2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کدام واکسن کرونا اثربخشی بیشتری دارد؛ از فایزر تا سینوفارم و برکت

کدام واکسن کرونا اثربخشی بیشتری دارد؛ از فایزر تا سینوفارم و برکت

واکسن های مختلف کرونا که در جهان تولید شده است چه شاخصه هایی دارند و تاثیر پیشگیرانه هر یک از آنها چقدر است؟

دوات آنلاین -واکسن های مختلفی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در کشورهای گوناگون تولید شده و به مرحله تزریق همگانی قرار دارد اما هیچ کدام ز آنها به طور صد درصدی از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمی کنند. جام جام به بررسی میزان اثربخشی و ویژگی هر یک از این واکسن ها پرداخته است:

 

ویژگی های واکسن فایزر، بایون‌تک

نوع: ام‌آر‌ان‌ای (آر‌ان‌ای پیام‌رسان حامل پیام تولید پروتئین‌های سطحی ویروس)

 

دوزها: ۲ دوز با فاصله  ۳تا ۴ هفته

 

مطالعات بیشتری برای بررسی احتمال ایمنی‌زایی بلندمدت با تزریق یک دوز نیاز است.

 

شرایط: منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد

 

نتایج به دست‌آمده از کارآزمایی‌ بالینی و مجوزهای اخذ شده: نتایج به دست‌آمده از کارآزمایی‌ بالینی و مجوزهای اخذ شده:

 

دارای مجوز تزریق اضطراری از سازمان جهانی بهداشت

دارای مجوز تزریق سازمان غذا و داروی ایالات متحده

دارای مجوز تزریق در کودکان بالای ۱۲سال

دارای مجوز تزریق دوز یادآور در گروه‌های سنی و بالای ۶۵ و افراد پرخطر و دارای نقص سیستم ایمنی

اثربخشی بالا در کودکان ۵ تا ۱۱سال

 

کارایی: ۹۵ درصد

بر اساس نتایج بررسی‌های انجام شده در ۴۴هزار نفر، پس از گذشت شش ماه تا ۸۶ درصد کارایی خواهد داشت.

 

میزان تأثیر در کاهش تکثیر  و ابتلا:  هنوز اطلاعات زیادی در مورد میزان کارایی این واکسن در پیشگیری از انتشار ویروس منتشر نشده‌است. به توصیه سازمان جهانی بهداشت رعایت پروتکل‌ها حتی پس از دریافت واکسن نیز الزامی است.

 

اثربخشی در برابر سویه‌های جدید: بر اساس بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت این واکسن در برابر واریانت‌های جدید هندی، انگلیسی و آفریقایی نیز اثربخشی قابل قبولی دارد.

 

بیشتر بخوانید: قبل و بعد از زدن واکسن کرونا چه باید بکنیم

 

بر اساس نتایج مطالعه سازمان سلامت عمومی انگستان، این واکسن تا ۹۶درصد در برابر بستری شدن بر اثر سوی دلتا مؤثر است و همچنین تا ۸۸درصد از ابتلا پیشگیری می‌کند.

 

گروه‌های مجاز به دریافت واکسن: افراد بالای ۱۵ سال، مادران شیرده (نیازی به قطع شیردهی نیست)

 

گروه‌های پرخطر: هنوز به مطالعات بیشتری در مورد افراد دارای نقص سیستم ایمنی نیاز هست اما توصیه می‌شود با مشاوره پزشک تزریق شود. مطالعات اندکی در مورد کارایی این واکسن در خصوص افراد اچ‌آی‌وی مثبت کنترل شده انجام شده‌است، تا نتیجه‌گیری کامل بهتر است این افراد نیز زیر نظر پزشک واکسن دریافت کنند.

 

گروه سنی ۱۲ تا ۱۵سال فقط در صورتی که تمام افراد بزرگ سال جامعه که خطرپذیری بیشتری در برابر ابتلا دارند، واکسینه شده‌باشند می‌توانند واکسن دریافت کنند.

 

گروه‌های غیرمجاز: افراد زیر ۱۲ سال

افرادی که سابقه شوک‌های آلرژیک نسبت به هر یک از اجزای واکسن را دارند.

 

امکان تزریق به بارداران:  زنان باردار با توجه به میزان خطر ابتلا به کرونا در محلی که زندگی می‌کنند می‌کنند می‌توانند با مشورت پزشک واکسن دریافت کنند.

نیازی به تعویق یا متوقف کردن بارداری به دلیل واکسیناسیون نیست.

 

عوارض جانبی: سازمان غذا و داروی آمریکا در خرداد ۱۴۰۰ هشداری را نسبت به مشاهده التهاب قلبی در برخی دریافت کننده‌های این واکسن اعلام کرده‌است.

