2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کباب بختیاری تابه ای؛ طرز تهیه کامل

کباب بختیاری تابه ای؛ طرز تهیه کامل

با روش پخت کباب تابه ای روی گاز و در تابه آشنا شوید. همه آنچه در این باره لازم است بدانید به صورت مرحله به مرحله در این مطلب توضیح داده شده است.

دوات آنلاین -کباب بختیاری از جمله کباب های بسیار پرطرفدار ایرانی است که معمولا آن را با منقل و زغال درست می کنند اما شاید شما هم جزو افرادی باشید که شرایط استفاده از منقل را ندارید و دل تان می خواهد این غذای لذیذ را در خانه روی گاز و با تابه تهیه کنید. پس دستور پخت آن را در ادامه به نقل از پارسینه بخوانید.

 

مواد لازم برای کباب بختیاری

این میزان مواد برای 4 نفر کافی است.

فیله گوسفند یا گوساله: حدود ۳۰۰ گرم

سینه مرغ بدون استخوان: حدود ۳۰۰ گرم

پیاز بزرگ: ۱ عدد

فلفل دلمه سبز: ۱ عدد

لیمو ترش تازه: ۱ عدد

زعفران دم کرده: ۱ قاشق سوپ خوری

کره: ۵۰ گرم

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

سس سویا: ۲ قاشق غذاخوری

کباب بختیاری را چطور با تابه درست کنیم

دستور پخت کباب بختیاری با تابه

طرز تهیه کباب بختیاری به این صورت است که ابتدا فیله گوشت و مرغ را می‌شویید و بعد از خشک کردن روی تخته قرار می‌دهید. باید فیله‌های گوشت و مرغ را به اندازه مناسب برای کباب برش دهید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب کوبیده خانگی و فوت و فن ها

 

سپس با استفاده از بیفتک یا گوشت کوب به آرامی گوشت و مرغ را بکوبید تا نرم شوند. سپس گوشت و مرغ را در ظرف جداگانه‌ای قرار دهید. پیاز را با استفاده از رنده ریز رنده کنید و آن را روی یک آبکش یا فیلتر مناسب قرار دهید تا آب پیاز جدا شود. می‌توانید یک دستکش به دست کنید و پیازها را فشار دهید تا آب آن جدا شود.

 

حال در این مرحله از طرز تهیه کباب بختیاری آب پیاز با به ظرف گوشت و مرغ‌ها اضافه کنید. برای طعم‌دار کردن گوشت مقداری سس سویا، روغن زیتون و فلفل به آن اضافه کنید و اجازه دهید مواد برای چند ساعت مزه‌دار شوند.

 

برای مزه دادن به مرغ‌ها هم مقداری روغن زیتون، نمک، فلفل و زعفران آب شده را مرغ اضافه کنید و برای چند ساعت صبر کنید تا مواد به خورد مرغ برود. در انتها مقداری فلفل دلمه و پیاز را خلالی کنید و به مواد اضافه کنید.

 

درست نیم ساعت قبل از آغاز پخت کباب بختیاری مقداری آب لیمو ترش تازه به گوشت و مرغ‌ها اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید کمی نمک به گوشت قرمز اضافه کنید.

 

برای به سیخ کشیدن مواد باید از دو تکه گوشت و دو تکه مرغ در کنار هم استفاده کنید. با دقت مواد را به ترتیب به سیخ بکشید و بعد از اینکه همه سیخ‌ها را آماده کردید، با استفاده از گوشت کوب یا بیفتک به آرامی روی گوشت و مرغ‌ها بکوبید تا مرز بین گوشت‌ها از بین برود و به هم نزدیک‌تر شوند.

 

برای پخت کباب بختیاری به روش زغالی باید آتش یا منقل را روشن کنید. یک ظرف از کره آب شده با کمی زعفران را در کنار خود داشته باشید. کباب‌ها را روی منقل قرار دهید.

 

در زمان پخت برای جلوگیری از خشک شدن کباب چند بار ترکیب زعفران و کره را با کمک فرچه روی کباب بزنید. برای خارج کردن کباب‌ها از سیخ از یک تکه نان کمک بگیرید. در نهایت کباب‌ها را به صورت یکپارچه از سیخ جدا کنید و با ریحان و گوجه فرنگی تزئین کنید.

 

فیلم: آموزش پخت جوجه کباب خانگی بدون نیاز به فر

 

اگر به هر دلیلی دوست دارید کباب بختیاری را مثل جوجه کباب تابه‌ای داخل ماهیتابه درست کنید، باید برای سیخ کردن کباب‌ها از سیخ چوبی استفاده کنید. بهتر است قطعات گوشت و مرغ را برای کباب بختیاری تابه‌ای کمی کوچک‌تر برش بزنید.

 

تمامی روال مزه‌دار کردن کباب را همانند مراحل قبل انجام دهید. سپس مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و بعد از داغ شدن آن سیخ کباب‌ها را داخل ماهیتابه قرار دهید. برای تهیه این کباب به هیچ عنوان از روغن زیاد استفاده نکنید و فقط کف ماهیتابه را کمی چرب کنید. بعد از اینکه یک سمت کباب‌ها پخته شد، آن را برگردانید. سپس این غذا را همراه با انواع سبزیجات بخارپز یا گریل شده سرو کنید.

 

نکات ریز آشپزی

*هیچ‌گاه در زمان اولیه مزه‌دار کردن گوشت از نمک استفاده نکنید، این کار موجب سفت شدن گوشت می‌شود. برای همین بهتر است گوشت و مرغ را در دو ظرف جداگانه قرار دهید.

 

*کباب بختیاری را می‌توانید هم با نان و هم برنج سرو کنید.

 

*استفاده از گوجه کبابی و سبزیجات کبابی یا گریل شده در کنار این غذا موجب می‌شود تا ظرف غذای شما در کنار کباب دو رنگ، ظاهری جذاب‌تر پیدا کند.

 

*برای پخت کباب بختیاری در ماهیتابه باید شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا گوشت آب نیفتد و به آرامی پخته شود.

 

*چیزی که به عنوان کباب بختیاری در رستوران‌ها سرو می‌شود، معمولاً ترکیبی از فیله گوشت و مرغ است، اما کباب بختیاری اصل معمولاً از گوشت گوسفند به همراه دنبه استفاده می‌شود. برای این کباب معمولاً دو تکه گوشت و یک دنبه در سیخ قرار می‌گیرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.