2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
خاصیت های سماق برای لاغری دیابت و پوست و مو

خاصیت های سماق برای لاغری دیابت و پوست و مو

اگر می خواهید با خاصیت های متنوع سماق آشنا شوید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

دوات آنلاین -سماق از جمله گیاهانی است که خاصیت های بسیاری دارد؛ از لاغری گرفته تا فواید برای پوست و مو. همچنین برای دیابت نیز مفید است. این گیاه که آن را به صورت ادویه یا چاشنی استفاده می کنیم بیشتر در آسیای شرقی، جنوب ایتالیا و مناطق مدیترانه رشد می کند. بدیهی است برای استفاده دارویی از این گیاه حتما باید نظر متخصص را جویا شوید.

فایده سماق برای دیابت چیست

سماق برای دیابت

یکی از مهم‌ترین خواص سماق، کاهش قند خون است. در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله‌ی تحقیقات علوم دارویی ایران به‌چاپ رسید، تأثیر خواص سماق بر بیماران دیابتی بررسی شد. دانشمندان ایرانی و آمریکایی در این پژوهش، تأثیر سماق را بر سطح قند خون، آپولیپوپروتئین B، آپولیپوپروتئین A-۱ و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC) در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بررسی کردند.

 

در یک مطالعه‌ بالینی ۳ماهه، ۴۱ بیمار دیابتی بررسی شدند. به گروهی از آنان، روزانه ۳ گرم پودر سماق و به گروهی دیگر دارونما (چیزی مانند دارو و بدون اثر واقعی) داده شد. نمونه‌های خون افراد قبل و بعد از مطالعه بررسی شد. سطح قند خون، هموگلوبین گلیکوزیله و آپولیپوپروتئین B (که جزء اصلی کلسترول بد خون (LDL) است) در افرادی که در این مدت سماق مصرف کرده بودند، کاهش چشمگیری نشان می‌داد.

 

همچنین نتایج این پژوهش نشان می‌داد سطح آپولیپوپروتئین A-۱ که از اجزای مهم در کلسترول خوب خون (HDL) است، افزایش یافته است. همچنین سطح ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC) نیز در بیماران با مصرف سماق افزایش یافت. ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC) هرچه بیشتر باشد، عوارض ناشی از دیابت در بیماران کاهش می‌یابد. پژوهشگران با مشاهده‌ی اطلاعات حاصل، نتیجه‌گیری کردند که سماق روی قند خون، آپولیپوپروتئین B، آپولیپوپروتئین A-۱ و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC) در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ اثر مثبتی دارد.

 

یافته‌های پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ گیاهان دارویی و معطر ایران به چاپ رسید. از دیگر خواص سماق می‌توان به درمان دیابت اشاره کرد. در این پژوهش، دانشمندان به‌مدت ۴ هفته به ۳۱ بیمارِ مبتلا به دیابت نوع ۲، روزانه سه بار یک کپسولِ گیاهی حاوی سماق دادند. هدف این بود که تأثیر سماق را روی قند خون بررسی کنند.

 

این کپسول محتوی موادی از جمله گیاه خرفه پَرپَهَن، انار و سماق سیسیلی بود. این مواد به‌طور سنتی در خاورمیانه برای درمان دیابت مصرف می‌شده‌اند. پژوهشگران براساس این یافته‌ها نتیجه‌گیری کردند که مصرف این کپسول‌ها بدون بروز عوارض جانبی در کاهش قند خون ناشتا و قند خون پس از صرف غذا در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مؤثر است.

آیا سماق باعث لاغری می شود

سماق برای لاغری

مصرف دمنوش سماق برای چربی سوزی، لاغری شکم و کاهش وزن بسیار اثربخش است. به فاصله ۱ ساعت بعد از وعده‌های غذایی از این دمنوش به میزان یک فنجان در روز استفاده کنید. با مصرف آن می‌توان از شر فشارخون بالا نیز خلاص شد.

 

برای تهیه دمنوش سماق یک الی دو قاشق پودر سماق را در آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد سپس آن را بنوشید. برای لاغری شکم می‌توانید بعد از هر وعده غذایی نصف قاشق چای‌خوری سماق را در آب بریزید و بنوشید.