کدام واکسن کرونا اثر بیشتری دارد

تمام مشخصه های واکسن سینوفارم

نوع: ویروس غیرفعال شده

دوزها: ۲ دوز با فاصله ۳ تا ۴ هفته

شرایط: ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

نتایج به دست‌آمده از کارآزمایی‌ بالینی و مجوزهای اخذ شده: سازمان بهداشت جهانی مجوز تزریق اضطراری برای آن صادر کرده است. کارآزمایی در تعداد مناسبی از افراد با بیماری‌های زمینه‌ای، بارداری و دارای سن بالای ۶۰ انجام نشده است. میزان دنبال کردن شرایط افراد حاضر در مطالعه تا ۱۱۲ روز پس از تزریق منتشر شده است. دو مطالعه دیگر در خصوص میزان کارایی این واکسن در حال انجام است اما هنوز نتایج آنها منتشر نشده است.

 

کارآزمایی جدیدی در امارات متحده عربی روی کارایی این واکسن بر ۹۰۰ کودک و نوجوان ۳ تا ۱۷ ساله انجام شده است. امارات متحده عربی به افرادی که دو دوز واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند و ۶ ماه از تزریق دوز دوم‌شان گذشته باشد، دوز یادآور فایزر تزریق می‌کند. همچنین امارات متحده عربی مجوز تزریق برای نوجوانان 13 تا ۱۷ سال را نیز صادر کرده است. چین نیز مجوز تزریق برای کودکان ۳ساله به بالا را صادر کرده است.

 

کارایی:  ۷۹ درصد پس از ۲ هفته از تزریق دوم

 

میزان تأثیر در کاهش تکثیر  و ابتلا: در مطالعات میزان اثربخشی در برابر ابتلا به نوع شدید بیماری بررسی نشده‌ است.

 

هنوز اطلاعات زیادی در مورد میزان کارایی این واکسن در پیشگیری از انتشار ویروس منتشر نشده‌است. به توصیه سازمان جهانی بهداشت رعایت شیوه‌نامه‌ها حتی پس از دریافت واکسن نیز الزامی است.

 

اثربخشی در برابر سویه‌های جدید: بر اساس مطالعه جدیدی در سریلانکا این واکسن محافظت مشابهی در برابر سویه دلتا نسبت به سویه اولیه دارد.

 

گروه‌های مجاز به دریافت واکسن:  افراد بالای ۱۸ سال (بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت)  و مادران شیرده (نیازی به قطع شیردهی نیست)

 

افراد اچ‌آی‌وی مثبت (به دلیل این که ماهیت ویروس تکثیرشونده نیست و احتمالا خطری ایجاد نخواهد کرد.) تحقیقات در مورد ایمنی بخشی در افراد بالای ۶۰ سال به دلیل جامعه آماری کوچک این گروه سنی در مطالعات بالینی، کافی نیست. به همین علت در کشورهایی که واکسن سینوفارم را به افراد بالای ۶۰ سال تزریق می‌کنند باید بررسی سطح ایمنی ادامه‌دار باشد.

 

گروه‌های غیرمجاز: افراد زیر ۱۸ سال (به جز چین و امارات متحده عربی) افرادی که سابقه شوک‌های آلرژیک نسبت به هر یک از اجزای واکسن را دارند. افراد دارای تب بالای ۳۸/۵ درجه سانتی‌گراد تا زمانی که تبشان قطع شود.

 

امکان تزریق به بارداران: هنوز نتایج مطالعات کافی نیست.با توجه به ماهیت ویروس غیرفعال شده که در سایر واکسن‌ها برای زنان باردار بلامانع بوده، قابل تزریق است. نیازی به تعویق انداختن یا متوقف‌کردن بارداری به دلیل واکسیناسیون نیست.

 

عوارض جانبی: بدن درد، بی‌حالی، درد در ناحیه تزریق، تب خفیف

 

عوارض و اثربخشی واکشن آسترازنکا

نوع: حامل ویروسی دارای ژن‌های پروتئین‌های سطحی سارس-کوو-۲

دوزها: ۲ دوز با فاصله ۸ تا ۱۲ هفته

شرایط: ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

 

نتایج به دست‌آمده از کارآزمایی‌ بالینی و مجوزهای اخذ شده: دو نوع واکسن تولید کره‌جنوبی و هندوستان از سازمان جهانی بهداشت مجوز تزریق اضطراری دریافت کرده‌اند. آژانس دارویی اروپا تمام اطلاعات منتشر شده از کارآزمایی این واکسن را بررسی کرده و مجوز تزریق به افراد بالای ۱۸ سال را صادر کرده‌است. مطالعاتی برای تزریق دوز یادآور روی ۲۲۵۰ داوطلب در حال انجام است.

 

اثربخشی واکسن در ۳۰۰ کودک ونوجوان ۶ تا ۱۷ ساله در حال بررسی است.

 

کارایی: 63.09 درصد

 

میزان تأثیر در کاهش تکثیر  و ابتلا: هنوز اطلاعات زیادی در مورد میزان کارایی این واکسن در پیشگیری از انتشار ویروس منتشر نشده‌است. به توصیه سازمان جهانی بهداشت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی پس از دریافت واکسن نیز الزامی است.

 

اثربخشی در برابر سویه‌های جدید: تا ۶۰ درصد در برابر سویه دلتا (هندی) و تا ۶۶ درصد در برابر سویه آلفا (انگلیسی) مؤثر است.

