2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
آیا پدر بابک خرمدین بیمار روانی است

آیا پدر بابک خرمدین بیمار روانی است

اکبر خرمدین احتمالا به چه اختلالات روانی مبتلا است؟

دوات آنلاین - تقریبا هرچند روز، خبرها و جزئیات جدیدی درباره یکی از تکان‌دهنده‌ترین پرونده‌های جنایی چند سال اخیر به گوش می‌رسد. قتلی که اکبر خرمدین مرتکب شده و افکار عمومی را به شدت ملتهب کرده است. نکته تامل‌برانگیز این است که او چطور بعد از ارتکاب این اتفاق تلخ، به هیچ وجه احساس پشیمانی ندارد؟ ابتلا به چه اختلالات روان‌شناسانه‌ای ممکن است از او، قاتلی بی رحم ساخته باشد که حتی به فرزندانش رحم نکرده است.

 

هرچند هنوز زوایای پنهان زیادی در این پرونده جنایی وجود دارد و تا زمانی که یک روان‌شناس به صورت حضوری با او صحبت نکند، نمی‌توان نظر کارشناسی شده در این باره داد اما فهیمه میرزایی، کارشناس‌ ارشد روان‌ شناسی بر اساس جزئیات رسمی که تا امروز از این پرونده اعلام شده به بررسی و موشکافی اختلالات شخصیتی احتمالی پدر بابک خرمدین پرداخته است. اختلالاتی که این اتفاق تلخ، یک زنگ هشدار است تا با کسب اطلاعات بیشتر درباره‌شان نگذاریم به مرحله خطرناکی برسند.

 

احتمال اختلال خودمحوری در اکبر خرمدین

اکبر خرمدین طبق شواهد و بررسی‌های انجام شده و رفتار و اعمالش در چند وقت اخیر، دارای چند اختلال روانی و شخصیتی متعدد و همزمان هست. یکی از آن‌ها اختلال خودمحوری است. افراد مبتلا به این اختلال، باورهای خود را واقعیت بی‌شک و تردید می‌دانند و بسیار تمایل دارند تا درباره من، خودم و دوباره من صحبت کنند! در خصوص پدر بابک خرمدین این موضوع به وضوح در صحبت‌هایش بعد از دستگیری و در حکم صادر کردن و اجرای آن درباره فرزندانش دیده می ‌شود. به عبارتی این موضوع در عبارت وی که گفته «کشتم تا از فساد آنان جلوگیری کنم» دیده می‌شود. همچنین میل سیری‌ناپذیر و شدیدش برای دیده شدن، قدرت و تحسین که در واکنش او در مقابل لنز دوربین و نشان دادن علامت پیروزی دیده می‌شود، این موضوع را تایید می‌کند.

 

اختلال شخصیت ضداجتماعی در پدر بابک خرمدین

او همچنین دارای شخصیت ضداجتماعی سایکوپات است. این افراد اصولا حس همدردی و دلسوزی ندارند و در صورتی که اقدام آن‌ها به رنج و آزار دیگران منجر شود، احساس پشیمانی و عذاب وجدان ندارند و در حقیقت این افراد بدون حس ترحم قادر به آزار دادن دیگران هستند. این بخش از تشخیص ابتدایی را می توان از خلال سخنان متهم دریافت که می‌گوید به هیچ عنوان از کرده خویش پشیمان نیست.

 

اختلال شخصیت هیستریونیک

یکی دیگر از تشخیص‌های ابتدایی که می‌شود روی این شخص گذاشت، تشخیص اختلال شخصیت هیستریونیک است. این دسته از افراد بر اساس رفتارهای تکانشی و ناشی از هیجان، ممکن است دست به اقداماتی بزنند که ضداجتماعی و مجرمانه است. آن‌ها معمولا رویدادهای پیرامونی را یا کاملا سیاه و شیطانی یا کاملا سفید می‌بینند.

