2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
معرفی کامل سریال خوشنام، خلاصه داستان و گفت و گو با بازیگران

معرفی کامل سریال خوشنام، خلاصه داستان و گفت و گو با بازیگران

موضوع سریال خوشنام چیست؟ این مجموعه در چند قسمت ساخته شده است و بازیگران درباره آن چه گفته اند؟

دوات آنلاین -سریال خوشنام مجموعه ای جذاب با حضور بازیگران مطرح است که روی آنتن شبکه یک می رود. خلاصه داستان، گفت و گو با بازیگران، کارگردان و تهیه کننده این مجموعه را به همراه گزارشی از گشت صحنه به نقل از جام جم بخوانید.

عکسی از سریال خوشنام

خلاصه داستان سریال خوشنام

احمد زالی، تهیه‌کننده سریال‌هایی چون همه خانواده من، روزهای بهتر و راستش را بگو این بار سراغ سوژه اجتماعی دیگری رفته که از نحوه شکل‌گیری‌اش عنوان می‌کند: یکی از جذاب‌ترین فیلمنامه‌هایی که در این چند سال گذشته به دستم رسیدم و خواندم سریال خوشنام بود. این کار علاوه بر داشتن یک قصه جذاب، شیرین و مملو از لحظات و موقعیت‌های کمدی، یک سری مضامین اخلاقی بسیار عمیقی که در زیر متن این قصه وجود داشت من را مشتاق کرد. به نظرم چیزی که در این قصه وجود دارد نامیراست و مربوط به زمان خاصی نیست و همیشه در تولید آثار نمایشی به چنین قصه‌هایی نیاز داریم.

 

وی درباره قصه سریال خوشنام هم توضیح می‌دهد: قصه جوانی است که می‌خواهد از گذشته تاریک و ویرانه‌اش بازگردد و به دنبال جبران است که کار راحتی نیست. همه آدم‌ها در مقطعی نیازمند توبه و بازگشت هستند. به همین دلیل این قصه نامیراست و می‌تواند در هر دورانی برای هر کسی اتفاق بیفتد. به هر حال مرز اخلاق و بی‌اخلاقی باریک و مسیری لغزنده‌ است و هر کسی ممکن است وارد چنین مسیری شود.

 

علیرضا نجف‌زاده که پیش از این دو سریال دیگر را در مقام کارگردانی برای شبکه‌های مختلف ساخته، از کارگردانی این مجموعه‌تلویزیونی و ویژگی‌های آن و کلیت کار نکاتی را یادآور شد:«دغدغه من همیشه ساخت کارهای اجتماعی است. چه در دورانی که دستیار بودم و چه از زمانی که کارگردانی کردم سراغ موضوع‌هایی رفتم که بتواند مسائل اجتماعی را به چالش بکشاند. وقتی به عنوان کارگردان سراغ موضوعات اجتماعی می‌روید، سوژه‌هایی می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند که در زندگی مردم رخنه کرده و برایشان ملموس باشد. زندگی مردم فقط طنز یا تراژدی نیست. زندگی از یک سری پارادوکس و کنش و واکنش‌های تلخ و شیرین و غم و شادی تشکیل شده. همان‌طور که زندگی شامل وقایع تلخ و شیرین است، قصه ما هم عین زندگی شامل لحظات شادی و غم است.

 

در سریال «بوتیمار» همین کار را کردیم. سعی نکردیم بیننده را بخندانیم. سراغ سوژه اجتماعی رفتیم و فقط در برخی سکانس‌ها موقعیت‌های مفرحی برای بیننده به وجود می‌آمد. از این تجربه سعی کردم در این سریال هم استفاده کنم. با توجه به این‌که قصه خوشنام قصه توبه و بازگشت است که امیدوارم در یک مناسبت خوب پخش شود. روزی که من قصه را انتخاب کردم و کار کردم خیلی دلم می‌خواست در ماه رمضان روی آنتن برود. چون هم حال و هوای داستان به ماه رمضان نزدیک است و با آن تناسب دارد و هم با زحماتی که کل تیم برای این کار می‌کشند، امیدواریم در مناسبت خوبی مثل ماه رمضان دیده شویم. تلاش هم کردیم فروشی نکنیم اما باید دید مدیران چه تصمیمی برای آن خواهندگرفت. من فکر می‌کنم هنوز هم تلویزیون جزو پرمخاطب‌ترین رسانه محسوب می‌شود و از این رو مخاطب این رسانه بسیار برای من قابل احترام است. به همین دلیل همه اعضای این گروه نهایت تلاش‌شان را می‌کنند تا کار با آبرویی را به مخاطب ارائه کنند.

