2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
عوارض جانبی واکسن کرونا چیست

عوارض جانبی واکسن کرونا چیست

درد، قرمزی و تورم در ناحیه تزریق و احتمالاً سردرد یا دل پیچه از جمله عوارض احتمالی واکسن کرونا است.

دوات آنلاین -روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در برابر کرونا واکسینه می شوند و در این بین بعضی از تب  و احساس سرما  بعد از تزریق واکسن کرونا گله‌مند هستند اما به گفته پزشکان این عوارض جانبی می تواند نشانه ای از سلامت و پاسخ سیستم ایمنی شما باشد.

 

خراسان نوشت: دکتر پیتر هوتز، واکسن شناس می گوید: چیزهایی که ما می بینیم، قرمزی بازو، درد بدن، گاهی اوقات خستگی و حتی گاهی اوقات تب درجه کم است و افراد پس از دریافت دومین دوز از واکسن فایزر/ بایون تک برای چند ساعت احساس سرما می کنند.

 

عارضه های واکسن کرونا

از دیگر عوارض جانبی تزریق واکسن کرونا درد، قرمزی و تورم در ناحیه تزریق و احتمالاً سردرد یا دل پیچه است. نکته دیگر این‌که امکان ابتلا به کووید-۱۹ با تزریق واکسن وجود ندارد زیرا هیچ واکسنی در واقع حاوی ویروس کرونا نیست. در کل حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کسانی که واکسن کرونا را تزریق کرده اند عوارض جانبی قابل احساسی دارند.دکتر هوتز می گوید: « معمولا عوارض تزریق واکسن  تا 30 دقیقه بعد از تزریق خودش را نشان می‌دهد.

 

به همین دلیل است که در مراکز تزریق واکسن، افراد را بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از تزریق نگه می دارند. کسانی که به واکسن های غیرکرونایی حساسیت یا سابقه حساسیت آنافیلاکسی دارند بهتر است تا 30  دقیقه پس از تزریق واکسن کرونا تحت نظر باشند اما بقیه افراد می توانند پس از ۱۵ دقیقه، در صورتی که عوارضی مشاهده نکردند محل را ترک کنند.»

واکسن کرونا چه عوارضی دارد

کدام واکسن واکنش شدیدتری دارد؟

به گزارش سی ان ان، دکتر هوتز در این باره می گوید: «واکسن های mRNA فایزر و مدرنا واکسن هایی هستند که واکنش زا توصیف می شوند، یعنی این‌که عوارض جانبی بیشتری دارند.  این عوارض جانبی جدی نیست بلکه می تواند یکی دو روز ادامه داشته باشد.  نکته دیگر این‌که واکنش ها نسبت به دوز دوم واکسن قوی تر و شدیدتر از دوز  اول است اما این موضوع هم نشان دهنده موثر بودن واکسن است.        

 

توضیحات یک متخصص درباره عوارض واکسن کرونا

جام جم در این باره با دکتر زهرا ثقه‌الاسلام، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت‌وگو کرده است که می خوانید.

 

 *آیا تزریق هر نوع واکسنى، فارغ از این‌که متعلق به چه تولیدکننده‌اى باشد، ممکن است با عوارض خفیفى همراه باشد؟

اصولا همه واکسن‌های ویروسی (آنفلوآنزا، کرونا و...) بعد از تزریق ممکن است عوارضی مثل تب، بدن‌درد، خستگی و علائم گوارشی ایجاد کند و حتی تا یک هفته هم تداوم یابد. این عوارض هیچ ربطی به کارخانه داروسازی و کشور تولیدکننده واکسن ندارد، بلکه بسته به‌شدت عوارض، علت‌های مختلفی از جمله ژنتیک، سن و جنسیت در بروز آن دخیل است. حتی ممکن است واکنش‌های ایمنی در خانم‌های جوان بیشتر باشد. ولی بدون شک وجود عوارض خفیف در مورد همه واکسن‌ها فارغ از مبدا ساخت آن محتمل است.

 

*آیا اخبارى که به‌ویژه در رسانه‌ها و فضاى مجازى از برخی عوارض خطرناک واکسن کرونا در کشورهاى مختلف شنیده مى‌شود، قابل اعتناست؟

موارد گزارش شده در ارتباط با بروز عارضه خطرناکی مثل ترومبوز پس از تزریق واکسن کرونا بسیار معدود است. اما بی‌شک با توجه به فوایدی که واکسن در قطع زنجیره انتقال و کنترل عالمگیری بیماری دارد، تزریق واکسن و سودی که افراد از تزریق آن می‌برند از ضررهای آن بسیار بیشتر است.