 

اشخاص دارای اختلال شخصیت هیستریونیک به دنبال جلب توجه هستند و ظاهری فریبنده و اتوکشیده دارند. آن‌ها رفتارهای خوب یا بد خود را به صورت نمایشی و فخرفروشانه بیان می‌کنند. بی‌پروا بودن در رفتارها و بی‌توجهی به ایمنی و امنیت خود و دیگران از دیگر ویژگی‌های چنین افرادی است. مثلاً وقتی به کسی آسیب می‌زنند، رفتار بدی انجام می‌دهند یا سرقت می‌کنند، بی‌تفاوت هستند یا می‌توانند آن را توجیه کنند. به وضوح این کارها و رفتارها در پدر بابک خرمدین مشاهده می‌شود.

 

اختلال شخصیت خودشیفته یا نمایشی

شخصیت‌های خودشیفته یا نمایشی، تمایل زیادی دارند که دیگران به آن‌ها توجه کنند. احتمالا دیدید وقتی از اکبر خرمدین در جلسه بازجویی می‌پرسند چه کاری کرده است، روی زمین می‌نشیند و به صورت نمایشی نشان می‌دهد که چگونه فرزندش بی‌حال و هوش کف اتاق افتاده بوده و او داشته با بند کفش دست و پای قربانی را می‌بسته یا با کمربند او را خفه می‌کرده است.

 

ممکن است در بازسازی صحنه قتل، این فرد در مقابل دوربین تحقیقات جنایی با جزئیات و آب و تاب فراوان درباره تکه‌تکه کردن جسد در حمام خانه هم صحبت کند. در بیشتر مواقع، افراد دارای اختلال شخصیت نمایشی ممکن است بیماری‌های روانی دیگر از جمله اختلالات شخصیت دیگری مانند سایکوپات و اضطراب پس از سانحه هم داشته باشند. همان‌طور که می‌بینیم ترکیب این اختلالات، آن قدر ثمره عجیبی دارد که می‌تواند جامعه را تکان دهد. مبتلایان به چنین اختلالی، اعمال و کارهایشان را طوری انجام می‌دهند که گویی در صحنه تئاتر مشغول ایفای نقش هستند! او موقع اعتراف به قتل می‌خندد، در مقابل دوربین خبرنگاران علامت پیروزی نشان می‌دهد، با دست بسته، بازپرس و حتی فرزندان دیگرش را تهدید می‌کند و سعی دارد بسیار اغراق‌آمیز درباره کارهایی که کرده، صحبت کند.

 

آیا قاتل اختلال دوقطبی دارد

اختلال دوقطبی یا دوقطبی شیدایی - افسردگی، یک اختلال روانی است که موجب تغییرات شدید در خلق‌و‌خوی فرد می‌شود و احتمال ابتلای این قاتل به آن بسیار زیاد به نظر می‌رسد. اختلال دوقطبی موجب بروز دوره‌های رفتاری متفاوت در فرد می‌شود، دوره شیدایی و دوره افسردگی. دوره شیدایی زمانی است که فرد خلق وخوی بسیار فعالی دارد و دوره افسردگی زمانی است که فرد به شدت آرام و افسرده به نظر می‌رسد.

 

نکته مهم در این بیماری شناسایی به موقع و درمان آن است زیرا در صورت اقدام نکردن به موقع، علایم بیماری شدیدتر می‌شود. هم اکنون درمان قطعی برای این اختلال وجود ندارد اما افرادی که دچار این اختلال هستند می‌‌توانند با درک این مسئله که اختلال دوقطبی چیست و همچنین استفاده از برخی از روش‌های درمانی، علایم بیماری خود را کنترل کنند.

 

اختلال پارانویا

بدبینی، مشکوک بودن و اعتماد نداشتن، از ویژگی‌های افراد مبتلا به اختلال پارانویاست که در اعترافات قاتل این پرونده (پدر بابک خرمدین) دیده می‌شود، به خصوص در خصوص رفتارهای فرزندانش، افکار پارانوییدی در او واضح است. این موضوع با تحقیقاتی که از همسایگان صورت گرفته، مشخص می‌سازد که هیچ‌کدام از صحبت‌های وی درباره پسر و دخترش تایید نشده است. در خور ذکر است، درمان افراد مبتلا به اختلال پارانویا بسیار سخت است چون این افراد به شدت اعتقاد دارند که هیچ گونه مشکلی ندارند و این دیگران هستند که باید تحت معالجه قرار بگیرند.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.