 

بعد از سریال «زوج یا فرد» چند قصه به من پیشنهاد شد. هم در تلویزیون و هم در نمایش خانگی. خوشبختانه مشاوران خوبی داشتم و آنها را کار نکردم. به نظر من قصه باید یک قلابی داشته‌باشد که من را به عنوان کارگردان مشتاق کند. این قصه هم از زندگی مردم سرچشمه می‌گیرد. یعنی در عین این‌که یک آدم را بر اساس یک موضوع شخصی به سمت خوشنام شدن می‌برد، به دور از شعارزدگی و گنده‌گویی‌های مرسومی که مخاطب ممکن است پس بزند، شخصیت ضد قهرمان داستان را به سمت خوشنام‌شدن می‌برد. البته که کار خوب کردن و خوشنام شدن کار ساده‌ای نیست.

عکسی از سریال خوشنام

سریال خوشنام چند قسمت و فصل است

نجف‌زاده توضیح داد: آقای کیایی متن ابتدایی را سه چهار سال قبل نوشته بود و با توجه به گذشت زمان نیاز بود قصه یک مقدار به روز شود. بنابراین بخشی از کار با توجه به نظرات من و بخشی هم با توجه به نظرات شبکه فیلمنامه را بازنویسی کردیم. یعنی فیلمنامه اولیه متعلق به محسن کیایی است و فهیمه سلیمانی هم کار نگارش این مجموعه ۳۰ قسمتی را برعهده گرفت.

 

درباره فصل‌بندی سریال هم باید بگویم سه عامل وجود دارد که یک اثر را به فصل‌های بعد می‌رساند. یکی بازخورد مخاطب است و دوم نظر سفارش دهنده کار که تلویزیون است و سوم این‌که اتاق فکر تیم سازنده برای ادامه طرح و ایده جذابی داشته ‌باشد.

عکسی از سریال خوشنام

بازیگران سریال خوشنام

اسامی بازیگرانی چون حمید لولایی، امیرغفارمنش، هومن حاجی‌عبدالهی، سحر ولدبیگی، امیر کربلایی زاده، عباس جمشیدی فر، امیر سلیم خانی، سیاوش چراغی پور، شهره لرستانی، فریده سپاه منصور و ... در سریال خوشنام دیده می شود.

 

زالی درباره حضور بازیگران طناز در چنین سریال خوشنام می‌گوید: بازیگرانی که ما برای این سریال انتخاب کرده ایم، بازیگران دو وجهی هستند. یعنی صرفا بازیگر کمدی نیستند. ظرفیت آنها برای ما مساله و مهم بود. یعنی می‌توانند لحظات کمدی را دربیاورند و هم داستان زیر متن را جلو ببرند. بنابراین من فکر می‌کنم یکی از بهترین ترکیب‌ها را در بازیگری داریم. این در حالی است که یکی از مشکلات ما در تولید، انتخاب بازیگران توانمند است. یعنی شبکه نمایش‌خانگی و دستمزدهایشان چه برای بازیگران و چه در مورد عوامل پشت دوربین کار را برای ما مشکل کرده است. سعی کردیم بازیگران خوب و حرفه‌ای و توانمند را در این کار دعوت کنیم.

