2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
مجرد ماندن چه اشکالاتی دارد

مجرد ماندن چه اشکالاتی دارد

یادداشت یک روان شناس را درباره آسیب های مجرد ماندن و ازدواج نکردن بخوانید.

دوات آنلاین -برخی جوانان این روزها از ازدواج فراری هستند و ترجیح می دهند مجرد بمانند حتی برای همیشه و تا آخر عمر. دلیل اصلی چنین تصمیم هایی شاید ناآگاهی از آسیب ها و اشکالات تجرد باشد. رضا زیبایی، روان‌ شناس‌ عمومی و استاد دانشگاه در یادداشتی در خراسان به ببرسی این موضوع پرداخته است.

 

برای دختر و پسر جوانی که به طور طبیعی به زندگی عاطفی میل دارند، بی‌شک انتخاب بین تاهل و تجرد امری است مبرهن و  از سویی میل به ازدواج و همسرخواهی مبتنی بر غریزه   است و به تاخیر انداختن آن شاید ممکن باشد ولی حذف آن غیرممکن. به تازگی معاون سامان دهی امور جوانان وزارت ورزش گفته بر اساس پژوهشی که با موضوع ازدواج انجام داده‌ایم، ۳۷ درصد جوانان اعلام کرده‌اند که انگیزه تشکیل خانواده را ندارند و انجام عمل ازدواج جزو لزومات زندگی آن ها نیست(منبع خبر: مهر). به تاخیر انداختن یا حذف امری چنین مهم و انسان‌ساز، عوارض ناگوار فردی و گروهی به دنبال دارد که در این مطلب بدان می‌پردازیم.

 

رشد نمی‌کنید مگر با تجربه دنیای پرمسئولیت همسرداری

یکی از اهداف زندگی همه ما در این دنیا رشد است و رشد به دست نمی‌آید، جز با ازدواج و تجربه دنیای پرمسئولیت تلخ و شیرین همسرداری و فرزندپروری که  یکی از پرحادثه‌ترین مکان‌های تجربه برای مرد و زن جوان است تا با پدر شدن و مادر شدن مراحل تجربی رشد را بگذرانند. برخی افراد مخالف این نظر هستند و معتقدند که در بیشتر ازدواج‌های کنونی نه تنها رشدی حادث نمی‌شود که تخریب و تحقیر را در پی دارد که هم درست است و هم غلط. چرا که با نبود آمادگی و نداشتن مهارت کافی ازدواج و از سویی نبود شرایط ابتدایی اقتصادی و معیشتی و متاسفانه زیاده‌خواهی‌های افراطی برخی خانواده‌ها، ازدواج نه تنها مکانی امن بلکه محلی می‌گردد برای ترس زوج از یکدیگر و به ویژه از امر زوجیت و ازدواج که متاسفانه به دیگران هم تسری می‌یابد.

 

بر خلاف تصور اشتباه بعضی جوانان که طبق پژوهش جدید تقریبا 37 درصد هم شده‌اند، نفس ازدواج مشکلی ندارد بلکه: 1- فاعل بدان با ناآگاهی و ناکارآمدی وارد آن شده است، 2- گاه کمبود فضای کسب‌و‌کار سالم و پویا یا تن ندادن جوان به کار سخت و خلاقانه یا مانع ازدواج است یا مخل ازدواج صورت گرفته. بنابراین نسبت دادن مشکل به خود ازدواج کاملا اشتباه است بلکه بستر حادثه‌ساز را باید در نظر داشت و تلاش کرد با کمترین خطر وارد آن شد.

چرا نباید مجرد بمانیم

آسیب ‌های مجرد ماندن چیست

بزرگی می‌گفت تجرد فقط یک مشکل دارد و غیر قابل حل و تاهل z صدها مشکل دارد و قابل حل!جسارت به ساحت بی‌شمار مجردها نباشد که می‌دانم بسیاری از شما عزیزان خود خواسته تجرد را انتخاب نکردید که به نوعی شرایط واقعی و گاه غیرواقعی آن را به شما تحمیل کرده است. با این حال، این انتخاب آسیب‌هایی دارد که باید آگاهی بیشتری درباره‌اش داشته باشید.

 

تحمل تلخ تنهایی

دنیای تجرد دنیای تحمل تلخ تنهایی‌هاست. مرد و زن جوان مجرد برخلاف تکامل و غریزه عاطفه‌محور خود باید سفر دو نفره زندگی را یک نفره طی کنند.

 

ناکامی عاطفی

یکی از نیازهای پایه و حیاتی ما آدم‌ها میل وصف نشدنی ما به دوست داشتن و دوست داشته شدن است. این میل اگر در موعد خود به سرانجام نرسد یا در طول مسیر ازدواج رخ دهد، به ناکامی منجر می شود و عوارض فکری و روانی بسیاری دارد.

اشکالات مجرد ماندن چیست

 بی‌ میل شدن به زندگی‌ کیفی با مجرد ماندن

فرد مجرد انگار که گم شده‌ای دارد، دایم با صرف انرژی بسیار به دنبال پیدا کردن آن است. این صرف انرژی که گاه به خطا هم نیمه خود را می‌یابد، حال و روز فرد مجرد را آشفته و بلاتکلیف می‌کند. همه متاهلین این روزهای سردرگمی را تجربه کرده‌اند، منتها یک سال، دو سال و در نهایت تمام شده و اکنون متاهل هستند. حال فرض کنید این سردرگمی سال‌ها به طول انجامد. عارضه آن ناامیدی و کاهش انگیزه و بی‌میلی به زندگی کیفی و انسانی و خدای نکرده تمایل به بی‌خیالی و در نهایت پناه بردن به روابط اشتباه است. البته مجردهایی داریم که با شرایط تحمیلی خود سازگار شدند و زندگی بسیار موفقی دارند ولی همان‌ها هم دل پر دردی از تنهایی خود دارند،  البته مردان متاهلی که به دلیل طلاق یا فوت همسر، مجرد شده‌اند، هم چنین هستند.

 

تجرد و مسئولیت‌ پذیری کمتر

به دلیل تعهد و مسئولیتی که فرد متاهل چه زن و چه مرد نسبت به همسر و فرزندان خود دارد، بی‌شک خصیصه تعهد به معنای عام آن هم در متاهلین از قوام و رشد بیشتری برخوردار می‌شود. بنابراین در تجرد این احتمال بیشتر است که مسئولیت و تعهد در همه امور زندگی به نسبت در قیاس با فرد متاهل کمتر باشد، باز هم با عذرخواهی از مجردان. به زبان ساده احتمال این که فرد مجرد دست به بزه فردی و اجتماعی بزند، بیشتر از فرد متاهل است. منتها فرد متاهلی مدنظر است که به واقع نسبت به خانواده خود تعهد دارد و نه مثلا مصرف کننده‌ای که فقط در فکر تامین مواد برای وعده بعدی خود است در حالی که همسر و فرزندش دغدغه وعده بعدی غذای خود را دارند.

 

از توکل غافل نشوید

از نظر علمی اگر امری بسیار اتفاق افتد پس به احتمال زیاد باز هم رخ خواهد داد. بسیار شنیده و دیده‌ایم که پدران و مادران ما گفته‌اند که مسیر ازدواج را خدا هموار خواهد کرد، پس فقط تو توکل کن و البته تلاش به همراه پشتکار. اگر آمادگی‌های لازم یک ازدواج ساده را دارید شک نکنید، تاهل سخت را برگزینید که به مراتب از تجرد سهل شیرین‌تر است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.