2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
پولیپ بینی چه راه های درمانی دارد

پولیپ بینی چه راه های درمانی دارد

پولیپ بینی در بزرگسالان شایع‌تر است و چنانچه کودکی به‌خصوص زیر ۱۳‌سالگی دچار پولیپ بینی شود باید بیماری‌های مختلف سیستم ایمنی، بیماری عرق و اختلالات مژکی در وی رد شود.

دوات آنلاین -اگر دچار پولیپ بینی شده اید اصلا نگران نباشید. این بیماری خوش خیم است و راه های درمان آن نیز کاملا شناخته شده. یادداشت دكتر مهتاب ربانی اناری متخصص گوش ‌وحلق ‌و بینی را در این باره به نقل از جام جم بخوانید:

 

پولیپ بینی چیست

پولیپ‌ها در بینی در نتیجه رشد مخاط ملتهبی که درون حفره بینی و سینوس‌ها را فرش می‌کند، شکل می‌گیرد. این زوائد به شکل توده‌های نرم و بدون درد خود را نشان می‌دهد که بدخیم نیستند.

 

شکل و قوام آنها را می‌توان به بادکنک شفاف پر از آبی تشبیه کرد که گاه مانند خوشه انگور دور هم تجمع پیدا می‌کنند و باعث انسداد راه تنفس از بینی و مختل‌شدن حس بویایی می‌شوند. مقصر اصلی در ایجاد پولیپ‌ها، التهاب مزمن بینی و سینوس‌هاست.

 

این التهاب مزمن می‌تواند در زمینه آسم و آلرژی، سینوزیت مکرر، حساسیت‌های دارویی، بیماری‌های نقص ایمنی یا اختلالات مژکی راه تنفسی رخ دهد. پولیپ‌ها تا وقتی کوچک هستند علائم کمی ایجاد می‌کنند و بسیار شایع است که با درمان کوچک شوند و در صورت ادامه‌ندادن درمان مناسب عود کنند.

 

پولیپ بینی در بزرگسالان شایع‌تر است و چنانچه کودکی به‌خصوص زیر ۱۳‌سالگی دچار پولیپ بینی شود باید بیماری‌های مختلف سیستم ایمنی، بیماری عرق و اختلالات مژکی در وی رد شود.

پولیپ بینی را چگونه می توان درمان کرد

روش درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی بستگی به‌شدت و حدت آن متفاوت است. اما اغلب لازم است ابتدا با کمک جراحی آندوسکوپیک سینوس، پولیپ‌ها کامل خارج شوند و دهانه همه سینوس‌ها باز شود و در ادامه درمان دارویی حتما لازم است و فرد اغلب سال‌ها به مراقبت و نظارت پزشک نیاز دارد.

 

از علائم و نشانه‌های سینوزیت مزمن همراه با پولیپ می‌توان به این موارد اشاره کرد: گرفتگی مداوم بینی و تنفس دهانی، آبریزش بینی، احساس احتقان و فشار مداوم در صورت، خلط پشت حلق، اختلال بویایی، درد صورت یا سردرد، احساس درد‌ و فشار روی دندان‌های‌فوقانی.

 

روش تشخیص پولیپ و تایید آن شامل معاینه پزشک و در صورت لزوم آندوسکوپی بینی است که به‌دنبال آن برای بررسی میزان گسترش پولیپ و سینوزیت، سی‌تی‌اسکن سینوس انجام می‌شود. در مواردی ممکن است پولیپ بینی همراه با سینوزیت قارچی باشد که درمان وسیع جراحی در خط اول لازم است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.