عکسی از سریال خوشنام

سریال خوشنام کجا فیلمبرداری شده است

انتهای یکی از کوچه‌های بن‌بست حوالی میدان قیام، خانه‌ای قدیمی قرار دارد که عوامل سریال خوشنام در حال رفت‌وآمد به آن هستند. محله ساکت و آرامی است و کمتر کسی از آنجا عبور می‌کند. در خانه باز است و می‌توان دوربین‌ها و تجهیزات گروه و بازیگران را داخل حیاط خانه دید. ساختمانی دوطبقه که سقف آن را با چادر سفید پوشانده‌اند. حوض و باغچه زیبایی هم در وسط حیاط و یک تخت هم گوشه‌ای از حیاط و زیر درخت قرار دارد که هرکسی با دیدنش به یاد سال‌های نه‌چندان دور و خانه مادربزرگ و بازی‌ها و شیطنت‌های دوران کودکی می‌اندازد. پرده‌های قدیمی پشت پنجره‌ها و گلدان‌های روی ایوان طبقه دوم تداعی‌کننده خاطرات شیرین کودکی برای ما می‌شود.

 

آشپزخانه این خانه در زیرزمین قرار دارد و اتاق‌ها هرکدام به بخشی از کار اختصاص دارند. از اتاق لباس آقایان و خانم‌های بازیگر گرفته تا اتاق گریم و لوازم صحنه و ... . وارد یکی از اتاق‌های همکف می‌شویم که درست مانند خانه‌های اصیل ایرانی تاقچه دارد و روی آن آینه و شمعدان قدیمی و یک سجاده‌ نماز است. همچنین عکس‌های شخصیت‌های اصلی سریال که روی دیوارها نصب شده.

 

یکی از عوامل که به نوعی اتاق‌ها و خانه را به ما معرفی می‌کند این نکته را هم متذکر می‌شود که پیش از سریال خوشنام، این خانه لوکیشن سریال‌های «زیرخاکی» و «زخم کاری» هم بوده و آنها کمی ساختمان را برای تصویربرداری بازسازی کرده‌اند. در این سکانس همه بازیگران حضور دارند و مقابل تهیه‌کننده بازی می‌کنند. شهره لرستانی و فریده سپاه‌ منصور چادر گلدار به سر کرده و در کنار حمید لولایی روی تخت کنار دیوار نشسته‌اند و هومن حاجی‌عبدالهی و عباس جمشیدی ‌فر با هم دیالوگ دارند. یکی دو پلان دیگر هم در این حیاط ضبط می‌شود و با تاریک شدن هوا کار به پایان می‌رسد.

عکسی از سریال خوشنام

فریده سپاه ‌منصور در نقش مادربزرگ مهربان

فریده سپاه ‌منصور را دیگر با نام ماندگار مه‌لقا خانم در سریال «نون‌خ» می‌شناسیم. در سریال خوشنام هم قرار است یک نقش ماندگار بازی کند. وی درباره این نقش و کلیت سریال می‌گوید: من نقش مادربزرگ خانواده به نام مهربان را بازی می‌کنم. البته درباره نقش هر چیزی که بگویم باید بخشی از داستان را تعریف کنم که اصلا کار حرفه‌ای نیست.

 

وی درباره تعامل و همکاری با کارگردان هم ادامه می‌دهد: من اصلا با آقای نجف‌زاده کار نکرده بودم. یک‌بار که قرار شد همکاری کنیم اما من سر سریال «نون خ» بودم و یک‌بار هم پیک کرونا بود و چون خیلی از کرونا می‌ترسیدم قبول نکردم. من ۱۷‌ماه هیچ پیشنهادی را نپذیرفتم و کار نکردم و زندگی خودم را در دوران قرنطینه می‌کردم چون به‌شدت از مرگ و این بیماری می‌ترسیدم. گرچه دلم برای کارم و برای دخترم تنگ شده بود و کرونا باعث دلتنگی‌هایم شده بود. چون دخترم را ۶ ماه بود ندیده بودم و خواهرانم را حدود دو سال. اما خوشبختانه واکسن زدم و توانستم در این سریال بازی کنم. به نظرم آقای نجف‌زاده بسیار کارگردان خوب و مسلطی است. شاید به دلیل سال‌هایی که دستیار بوده و تجربه کسب کرده‌است. ما همه امیدواریم که خروجی کار خوب باشد و مردم دوست داشته‌باشند.

