

درمان این افراد فقط زمانی صورت می‌گیرد که تحت نظر روان پزشک متبحر باشند چون این ماده به طور مستقیم روی مغز تاثیر می‌گذارد. برای ترک چنین موادی بهتر است فرد در کنار رفتن به کمپ، حتما از خدمات پزشکی و روان پزشکی هم کمک بگیرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.