 

همچنین تا ۹۲ درصد در برابر بستری‌شدن بر اثر ابتلا به سویه دلتا مؤثر است.

 

گروه‌های مجاز به دریافت واکسن: افراد بالای ۱۸ سال (بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت) و مادران شیرده (نیازی به قطع شیردهی نیست)

 

افراد دارای بیماری‌های نقص سیستم ایمنی مانند اچ‌آی‌وی می‌توانند با مشورت پزشک و آگاهی از نوع واکسن و عوارض احتمالی آن، واکسینه شوند. در برخی کشورهای اروپایی مانند انگستان به گروه‌های سنی بالای ۳۰ سال و در ایتالیا به افراد بالای ۶۰ سال تزریق می‌شود.

 

گروه‌های غیرمجاز: افراد زیر ۱۸ سال و افرادی که سابقه شوک‌های آلرژیک نسبت به هر یک از اجزای واکسن را دارند.

 

امکان تزریق به بارداران: در صورتی که در معرض خطر بالای ابتلا به کرونا هستند، بهتر است بر اساس نظر پزشک در مورد تزریق واکسن تصمیم بگیرند.

 

عوارض جانبی: میزان شیوع عارضه لخته خونی بر اساس بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا در دسته عوارض بسیار نادر قرار دارد و مزایای تزریق آن به عوارض بسیار نادر برتری دارد.

واکسن های مختلف کرونا چقدر موثر هستند

آشنایی با واکسن اسپوتنیک وی

نوع: حامل ویروسی دارای ژن‌های پروتئین‌های سطحی سارس-کوو-۲

دوزها: ۲ دوز با فاصله ۲۱ روز

نمونه تک دوز آن با نام «اسپوتنیک وی سبک» در روسیه تأیید شده‌است و تا 79.4 درصد کارایی دارد.

شرایط: ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

 

نتایج به دست‌آمده از کارآزمایی‌ بالینی و مجوزهای اخذ شده: کارآزمایی بالینی فاز سوم روی ۲۰ هزار نفر انجام شده‌است. در مطالعه‌ای در امارات متحده عربی، این واکسن روی ۸۱ هزار نفر تا ۹۷/۸درصد کارایی داشته‌است. به دلایل نامشخصی با وجود تزریق چندمیلیون دوز از این واکسن در کشورهای مختلف و گزارش‌نشدن عوارض یا کارایی پایین، هنوز سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا آن را تأیید نکرده‌اند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، فرآیند تولید این واکسن استانداردهای مورد نیاز را رعایت نمی‌کند. بر اساس مطالعه جدیدی استفاده ترکیبی از این واکسن با سایر واکسن‌ها از جمله آسترازنکا، سینوفارم و مدرنا بدون مشکل خواهد بود.

 

کارایی: ۹۷/۲ درصد

میزان تأثیر در کاهش تکثیر  و ابتلا: نمونه تک دوز آن در مطالعه‌ای در پاراگوئه در میان ۳۲۰هزار نفر تا ۹۳/۵درصد کارایی داشته‌است.

 

اثربخشی در برابر سویه‌های جدید:  تا ۸۳ درصد در برابر سویه دلتا کارایی دارد.

 

گروه‌های مجاز به دریافت واکسن: در منابع مورد استفاده   به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

گروه‌های غیرمجاز: در منابع مورد استفاده   به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

امکان تزریق به بارداران: بر اساس گزارش‌های منابع روسیه تاکنون کارآزمایی بالینی روی زنان باردار صورت نگرفته است، اما از آنجا که در مرحله آزمایش‌های حیوانی، تزریق واکسن تأثیر منفی بر بارداری مدل‌های حیوانی نداشته است، در صورتی که خطر ابتلا به کرونا برای مادر در طول بارداری بالا باشد، می‌تواند با نظر پزشک واکسن دریافت کند.

 

عوارض جانبی: در منابع مورد استفاده   به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

مشخصات واکسن برکت

نوع: ویروس غیرفعال شده

دوزها: ۲ دوز با فاصله ۲۸ روز

شرایط: ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد

 

نتایج به دست‌آمده از کارآزمایی‌ بالینی و مجوزهای اخذ شده: فاز سوم کارآزمایی بالینی از ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ با ۲۰هزار داوطلب آغاز شده‌است. هنوز نتایج این مرحله از کارآزمایی منتشر نشده‌است.

 

کارایی: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

میزان تأثیر در کاهش تکثیر و ابتلا: به گفته مدیر اجرایی مطالعات بالینی این واکسن بالای ۹۰درصد کارایی دارد

 

اثربخشی در برابر سویه‌های جدید: در منابع مورد استفاده   به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

گروه‌های مجاز به دریافت واکسن: فاز سوم کارآزمایی بالینی در گروه سنی ۱۸ تا ۷۵ ساله در حال اجراست.

 

گروه‌های غیرمجاز: در منابع مورد استفاده   به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

امکان تزریق به بارداران: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

 

عوارض جانبی: در منابع مورد استفاده به این اطلاعات اشاره نشده بود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.