2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چه زمانی از روز برای گرفتن فشار خون مناسب است

چه زمانی از روز برای گرفتن فشار خون مناسب است

توصیه های یک متخصص قلب و عروق را درباره زمان مناسب برای گرفتن فشار خون بخوانید.

دوات آنلاین -بعضی ها عادت دارند در روز چند مرتبه فشار خون خود را اندازه بگیرند و در واقع به نوعی دچار وسواس هستند. عده ای نیز هر از گاهی بدون توجه به زمان اقدام به این کار می کنند در حالی که گرفتن فشار خون باید در وقت مناسب انجام شود.

 

از فشار خون بالا غفلت نکنید

محمدرضا محمدحسنی، متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس درباره گرفتگی عروق و ارتباط آن با فشار خون بالا به عنوان یکی از عوامل سکته‌های قلبی، گفت: فشار خون بالا بیماری شایع، رایج و بی علامت است که در جامعه مورد غفلت قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: این بیماری حدود 20 درصد مردان و 25 درصد زنان را درگیر می‌کند. فشار خون بالا چون بی علامت است مورد غفلت قرار می‌گیرد و فقط زمانی که موجب عوارضی همچون سکته‌های مغزی و قلبی، خون ریزی در چشم و بینی و بیماری‌های کلیوی شده فرد متوجه فشار خون بالای خود می‌شود؛ به همین دلیل این بیماری را با نام کشنده بی صدا می‌شناسند.

هر چند مدت یک بار باید فشار خون خود را اندازه گیری کنیم

هر چند وقت فشار خون بگیریم

این متخصص قلب و عروق بیان داشت: توصیه پزشکان این است که همه مردم هر 5 سال یکبار فشار خون را اندازه گیری کنند. اگر فشار خون در حد نرمال 12 روی 7 باشد، هر 5 سال، اگر کمی بالاتر از نرمال باشد، هر 3 سال یکبار و اگر بالا باشد، هر سال باید چک شده و بیمار از دارو استفاده کند.

 

ببینید: طرز صحیح گرفتن فشار خون

 

زمان مناسب روز برای اندازه گیری فشار خون

وی درباره بهترین زمان سنجش فشار خون، گفت: بهتر است فشار خون قبل از صبحانه و یا عصرها اندازه گرفته شود. اگر فشار خون در فرد بالغی که غذا نخورده باشد، هیجان نداشته باشد و حداقل 10 دقیقه استراحت کرده و سیگار نکشیده باشد؛ بالاتر از 12 بر روی 8 باشد، فشار خون نرمال تلقی نمی‌شود؛همچنین اگر 14 بر روی 9 باشد فشار خون بالا محسوب شده و نیاز به درمان دارد.

 

این متخصص قلب و عروق درباره علائم دیگر فشار خون بالا،گفت: حدود 1 میلیارد و 400 میلیون نفر در دنیا به فشار خون بالا مبتلا هستند که می‌تواند زمینه‌ای برای بیماری‌های عروق کرونر باشد و باعث توقف عملکرد قلب به عنوان حیاتی ترین عضو بدن شود. فشار خون بالا می‌تواند به جداره داخلی رگ‌ها آسیب بزند.

 

وی  با اشاره به نقش مهم تغذیه، ورزش و استرس به عنوان عوامل موثر بر فشار خون، خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از گرفتگی عروق کرونر، باید مصرف قند و چربی را کاهش داده، به طور مداوم ورزش کرده و از استرس دوری کنیم تا بتوانیم از این بیماری دور بمانیم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.