2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
طرز استفاده و فواید و مضرات چوب مسواک یا اراک

طرز استفاده و فواید و مضرات چوب مسواک یا اراک

آیا تا به حال از چوب مسواک استفاده کرده اید؟ این وسیله که به اراک معروف است چه خاصیت ها و ضررهایی دارد؟

دوات آنلاین -چوب مسواک که به آن اراک نیز گفته می شود از جمله وسایل بهداشتی است که خیلی ها ترجیح می دهند از آن استفاده کنند اما طرز استفاده اش چگونه است؟ آیا ضررهایی هم دارد؟ فواید و خاصیت هایش چیست؟ اگر می خواهید در این باره اطلاعات بیشتری به دست بیاورید می توانید این مطلب را دنبال کنید. یادتان باشد در دنیای امروز پوسیدگی دندان بسیار شایع شده و موضوع بهداشت دهان و دندان اهمیت ویژه ای پیدا کرده که البته بخش عمده از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد به سبک زندگی ما و به ویژه نوع تغذیه بر می گردد.

درخت مسواک چه نوع گیاهی است

چوب مسواک چیست

در سالیان اخیر استفاده از  چوب مسواک موسوم به  اراک در بسیاری از کشورهای اروپایی رایج شده به‌ گونه‌ای که در حال حاضر در قالب تبلیغات مختلف، داروخانه‌ها، مراکز عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی در این کشورها اقدام به فروش این نوع چوب مسواک‌ها می‌کنند.

 

الهام اشرفی دکترای تخصصی اصلاح نباتات دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه چوب مسواک یا (Arak) یکی از مواد مؤثر در بهداشت دهان و دندان است اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی استفاده از مسواک گیاهی را توصیه کرده است؛ چرا که تأثیر مثبت چوب مسواک بر پاتوژن ‌های پوسیدگی دندان ثابت شده است.

 

وی با بیان اینکه گیاه مسواک درختچه ای از خانواده «سالوادوراسه» با نام علمی «سالوادورا پرسیکا» و نام عمومی مسواک است و در زبان فارسی آن را اراک می‌ خوانند افزود:  این گیاه بومی نواحی جنوبی ایران است و برگ، میوه، دانه، پوست و ریشه آن مصارف درمانی بسیار دارد. ریشه این گیاه چوبی مانند رشته ‌های مسواک است و بیش از ۱۴۰۰ سال است که در بسیاری از کشورها به جای مسواک امروزی برای پاکیزه سازی دندان از آن استفاده می ‌شده است.

 

درخت مسواک، یا اراک (به عربی: الأراک)،  درختی است همیشه سبز که از چوب آن مسواک می‌سازند و چوبی رشته مانند دارد.

 

ارتفاع درخت اراک بین دو تا پنج متر است. شاخه‌های آن باریک و گرد، و برگ‌های آن به خاطر وجود مادهٔ روغنی سبز رنگ، درخشان است، و شیره‌ای به رنگ زرد مایل به سبز روشن از آن خارج می‌شود. از گل آن میوه‌ای شبیه به گیلاس بدست می‌آید که به صورت خوشه و خوردنی است.

 

آب و هوای گرم و استوائی محل مناسبی برای رشد این درخت است. درخت اراک در مناطقی از ایران، حبشه، سودان، عربستان، مصر، هند، یمن یافت می‌شود. مهمترین نواحی رویش آن در ایران لار، بندرعباس، میناب، مکران و چاه بهار است.

چگونه از چوب مسواک استفاده کنیم

روش مصرف چوب مسواک

هر قطعه از آن به مدت یک روز در آب قرار می گیرد و سپس پوست همان قسمت جدا می‌شود.

 

به این ترتیب فیبرهای طولی این ساقه به شکل برس مویی ظریفی در می‌آید که آن را به آرامی روی دندان‌ها می‌کشند. با این عمل ضمن مسواک شدن دندان‌ها مواد مختلف این چوب در بزاق حل و آثار مختلف آن در دهان، لثه و دندان‌ها مشاهده می‌شود. همچنین از فیبرهای نازک ساقه برای خلال کردن دندان استفاده می‌شود.

 

اثرات استفاده از چوب مسواک

دکتر اشرفی با اشاره به اینکه  تحقیقات مربوط به اثرات فارماکولوژیک در زمینه چوب مسواک، اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ترمیم‌ کنندگی زخم و اثرات آرامبخشی آن را به اثبات رسانیده است افزود: درخت مسواک به دلیل دارا بودن ترکیباتی نظیر «تری متیل آمین»، «الکالوئیدهای سالوادرین»، «کلراید»، «فلوراید»، «سیلیکا»، «سولفور»، روغن خردل، ویتامین C، صمغ، مقدار کمی «تانین» و «استرول» اثر ضد باکتری، ضد تب و ضد تحریک لثه دارد. از سویی دیگر ساقه ‌ها و ریشه ‌های این گیاه بافت لیفی دارد و به راحتی روی دندان‌ ها ساییده می‌ شود.

 

اشرفی افزود: بعضی از چوب‌ های جویدنی ترکیبات قلیایی ضد باکتری دارند و نتایج پژوهش های اخیر روی درخت مسواک در باکتری‌ های دهانی نشان داد که عصاره «خاماین» چوب اثر بازدارندگی در مقابل رشد باکتری ‌های دهانی دارد. بر اساس اطلاعاتی که راجع به ترکیبات شیمیایی و خصوصیات دارویی چوب مسواک ارائه شده است، این گیاه به دلیل فلوراید بالا، اثر ضد پوسیدگی قوی دارد. همچنین استفاده منظم و مرتب از چوب ‌های مسواک ممکن است موجب کنترل تشکیل و فعالیت پلاک های دهان و دندان شود.

 

این دکترای تخصصی اصلاح نباتات دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد : با وجود اینکه دانش های مربوط به بهداشت دهان و دندان به صورت روزآمد در سطح دنیا در حال پیشرفت است، اما شاهد افزایش پوسیدگی های دندانی و بیماری ‌های لثه هستیم که مهم ‌ترین علت آن، استفاده وسیع قندها در مواد خوراکی، کمبود فلوراید و کلسیم در تغذیه و نبود مراقبت ‌های بهداشتی است. با این وجود امروزه استفاده از گیاه مسواک برای تمیز کردن، استحکام و جلوگیری از پوسیدگی دندان توصیه شده است.

 

وی افزود: مطالعات بسیاری نشان داده است که اثر ضد باکتری، ضد پوسیدگی، ضد پلاک و ضد قارچی این چوب‌ ها از طریق واکنش‌ های مکانیکی و شیمیایی ایجاد می شود.

استفاده از چوب مسواک چه فوایدی دارد

تاثیر چوب مسواک بر معده و روده

مسواک زدن با این چوب بعد از صرف غذا، باعث تحریک دستگاه گوارش می شود و هوای داخل معده را که مانع هضم غذاست خارج می کند.

 

همچنین نتایج تحقیقی در دانشکده پزشکی اصفهان خاصیت ضد یبوستی چوب مسواک را ثابت کرد.

 

منابع: ایرنا – باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.