2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

باغ چشمه بلقیس چرام؛ اطلاعات کامل و آدرس + فیلم

اگر می خواهید اطلاعات تان را درباره باغ چشمه بلقیس چرام بیشتر کنید می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

دوات آنلاین -باغ چشمه بلقیس چرام یکی از مناطق زیبا و دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است که سابقه ای طولانی و باستانی دارد. با این منطقه بیشتر آشنا شوید.

باغ چشمه بلقیس چرام یکی از دیدنی های استان کهکیلویه و بویر احمد است

چشمه بلقیس کجا است

باغ چشمه بلقیس در استان کهگیلویه و بویراحمد، در دشتی هموار معروف به شهرک قلعه کره شهبازی از توابع بخش چرام و در 9 کیلومتری شرق چرام و یک کیلومتری روستای شهرک در میان تپه ماهورها و کوهها واقع شده است.

 

این باغ از شمال به جاده چرام ـ گچساران، از جنوب به اراضی کشاورزی، از غرب به باغ جهاد کشاورزی(باغ عمران) و از شرق به اراضی کشاورزی و کوههای همجوار محدود می‎شود. چندین نهر فصلی و دایمی در این دشت جریان دارد و محصولات غلات چون گندم، جو و برنج در این منطقه کشت می‎شود.

 

این باغ به فاصله دو کیلومتری در شرق شهر چرام واقع شده است.

آدرس باغ چشمه بلقیس چرام کجا است

تاریخچه چشمه بلقیس

برخی بر این عقیده‌اند که دلیل نامگذاری این باغ به نام چشمه بلقیس این بود که بلقیس در اساطیر ایرانی به عنوان نماد زیبایی ذکر شده بود، بر این اساس، این نام برای باغ انتخاب شده  و این مکان با نام باغ بلقیس نام‌گذاری شده است و بعد‌ها با عنوان چشمه بلقیس معروف شد. برخی از اهالی چرام بر این عقیده‌اند که سابقه این باغ به زمان ساسانیان می‌رسد و علت نامیدن آن به باغ بلقیس این است که در عهد ساسانیان بانی باغ زنی با نام بلقیس بوده و باغ را با نام اختصاصی وی، باغ بلقیس نامیده‌اند.

 

این باغ تا قبل از سال ۱۳۲۳ یک بیشه‌زار با درختان بید و زبان گنجشک بود و در سال ۱۳۲۳ کار احداث باغ به شکل امروزی آن دنبال شد. برای احداث باغ، ابتدا درختان بید و علف‌ها و بوته‌های هرز ریشه‌کن شدند و سپس آب چشمه‌های موجود در باغ با لوله‌گذاری هدایت شد و جویبار‌ها ساخته شدند. بعد از آن باغ سنگ‌فرش شد و کلکسیونی از درختان زینتی به روش‌های مختلف تهیه و در باغ کاشته شد.

 

ساخت این باغ در سال ۱۳۳۶ به پایان رسید. باغ چشمه بلقیس در سال ۱۳۹۳ مجددا مرمت و نوسازی شد. در نوسازی اخیر چهره باغ شکل امروزی به خود گرفت و از امکانات مصنوعی و دست‌ساز انسان برای توسعه باغ استفاده شد. در نوسازی جدید، آبشار‌های مصنوعی به کار گرفته شدند و پل‌های شیشه‌ای بسیار زیبا در باغ تعبیه شد.

 

همچنین سکو‌های جدیدی برای اسکان بیشتر مسافران و گردشگران و برای حضور خانوادگی، به فضای باغ اضافه شد. در کنار باغ، آلاچیق‌هایی ساخته و اضافه شد تا از این طریق کسانی که ساعات بیشتری را در باغ به سر می‌برند از گرمای آفتاب در امان باشند و به عنوان سایه‌بان‌هایی برای استراحت، مورد استفاده قرار گیرند.

 

بیشتر بخوانید: یاسوج چه جاهای دیدنی دارد

 

این باغ از شرق به جاده چرام-گچساران، از جنوب به اراضی کشاورزی و از غرب به باغ جهاد کشاورزی محدود می‌شود. در بخش شمال غربی باغ برجی استوانه‌ای وجود دارد که ارتفاع آن ۱۵ متر است و قطری ۷متری دارد. در قسمت شرقی باغ صخره‌ای بزرگ است که ارتفاعی ۲۰ متری دارد و در محل آبشار باغ قرار گرفته است. این آبشار یک آبشار مصنوعی است که در سال‌های اخیر در باغ ایجاد شده است.

باغ چشمه بلقیس چرام چه دیدنی هایی دارد

دیدنی های باغ چشمه بلقیس چرام

این باغ با مساحتی در حدود 38960 متر مربع و شامل فضاهایی چون 4برج به ابعاد 70 *150 متر در ضلع غربی باغ، چشمه، استخر و در قسمت شرقی آن صخره‌ای بزرگ به ارتفاع 20 متر تشکیل شده است. این باغ در حال حاضر در تملک شهرداری است.

 

بیشتر بخوانید: تنگ گنجه ای کجا است و چگونه باید برویم

 

پوشش گیاهی این باغ بدلیل گرمسیری بودن این منطقه شامل اکالیپتوس، سدر، بلوط، سرو و دارای درختان متنوع میوه‌ای چون گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج، نخل و ... است. همچنین بوته‌های گیاهی گوناگون و گلهای مختلف در آن به چشم می‌خورد.

 

نظام آبیاری این باغ بر اساس فوران آب چشمه‌های اصلی و چندین چشمه فرعی است که بوسیله نهرهای کوچک و بزرگ متعددی در باغ جریان می‌یابد و آب مازاد آنها بوسیله جویی بزرگ به طرف استخر باغ که در ضلع جنوب غربی باغ واقع شده هدایت می ‎ شود. این استخر زیبا به شعاع 10 متر و عمق 1.5 متر بصورت دایره و دارای سه ورودی و یک خروجی است که آب چشمه از مسیر خروجی به رودخانه فشیان می‌ریزد. این استخر، باغچه‌ای به قطر 4 متر که پوشیده از درختان نخل، نارنج، پرتقال و گلهای زیبا و متنوع است را در آغوش گرفته است.

بهترین زمان برای رفتن به باغ چشمه بلقیس چرام کی است

چه فصلی برای رفتن به باغ چشمه بلقیس مناسب است

باغ چشمه بلقیس، از مکان‌های گردشگری استان کهکیلویه و بویر احمد است که در فصل بهار تصویری زیبا و رویایی از طبیعت را در مقابل چشم گردشگران به نمایش می‌گذارد. طبیعی است که چون این منطقه جزو مناطق گرمسیری و خشک محسوب می‌شود تنها در فصل بهار و اوایل تابستان می‌تواند طراوت و سرسبزی خود را حفظ کند و در فصل‌های پاییز و زمستان تصاویری پاییزی و زمستانی دارد و تمام طبیعت با طراوت و سرسبزی آن رو به خشکی می‌رود؛ بنابراین گردشگرانی که قصد بازدید از این باغ زیبا را دارند باید در فصل بهار به این منطقه سفر کنند. طبیعی است که زیباترین چهره این باغ زیبا در اردیبهشت و خرداد خودنمایی می‌کند.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران- ایسنا- تسنیم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.