سماق برای پوست و مو چه خاصیت هایی دارد

سماق برای پوست و مو

سماق برای پوست و مو فایده های زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:

 

جوان ‌سازی پوست صورت

درمان لک سفید و قهوه‌ای پوست

درمان کهیر

سیاه شدن موی سر

با فواید سماق بیشتر آشنا شوید

سماق برای کاهش کلسترول

همچنین مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است مصرف سماق می‌تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد که این امر منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. محققان می‌گویند پژوهش بر روی موش‌ها نشان می‌دهد مصرف سماق به طور همزمان باعث کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون می‌شود.

 

دانستنی: خاصیت‌های مصطکی چیست و آن را چگونه باید مصرف کرد

 

فواید دیگر سماق چیست

برای دندان درد مفید است.

به دلیل داشتن تانن فراوان، قابض و پاک کننده معده می‌باشد.

خاصیت ادرارآور یا دیورتیک دارد.

تب را پایین می آورد.

در درمان بیماری‌های روماتیسمی و نقرس موثر است.

خون را تصفیه می کند و مواد زائد خون (مانند اوره) را دفع می ‌کند.

لثه‌ها را تقویت کرده و آنها را محکم می ‌سازد.

برای برطرف شدن تهوع و بی اشتهایی مفید است.

تقویت کننده دستگاه گوارش است.

از خونریزی معده جلوگیری می کند.

در رفع غلظت خون موثر است.

خوردن گرد سماق با آب سرد از خونریزی داخلی جلوگیری می کند.

غرغره  جوشانده سماق برای ورم گلو و دهان مفید است.

گردی كه روی میوه سماق مینشیند و به آن خاك سماق میگویند، بسیار قابض و كمی تلخ است و به علت داشتن املاح، از ترشحات بی رنگ زنانه جلوگیری میكند.

منوراژی (خونریزی رحم) و خونریزی در فواصل قاعدگی را کاهش می دهد.

خونریزی سینه (هموپتزی) را کم می کند.

اسهال معمولی و اسهال خونی را برطرف می کند.

کمپرس با سماق در التیام زخم، سوختگی، اگزما، ترک نوک سینه و عضو ضرب دیده موثر می باشد.

برای رفع تهوع و استفراغ ، سماق را با زیره و آب سرد مخلوط کرده و مصرف نمایید.

کسانی که هموروئید (بواسیر) دارند و زنانی که ترشحات بی رنگ زنانه دارند، سماق را جوشانده و داخل لگنی بریزند و در آن بنشینند.

در قدیم سماق برای درمان سوزاک و سل به کار می رفته است.

در قدیم شیره خارج شده از درخت سماق را برای درمان بیماری های دستگاه ادراری به کار می بردند.

دلیل ریختن سماق روی کباب چیست

چرا روی کباب سماق می زنیم

پزشکان طب سنتی می‌گویند سماق خواص ضدمیکروبی بسیار قوی دارد و به همین دلیل باید با گوشت خورده شود. از طرف دیگر، سماق به هضم غذای سنگینی مثل کباب کمک می‌کند و از آنجا که ضدکلسترول است، می‌تواند همنشین خوبی برای کباب باشد. توجه کنیم از آنجاکه گوشت مورد استفاده برای طبخ کباب چرب است، سماق موجب کاهش کلسترول و جذب چربی موجود در آن می‌شود.

 

 در متون پزشکی نیز از این چاشنی به‌عنوان کاهش‌دهنده اسید اوریک یاد شده است که بعد از خوردن فراورده‌های گوشتی، بدن فرد بتواند اسیداوریک حاصل از هضم کباب را کاهش دهد. همچنین سماق، آلودگی موجود در گوشت را از بین می‌برد از سویی دیگر این چاشنی خاصیت قابض دارد؛ یعنی اگر التهابات یا زخم‌هایی در مسیر لوله گوارش باشد تا حدودی موجب بهبود آن‌ها شده و محافظ خوبی برای کبد است. اما این‌ها دلیل نمی‌شود که سماق را به روزهایی که چلوکباب می‌خورید، محدود کنید.‏

 

هشدارهایی درباره مصرف سماق

* خوردن سماق تازه باعث مسمومیت می شود. بنابراین فقط باید خشک آن را مصرف نمود.

 

* به دلیل اینکه طبیعت سماق سرد است، برای افراد سردمزاج مناسب نیست و باید با گیاهان گرم مصرف شود.

 

* مصرف بیش از حد سماق می ‌تواند مسمومیت زا باشد.

 

* سماق را باید به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری نمایید.

 

منابع: عصر ایران – زندگی آنلاین- خبرگزاری دانشجو – تابناک – دنیای اقتصاد

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.