2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
حرف های جالب ژاله صامتی درباره پریچهر سریال زیر خاکی

حرف های جالب ژاله صامتی درباره پریچهر سریال زیر خاکی

پریچهر در سریال زیر خاکی چقدر شبیه خود ژاله صامتی است؟ این هنرمند برای ایفای نقش خود از چه کسی الگو گرفته است؟

دوات آنلاین -پریچهر  سریال زیر خاکی را یادتان هست؟ همان نقشی که ژاله صامتی از آن شخصیتی دوست‌داشتنی و جالب‌توجه ساخته و از شخصیت‌های اصلی قصه است. حالا در این سری هم قرار است او را با همان ویژگی‌ها و عشقی که به فریبرز دارد، ببینیم. یک زن خانه‌دار که البته زیرکی ویژه‌ای دارد ولی با همه اینها خواسته و ناخواسته با همسرش، فریبرز در اقداماتی که او می‌خواهد انجام دهد، همراه می‌شود. به گفته صامتی این تصویری است که خیلی‌ها درمواجهه با او از آشنا بودن و نزدیکی‌اش به اقوام و آشنایانی که امروز هم سن و سال پریچهر هستند گفته‌اند، اتفاقی که گویا در کل زیر خاکی از ابتدا تا ادامه آن وجود داشته و برایش تلاش شده، یعنی انعکاس بخش‌هایی از زندگی و داستان‌هایی که در طول آن اتفاق می‌افتد.

 

جام جم نوشت: صامتی که تا الان نقش‌های زیادی از او دیده‌ایم، می‌گوید هیچ‌کدام از آنها به خود واقعیش نزدیک نبوده و این یکی یعنی پریچهر به‌هیچ‌وجه شباهتی با او ندارد بلکه در این مورد و بقیه شخصیت‌ها او فقط با آنها زندگی می‌کند تا بتواند آن‌طور که باید ایفای‌شان کند. دشواری‌های دنیای کمدی، آن‌هم از نوع موقعیتش هم موضوع دیگری بود که در این گپ‌وگفت از او پرسیدیم. همچنین شروع  فصل دوم سریال زیر خاکی و فضای اتفاقاتی که قرار است ببینیم هم بخش دیگری بود که صحبتش البته مطرح شد و او تأکید داشت در این مجموعه اصراری برای خنداندن مردم ندارند، چون این اصرار، آخر و عاقبت خوشی هم ندارد و نه‌تنها مخاطب را نمی‌خنداند که او را دلزده هم می‌کند. در ادامه می‌توانید متن کامل این گفت‌وگو را بخوانید.

عکسی از سریال زیر خاکی

پریچهر در سریال زیر خاکی 2

*با اصل مطلب شروع کنیم؛ در سریال زیر خاکی 2، پریچهر چقدر تغییر کرده و قرار است او را به چه شکل ببینیم؟

این فصل دوم نیست و در واقع این مجموعه ادامه همان زیر خاکی است. دراین‌بین چون کرونا در آن زمان شدید شده بود، ما کار را متوقف کردیم تا در زمان بهتری سراغ این ادامه برویم. در این مسیر، قصه اصلی همان است و بازهم خانواده فریبرز با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود که با فضای آن آشنا هستید. شروع کار هم از پایان و جایی است که او (فریبرز) برای خروج از مرز به جنگ ایران و عراق برخورد.

 

*زیر خاکی طنز موقعیت است اما در بخش‌هایی از آن کمدی کلام هم به چشم می‌خورد، در این سری زور کدام‌شان بیشتر است؟

زیر خاکی اصلا کمدی کلام نیست و اصل آن همان طنز موقعیت است. کلام‌ها هم به این دلیل بامزه‌اند که در موقعیت‌های جالبی مطرح می‌شوند وگرنه این جریان اصلا کمدی کلامی نیست. اگر این‌طور بود یعنی شما باید تمام اتفاق‌ها را بدون آن‌که موقعیتی ایجاد شود از طریق دیالوگ‌های بازیگران بشنوی و ببینی اما چنین اتفاقی در زیر خاکی نمی‌افتد. در تمام این سریال زندگی عادی این آدم‌ها را می‌بینیم که هم خودشان و هم موقعیت‌های‌شان بسیار جدی هستند اما به چشم مخاطب نه حتی خود شخصیت‌ها خنده‌دار می‌آید. از همین رو ما به معنی واقعی، کمدی موقعیت داریم. باید گفت بهترین و جذاب‌ترین نوع کمدی در تمام دنیا همین کمدی موقعیت است.

 

*اجرای این موقعیت‌ها در کمدی برای شما به‌عنوان یک بازیگر خانم، سخت نبود؟

به‌هرحال کمدی در بین ما آن‌طور که باید، جانیفتاده و این فضا برای خانم‌ها هم خیلی سخت‌تر است. البته بازهم درباره کمدی موقعیت ماجرا این است که این آدم‌ها فکر نمی‌کنند خنده‌دارند و در هرکدام از این موقعیت‌ها گریه و زندگی می‌کنند. از همین رو بله، کمدی کار کردن برای خانم‌ها خیلی سخت است اما اگر از موقعیت درک داشته باشیم، نشدنی نیست. چون مثلا ما که کار فانتزی نشدنی نمی‌کنیم بلکه در قالب رئال شخصیت‌پردازی کرده‌ایم.