عکسی از سریال خوشنام

سحر ولدبیگی در نقش پروانه در سریال خوشنام

سحر ولدبیگی مدت‌هاست در هیچ سریالی حضور ندارد. وی درباره این سریال و نقشی که ایفا می‌کند، می‌گوید: پروانه نام نقشی است که من در این کار بازی می‌کنم. البته چیز دیگری نمی‌توانم درباره پروانه بگویم. چون باید بخشی‌هایی از داستان را تعریف کنم. اما می‌توانم بگویم حدود ۲۰سال پیش پدرم در یک کار طراح گریم بود و من هم مجری گریم و آقای نجف‌زاده دستیار کارگردان بود. تا این‌که در این سریال همکار شدیم. در این مدت به خاطر شرایط کرونا کار نمی‌کردم و برایم ارجحیت داشت بیشتر کنار پدر باشم و خوشحالم روزها را کنار پدر زندگی کردم. اما بعد از این‌که پدر سفر کرد و چند ماهی از رفتن ایشان گذشت، این سریال به من پیشنهاد شد.

 

وی ادامه می‌دهد: وقتی فیلمنامه را خواندم به نظرم به نسبت سایر کارهایی که این اواخر پخش شده بسیار متفاوت بود. نقش پروانه هم متفاوت از نقش‌هایی بود که بازی کرده بودم و همین تفاوت‌ها باعث شد علاقه‌مند به حضور در این سریال شوم. البته با نیما هم مشورت کردم و روزی که لوکیشن آمدم و با کارگردان و تهیه‌کننده صحبت کردم، حس خوبی گرفتم و حضور پدر را به‌شدت احساس کردم. بنابراین از لحاظ حسی به این کار گره خوردم. نقش را هم دوست داشتم. الان خیلی خوشحالم در کنار بازیگرانی هستم که برایم همکاری با آنها تجدید خاطره شد و به نوعی خانواده دوم من شدند. در مقطعی همه با هم بیمار شدیم و با هم از آن عبور کردیم و حس خوب خانوادگی بین ما در جریان است.

عکسی از سریال خوشنام

نقش متفاوت هومن حاجی‌عبداللهی در مجموعه خوشنام

هومن حاجی‌عبداللهی را با نقش رحمت امینی در «پایتخت» بیشتر می‌شناسیم. او در سریال خوشنام نقش شهرام را بازی می‌کند که کاملا متفاوت از نقش‌هایی است که تاکنون بازی کرده. با او گپ کوتاهی درباره حضورش در این سریال زدیم:

 

* درباره ویژگی‌های نقش شهرام صیفی برایمان می‌گویید؟ گویا سریال کاملا جدی است.

بله، خوشنام یک سریال اجتماعی است و فقط رگه‌هایی از طنز در آن وجود دارد. البته بازیگرانی که در این سریال بازی می‌کنند شیرینی خاص خودشان را دارند و در بازی هم رگه‌هایی از طنز را می‌توان دید اما کلیت کار جدی است. درباره نقش شهرام می‌توانم بگویم روندی در داستان هست که یک آدم از اتفاقاتی که برایش افتاده و سرگذشتی که داشته به خوشنام شدن می‌رسد. به نظرم کار خوبی خواهد شد. چون تیم خوبی در پشت صحنه و مقابل دوربین دارد.

 

* با آقای نجف‌زاده به‌عنوان کارگردان کار کرده بودید؟

نه، شرایط برای همکاری با ایشان به‌عنوان کارگردان مهیا نشده بود. البته زمانی که مجری طرح و دستیار در پایتخت بود همکاری داشتیم و همدیگر را می‌شناختیم اما این اولین همکاری‌مان است که ایشان کارگردانی سریال را برعهده دارد.