 

*آیا کسانى که مى‌خواهند واکسن کرونا بزنند باید لزوما قبل از تزریق تست آنتى‌بادى بدهند تا مشخص شود حدودا چه زمانى پیش از آن با ویروس مواجه شده‌اند؟

خیر، دادن تست آنتی‌بادی به‌هیچ عنوان لازم نیست. این‌که در مواردی گزارش شده پس از تزریق واکسن، تست کرونای فرد مثبت شده‌ به این علت بوده که شخص در زمان تزریق واکسن، به کرونا مبتلا یا در دوره کمون بیماری بوده‌است. البته اتفاق بدی هم برای این افراد نمی‌افتد، ولی توصیه می‌شود وقتی فردی می‌خواهد واکسن بزند، علائم حاد تنفسی نداشته باشد. اگر شخصی علائم سرماخوردگی یا علامتی که خبر از عفونت ویروسی می‌دهد، داشته باشد بهتر است تزریق واکسن را عقب بیندازد.

 

*چرا معمولا شنیده مى‌شود عوارض خفیف پس از تزریق واکسن کرونا در نوبت دوم شدیدتر بوده‌است؟

این‌طور نیست که لزوما عوارض تزریق واکسن در نوبت دوم بیشتر باشد. در افراد مختلف این اتفاق متفاوت است و قاعده و قانونی هم برای این اتفاق وجود ندارد. حتی گاهی فرد عارضه‌ای در هیچ‌کدام از نوبت‌های تزریق نشان نمی‌دهد.

 

*این عوارض به‌طور معمول چه هستند و آیا اصلا جاى نگرانى دارد؟

این عوارض معمولا به‌صورت سرماخوردگی، بدن‌درد، ضعف، تب و عفونت گوارشی بروز می‌کند. اما این عوارض در اغلب موارد خفیف هستند و پس از چند روز رفع می‌شود. در صورتی که این علائم در فرد تداوم پیدا کند نیاز به مراجعه پزشکی خواهد داشت که البته در موارد بسیار معدودی در دنیا گزارش شده‌است.اکثر این عوارض از نظر بالینی پرخطر محسوب نمی‌شود. یکی از عوارضی که مهم‌تر تلقی می‌شود ترومبوز (تشکیل لخته خونی در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی) است که موارد آن بسیار معدود است و کسانی که با زدن واکسن دچار این عارضه می‌شوند با ابتلا به خود بیماری هم ممکن است این عارضه در بدن‌شان ظاهر شود.

 

* آیا پس از تزریق واکسن نیاز به قرنطینه‌کردن فرد وجود دارد؟

در این واکسن‌ها ویروس زنده یا ضعیف‌شده وجود ندارد. همه این واکسن‌ها نوترکیب یا حاوی ویروس کشته‌شده هستند. پس فردی که واکسن می‌زند ناقل ویروس نیست و این بیماری را به دیگران منتقل نمی‌کند و نیاز به قرنطینه‌کردن او نیز نیست.

 *آیا زدن ماسک پس از تزریق دو دوز واکسن لزومى دارد؟

ایمنی‌ای که واکسن‌ها ایجاد می‌کنند صددرصد نیست و افراد ممکن است اگر با فرد مبتلا تماس داشته باشند مبتلا یا ناقل بدون علامت بشوند. حتی ممکن است دچار علائم خفیفی هم بشوند. به همین دلیل، پس از تزریق دو دوز واکسن هم نباید ماسک را بر داریم و باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنیم تا ویروس را به دیگران منتقل نکنیم. در واقع، هدف از تزریق واکسن این است که جلوی موارد شدید بیماری و موارد بستری در بیمارستان گرفته شود. البته این رعایت‌ها تا تکمیل واکسیناسیون عمومی ضرورت خواهد داشت.

 

* تزریق واکسن کرونا شخص را تا چه مدت ایمن مى‌کند؟

هنوز اطلاع دقیقی در این زمینه نداریم زیرا کمتر از شش ماه است که واکسیناسیون شروع شده، پس باید منتظر شویم ببینیم نتیجه مطالعات با گذشت زمان در این زمینه چه خواهد بود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.