2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
گرانولا چیست؛ طرز تهیه خانگی و خاصیت ها

گرانولا چیست؛ طرز تهیه خانگی و خاصیت ها

گرانولا خوراکی مفیدی است که می توانید آن را به عنوان صبحانه یا عصرانه میل کنید. طرز تهیه آن را در این مطلب یاد بگیرید.

دوات آنلاین -گرانولا نوعی خوراکی است که از ترکیب مواد مغذی درست می شود؛ غلات، مغزهای خوراکی، میوه های خشک و عسل را با هم ترکیب می کنید و یک خوراکی بسیار عالی آماده می شود. یادتان باشد جو دوسر یکی از ضروریات گرانولا است. این خوراکی با شیر یا ماست بسیار می چسبد و هم برای صبحانه خوب است و هم به عنوان میان وعده و عصرانه.

 

تاریخچه گرانولا

گرانولا یک خوراکی آمریکای است و قدمت آن به قرن ۱۹ میلادی برمی گردد. در آن زمان دکتر «جیمز کالب جکسون» این غذا را با استفاده از غلات ابداع و روانه بازار کرد. ده‌ها سال بعد، در دهه ۶۰ میلادی این خوراکی با اضافه شدن میوه و مغز آجیل دوباره معروف شد.

 

برای تهیه گرانولا معمولا از مغزهایی مثل بادام،گردو، تخم کدو، کشمش، نارگیل، دارچین، عسل و چند افزودنی دیگر به دلخواه و ذائقه افراد استفاده می‌شود. اگر به هرکدام از این مواد حساسیت دارید و یا مانع رعایت رژیم شماست، می‌توانید فقط جوی دوسر را با شیر یا ماست مخلوط و مصرف کنید. از انواع مغزها هم توت گزینه رژیمی مناسبی برای اضافه کردن به گرانولا و تنوع دادن به آن است.

روش تهیه گرانولای خانگی چگونه است

مواد لازم برای تهیه گرانولا

جو دو سر پرک هشت فنجان

گندم پرک یک و نیم فنجان

سبوس جو یک و نیم فنجان

دانه آفتاب ‌گردان دو فنجان

بادام (خرد شده) یک فنجان

گردو ژاپنی (ریز خرد شده)یک قاشق سوپ‌خوری

گردو (ریز خرد شده)یک فنجان

نمک یک و نیم قاشق چای‌خوری

شکر قهوه‌ای یک‌ونیم فنجان

سیروپ یک ‌چهارم فنجان

عسل سه‌چهارم فنجان

روغن نباتی یک فنجان

دارچین یک قاشق غذاخوری

عصاره وانیل یک قاشق غذا‌خوری

کشمش (خشک شده) دو فنجان

 

دستور تهیه گرانولای خانگی

فر را روی دمای ۱۶۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. روی قالب‌های فر را کاغذ نسوز یا آلومینیومی قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین جایگزین برای شکر چیست

 

جو دو سر پرک، گندم پرک، سبوس جو، دانه آفتاب‌گردان، بادام، گردو ژاپنی و گردو معمولی را داخل یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کنید.

 

حالا داخل یک قابلمه، نمک، شکر قهوه‌ای، سیروپ، عسل، روغن گیاهی و دارچین را با هم مخلوط کنید و به وسیله یک همزن دستی خوب هم بزنید. مواد را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. حرارت را خاموش کنید و مایه به دست آمده را به کاسه اضافه کنید. هم بزنید تا مایه به تمام مواد نفوذ کند.

 

مواد را داخل قالب‌های فر بریزید و پخش کنید و کمی با قاشق سطح آن را فشار دهید تا فشرده شود. قالب را داخل فر به مدت 25 دقیقه قرار دهید.

 

در آخر قالب‌ها را از فر خارج کرده، کشمش‌ها را اضافه کرده و مخلوط کنید.

 

بدانید: صبحانه مناسب برای مزاج های گرم و خشک و سرد و تر

 

گرانولا آماده است. آن را در شیشه‌های بزرگ نگهداری کرده و هر زمان که مایل بودید، میل کنید. پیشنهاد می‌کنیم حتما با ماست امتحانش کنید.

گرانولا چه خاصیت هایی دارد

خاصیت گرانولا

غلات و حبوبات از جمله گیاهان پروتئینی و پرخاصیتی هستند که علاوه بر فراهم کردن پروتئین مورد نیاز بدن، از خواص آن‌ها می‌توان به بهبود نظم و عملکرد دستگاه گوارش، کمک به کاهش وزن، تقویت سلامت قلب، فراهم کردن ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن و تثبیت سطح قند خون اشاره کرد.

 

ضمن این که جوی دو سر که در گرانولا استفاده می شود برای تنظیم فشار خون بسیار مفید است. جو دوسر در مقایسه با جوی معمولی دارای فیبر بالا و چربی و سدیم کمتری است. هرچقدر سدیم کمتری در بدن وجود داشته باشد فشارخون متعادل‌تری خواهیم داشت.

 

منابع: کتاب کاله- دیجی کالا- فارس-

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.