 

* شناختی که از همدیگر داشتید چقدر در این کار به کمک شما آمد و چقدر با هم درباره نقش و ایده‌هایی که ارائه کردید تعامل داشتید؟

صادقانه بگویم اصلا فکر نمی‌کردم که علیرضا نجف‌زاده تا این حد انعطاف‌پذیر باشد. به نظرم بسیار کاربلد است و شناخت دقیقی از بازیگران و توانمندی‌هایشان و حتی شخصیت‌های فیلمنامه دارد و بسیار روی کار مسلط است و همه چیز در کار حساب‌شده است و این نکته برای بازیگر خیلی مهم است و روی کارش تاثیر می‌گذارد. من هم تلاش کردم تا بتوانم شهرام را به‌خوبی بازی کنم. اما باید منتظر پخش بمانیم و نظرات مخاطبان را جویا شویم که بدانیم موفق بوده‌ایم یا نه.

 

* اصولا چه چیزی در این نقش وجود داشت که شما را ترغیب به بازی در این سریال کرد؟

اتفاقا من ماه‌ها بیکار بودم و در انتظار این کار به‌سر می‌بردم و قرارداد بسته بودم. نقش شهرام برایم خیلی مهم و متفاوت بود و دوستش داشتم. حضور بازیگران دیگر هم در این کار خیلی برایم مهم بود. خود قصه هم خیلی برایم جذابیت داشت و همه اینها دست به دست هم داد تا در این سریال بازی کنم.

 

*مانند سریال پایتخت در این سریال هم تکیه‌کلام خاصی دارید؟

نه، اصلا. در کل یک اتفاق دیگری در این سریال برای من رقم خورده و با کارهای دیگری که بازی کردم خیلی فرق دارد. من برای این نقش حدود هفت کیلو لاغر شدم و خیلی برایش تلاش کردم. امیدوارم موفق شده باشم.

 

* روی تفاوت این نقش با سایر کاراکترهایی که بازی کرده‌اید خیلی تاکید دارید. مشتاق شدیم زودتر سریال را تماشا کنیم.

می‌توانم بگویم یک چهره جدیدی از من در این سریال خواهید دید که تابه‌حال ندیده‌اید. البته که بسیار شرایط سختی بود و در ابتدای کار همگی کرونا گرفتیم و ۲۰ روز کار تعطیل شد.

عکسی از سریال خوشنام

عباس جمشیدی ‌فر در نقش فریدون

عباس جمشیدی ‌فر درباره حضورش در سریال خوشنام و نقشی که بازی می‌کند توضیحاتی را بیان می‌کند: من در این سریال نقش فریدون را بازی می‌کنم که شخصیت به‌شدت هیجانی دارد که همیشه هیجان‌زده است و همواره دست به کارهای غیرمعمول می‌زند و در ذهنیتش ناهنجاری‌های عجیبی دارد. به همین‌ دلیل درگیر آدم‌هایی می‌شود که مناسب زندگی کردن نیستند. یعنی با افرادی مواجه می‌شود که آدم‌های خوبی نیستند و دست به کارهای خلاف می‌زنند. اما در مقطعی با شهرام آشنا می‌شود و ماجراهایی را رقم می‌زند. خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاد و من نقشی را در این سریال بازی می‌کنم که تا به حال تجربه نکردم و همین نکته برایم خیلی مهم و با ارزش بود. چون مخاطب وجه دیگری از بازی عباس جمشیدی را در این سریال می‌بیند که قبلا ندیده. یعنی شرایط برایش مهیا نبوده. ضمن این‌که من قبلا با آقای نجف‌زاده زمانی که دستیار و برنامه‌ریز بود کار کرده بودم اما به‌عنوان کارگردان همکاری نداشتم. به نظرم بسیار کارگردان کار بلد و با‌اخلاق و حرفه‌ای است و به گروه خیلی‌خیلی احترام می‌گذارد و همین نکته می‌تواند تاثیرات خوبی روی خروجی سریال بگذارد.

عکسی از سریال خوشنام

شهره لرستانی از نقش اش در سریال خوشنام می‌گوید

*گویا همگی در این سریال با هم درگیر کرونا شدید.

