2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
ریشه ضرب المثل پته کسی را روی آب ریختن، چیست

ریشه ضرب المثل پته کسی را روی آب ریختن، چیست

پته کسی را روی آب ریختن حکایت جالبی دارد. خواندن آن را از دست ندهید.

دوات آنلاین -هر کدام از ضرب المثل های فارسی حکایتی قدیمی و خواندنی دارد. یکی از آنها هم پته کسی را روی آب ریختن است.

 

فرهنگستان زبان و ادب فارسی ریشه این ضرب المثل را به نقل از ریشه‌های تاریخی امثال و حکم، مهدی آملی پرتوی چنین نوشت: آن‌چه امروزه جواز و گذرنامه و بلیت نامیده می‌شود، در گذشته «پته» می‌گفتند که برای موارد گوناگون صادر می‌شد؛ از جمله برای اسب، شتر و مال التجاره صادراتی و وارداتی و حق راهداری.

 

معنی دیگر آن بندگونه ای بود که در جوی‌های نشیب‌دار می‌بستند که هم آب را نگاه دارد و هم جوی شسته نشود و هر جا که لازم می‌شد آب را به قدر کفایت به داخل حوض و آب‌انبار خانه‌ها هدایت می‌کردند تا به مصارف خانگی برسد.

 

بیشتر بخوانید: ریشه ضرب المثل خر بیار باقلا بار کن

 

در این میان، افرادی بودند که در سال‌های کم‌آبی و خشکسالی به حق دیگران تجاوز می‌کردند و خارج از نوبت، در نیمه‌های شب، که مردم در خواب بودند، در داخل جوی پته می‌بستند و آب را می‌بردند. اما گاهی فشار آب موجب می‌شد که پته از جای خود کنده شود و به جاهای دیگر برود، در این صورت ساکنان خانه‌های پایین‌تر پته را روی آب می‌دیدند و قشقرش و آبروریزی برپا می‌شد، و این کار رفته رفته به صورت مثل درآمد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.