 

*و این واقعی بودن باعث شده ما در کل شخصیت‌هایی را ببینیم که شاید برای خیلی‌ها آشنا باشند و درواقع تیپ نیستند، درست است؟

بله. من هم بازیگری هستم که اصلا تیپ کار نمی‌کنم چون کمدی که تیپ است خنده‌دار می‌شود، آن‌هم طوری که به هر شکل و شیوه‌ای تصمیم می‌گیرد آدم‌ها را بخنداند ولی ما چنین تصمیمی نداریم. دراین‌بین در مورد زیر خاکی گاهی مخاطب حتی ممکن است با اتفاقات، همذات‌پنداری هم بکند و با خودش بگوید پدر و مادر ما هم این شکلی رفتار می‌کردند یا موارد دیگر. همان‌طور که گفتم در زیر خاکی باوجود آن‌که کمدی است، هیچ‌کدام از بازیگران تیپ نیستند و این‌یکی از ویژگی‌های کلیدی کار است که همه شخصیت هستند و ما به ازای بیرونی دارند، چراکه بیننده با دیدن آن خیلی وقت‌ها یاد یکی از اقوامش می‌افتد. یعنی این آدم‌ها واقعی هستند و شما به‌عنوان بازیگر به شخصیتی می‌پردازی که آن را می‌شناسی.

عکسی از سریال زیر خاکی

الگوی ژاله صامتی برای نقش پریچهر در سریال زیر خاکی

*شما برای پریچهر الگوی بیرونی داشتید؟ چون در آن سال‌ها خیلی کوچک بودید.

بارها شنیده‌ام مردم گفته‌اند چه قدر پریچهر شبیه مادران ماست. درواقع، زمانی که این اتفاقات افتاده من همسن رایان سریال بودم و یادم است که مامان‌های ما همین شکلی بودند، از خنده و رفتارهایشان گرفته تا گلایه‌ها و عشق ورزیدن‌شان. بازیگر اگر به اطرافش اشراف نداشته باشد که اصلا بازیگر رئالیستی نمی‌شود و من بازیگر رئالیستم و شاید مردم به همین دلیل به من لطف دارند چون شاید شبیه خیلی از کسانی‌ام که می‌شناسندشان، این در حالی است که اگر درست نبینم و با آدم‌ها زندگی نکنم پس چطور می‌توانم این واقعیت‌ها را بازی کنم؟!

 

*برای این ادامه گویا فیلمنامه روزانه به دست‌تان می‌رسید، این از کیفیت کار کم نکرده است؟

فیلمنامه کامل بود اما مواردی مثل رفتن هادی حجازی‌فر که اتفاق افتاد که مجبور شدند هر قسمت را روزانه با این تغییر به دست ما برسانند وگرنه خودم بازیگری هستم که تا متن کامل به من ندهند، امکان ندارد آن را بازی کنم. البته این اتفاق یعنی روزبه‌روز رسیدن تغییرات و متن در هر کاری جواب نمی‌دهد و ما چون شخصیت‌ها و قصه را می‌شناختیم برایمان راحت‌تر بود. اگر از ابتدا این اتفاق می‌افتاد آن‌وقت مجموعه‌ای مثل خیلی از کارهایی که به این شکل روی آنتن رفتند، می‌شد و دیگر جریان چندان خوب پیش نمی‌رفت. ما می‌دانستیم قرار است چه اتفاقی برایمان بیفتد و این تغییرات در جزئیات بود که به دستمان می‌رسید.

 

*چقدر از ژاله صامتی در پریچهر است؟ اصلا هست؟

پریچهر هیچ شباهتی به من ندارد و می‌توانم بگویم 90 درصد نقش‌هایی که بازی کردم همین‌طور بوده اما پریچهر واقعا یکی از نقش‌هایی است که از خود ژاله صامتی خیلی دور است و من جای آن زندگی کردم تا به شخصیتی که می‌بینید، رسیدم.

 

*با سریال زیر خاکی 2 مخاطب بیشتر می‌خندد؟

ما دنبال خنداندن مردم نیستیم. خودم بازیگری هستم که اگر تماشاچی از دیدن کاری حالش خوب شود، خرسند می‌شوم و اصلا کار می‌کنم برای مردم و آنها عشق اول من هستند ولی ما هیچ اصراری برای خنداندن نداریم چون اگر داشته باشیم نتیجه آن کارهای بی‌سروتهی می‌شود که بیننده هم می‌گوید چقدر بی‌مزه‌اند و چرا اصرار دارند که به هر شکلی بخندانند؟ ما لحظاتی را خلق می‌کنیم که مخاطب با دیدنش کیف می‌کند و تعاریف این دو فضا با هم خیلی فرق می‌کند. ما فرصت  داشتیم و داریم که بیننده ضمن همراهی با قصه ما حالش خوب شود و در ادامه نظر شخصی‌ام این است که این ادامه خیلی پخته‌تر از آن شروع است و به تماشاچی بیشتر خوش می‌گذرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.