 ابتدا باید بگویم خیلی از حضورم در این سریال خوشحالم. آن هم به خاطر کارگردانی آقای نجف‌زاده و تیم خوبی است که تشکیل داده و به همین علت احساس خیلی خوبی در این کار دارم. البته ایشان را سال‌ها پیش در سینما که سمت‌های مختلفی در پشت صحنه داشتند، می‌شناختم. باید اقرار کنم بسیار کارگردان توانا و با کمال و فهیم است. از طرفی، تمام بازیگران از عزیزان من شدند. به نوعی همه حس خاصی به هم پیدا کردیم. چون همه سر این کار کرونا گرفتیم و بیمار شدیم و در آن مدت با هم تلفنی در ارتباط بودیم و می‌دانستیم هر کدام چه شرایطی را پشت سر می‌گذاریم و از این نظر به همدیگر قرابت پیدا کردیم و نزدیک‌تر شدیم. از طرفی، خداوند به همه ما فرصت داد تا سالم برگردیم. به همین دلیل حس عمیقی بین ما برقرار شد و مثل یک خانواده شدیم. یعنی مثل قصه خوشنام سحر ولدبیگی و نیلوفر رجایی مثل خواهران کوچک من شدند و هومن حاجی‌عبدالهی شد پسرم و من حس‌هایی از این دست به بچه‌ها پیدا کردم. واقعا یک تیم خوب کنار هم جمع شدیم و مطمئن هستم احساس خوبی که ما در طول این کار تجربه کردیم به دوربین هم منتقل می‌شود و از طریق دوربین هم به تماشاگرها. چون بازتاب پشت صحنه خیلی در آنچه ثبت می‌شود خیلی مهم است. من هم امیدوارم این سریال جای خودش را بین مردم باز کند.

 

* درباره نقشی که در سریال خوشنام بازی می‌کنید هم توضیح می‌دهید؟

من نقش پریوش را بازی می‌کنم که البته همه او را پری صدا می‌کنند. فقط می‌توانم بگویم پریوش مثل همه مادرهای ایرانی عاشق فرزندش است و دلش می‌خواهد همه اعضای خانواده کنار هم جمع باشند. به نسبت نقشی که در سریال «باخانمان» داشتم تفاوتش این است که نوع جنس بازیم را ملایم‌تر کرده در ضمن  حدود ۴۶ کیلو هم لاغر شدم. البته در طول کار این تغییر کاملا محسوس می‌شود. چون مابین کار این اتفاق افتاده و یک جاهایی فکر می‌کنم مخاطب متوجه این تغییر شود. خودم هم احساس سبکی و چابکی می‌کنم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1402/03/29
کاش پروانه و بیژن باهم ازدواج می کردن
ناشناس 1401/12/10
من آخرش نسبت خاله و عمه همزمان اینارو متوجه نشدم
ناشناس 1401/07/26
من خیلی فیلم های خانوادگی و اجتماعی رو دوست دارم مخصوصا فیلم خوشنام فیلم خوشنام فیلم بسیار بسیار عالی است دست کارکنانش درد نکنه و بازیگران به خوبی در این سریال ایفای نقش کردند مثل هومن حاجی عبداللهی و سحر ولد بیگی و حمید لولایی و عباس جمشیدی فر دستشون درد نکنه
کمرئی 1401/02/12
به نظرم سریال خوبی است. بحث های خانوادگی و نیز اجتماعی به خوبی بیننده رو جذب میکنه ولی به عنوان سریال طنز باید دارای رگه های پررنگ تری از طنز باشه.
ناشناس 1401/02/08
هیکل شهرام و فریدون نحیف تر از کسانیست که با آنها درگیر میشوند. مثل مشتری گردن کلفت سلمانی و سارق منزل .
ناشناس 1401/02/08
این سریال مریم امیر جلالی را کم دارد که مرتب جیغ بکشد تا اعصاب بیننده را بیشتر خرد کند.
ناشناس 1401/01/19
به نظر من واقعا یک سریال عالی است.ممنون از تمام کارکنان این سریال

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.