2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
با سفیده تخم مرغ چه کار کنیم؛ خواص و ضررها

با سفیده تخم مرغ چه کار کنیم؛ خواص و ضررها

سفیده تخم مرغ علاوه بر مصارف خوراکی برای پوست و مو هم بسیار مفید است البته مصرف آن ممکن است عوارضی هم داشته باشد.

دوات آنلاین -خیلی وقت ها ما برای آشپزی یا کارهای دیگر فقط به زرده تخم مرغ احتیاج داریم. در چنین مواقعی سوال اصلی این است که با سفیده آن چه کنیم؟ قبل از هر چیز باید بدانیم سفیده تخم مرغ بسیار پرخاصیت و مفید است. اگر قصد ندارید از آن برای آشپزی و پخت شیرینی و کیک استفاده کنید می توانید کارهای دیگری انجام بدهید که در ادامه توضیح داده شده است. یادتان باشد سفیده طبع سرد دارد.

سفیده تخم مرغ چه مصارفی دارد

خاصیت سفیده تخم مرغ برای بدنسازی

سفیده تخم مرغ است محتوای بسیار بالایی از پروتئینی به نام آلبومین دارد که یک منبع عالی از انرژی است. این تنها پروتئینی است که فورا توسط بدن جذب شده، افزایش فوری انرژی را فراهم می کند. پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ در ساخت عضلات همچنین  تقویت آنها کمک کند. پروتئین به طور طبیعی دارای اسیدهای آمینه است که برای ساخت عضلات بسیار ایده آل است.

 

بدنسازانی که از سفیده تخم مرغ در رژیم غذایی خود بهره نمی‌ گیرند در واقع موقعیت بسیار ممتازی را از دست می ‌دهند، زیرا سفیده تخم مرغ به رغم غنی بودن از خالص‌ ترین نوع پروتئین، دارای میزان ناچیزی از کربوهیدرات ‌ها، چربی و کلسترول است.

 

بیشتر بخوانید: پای مرغ چه خاصیتی دارد

 

پروتئین سفیده تخم مرغ به راحتی جذب ماهیچه‌ ها می ‌شود و هر سفیده بدون زرده در حدود ۶/۳ گرم پروتئین خالص دارد که حاوی تمامی ۸ اسید آمینه اساسی مورد نیاز بدن شامل والین، لوسین، ایزولوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و تریپتوفان است و ویتامین‌ های A, E, K, B۱۲, ریبوفلاوین و اسید فولیک نیز به وفور در سفیده تخم مرغ یافت می ‌شود که در ساخت ماهیچه‌ ها نقشی اساسی بر عهده دارند.

 

ماسک سفیده تخم مرغ برای پوست صورت

می توانید از سفیده تخم مرغ ماسک صورت درست کنید. این کار برای پوست شما بسیار پرخاصیت است. برای این کار سفیده های تخم مرغ را تا زمانی هم بزنید که، کاملا سفت شود.

 

دانستنی: طریق مصرف و فواید روغن ماهی

 

سپس آن را در سراسر صورت و گردن بمالید و از مناطق حساس اطراف لب و چشم خودداری کنید.

 

ماسک را در حدود ۱۰-۱۵ دقیقه بگذارید تا در این مدت کاملا خشک شود.

 

ماسک را به آرامی با آب گرم بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید.

سفیده تخم مرغ برای چی خوب است

سفیده تخم مرغ برای مو

سفیده تخم مرغ با تقویت پوسته مو از موخوره و ریش‌ریش شدن مو جلوگیری می‌کند. همچنین با تقویت کوتیکول سبب درخشش و لطافت مو‌ها می‌شود.

 

شما می‌توانید در کنار مصرف سفیده، از آن در ماسک مو‌های خانگی‌تان استفاده کنید تا بتوانید سلامت مو‌هایتان را بازیابی و از ریزش آن جلوگیری کنید.

 

بدانید: ماست پرچرب سالم تر است یا ماست کم‌ چرب

 

 برخی از محققین معتقدند که استفاده از سفیده تخم‌مرغ در ماسک مو می‌تواند فواید زیادی مانند ازبین‌بردن چربی مو و درمان شوره سر داشته باشد؛ بنابراین شما می‌توانید از آن به‌تنهایی و یا ترکیب آن با مواد مغذی دیگر مانند روغن نارگیل بر روی سرتان استفاده کنید.

 

طرز تهیه ماسک سفیده تخم ‌مرغ

1) تخم‌مرغ را در ظرفی بشکنید و سفیده را از زرده جدا کنید.

 

2)2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل به سفیده اضافه کنید.

 

3) سفیده و روغن را با هم مخلوط کنید.

 

4) مخلوط تخم‌مرغ و روغن را روی مو‌های مرطوب بمالید.

 

5) مخلوط را با نوک انگشتان به ریشة مو بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید.

 

6) مو‌هایتان را با شانة دندانه درشت شانه کنید و مطمئن شوید که تمام تار موهایتان به مخلوط آغشته شده است.

 

7) اجازه دهید مخلوط به مدت 20 دقیقه روی سرتان بماند.

 

8) با آب سرد و شامپو مو‌هایتان را بشویید.

 

9) به‌آرامی مو‌هایتان را خشک کنید.

 

عوارض سفیده تخم مرغ

اگرچه سفیده تخم مرغ برای بیشتر مردم بی خطر است، اما امکان وقوع حساسیت به تخم مرغ وجود دارد. نشانه های خفیف این شرایط می تواند شامل راش، کهیر، تورم، آبریزش و خارش بینی، و آبریزش چشم باشند. همچنین، ممکن است فرد آشفتگی گوارش، تهوع و استفراغ را تجربه کند.

 

همچنین سفیده تخم مرغ خام می تواند فرد مصرف کننده را در معرض خطر مسمویت غذایی ناشی از باکتری سالمونلا قرار دهد. سالمونلا می تواند در تخم مرغ یا پوسته آن حضور داشته باشد، اگرچه کشاورزی مدرن و شیوه های پاکسازی می توانند میزان خطر را به حداقل برسانند.

 

سفیده تخم مرغ خام می تواند جذب ترکیبی به نام بیوتین را کاهش دهد که در انواع مختلفی از مواد غذایی یافت می شود.

 

 

منابع: مهر – کلنیک مدرن – اقتصاد آنلاین - نمناک

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.