2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
راه هایی ساده اما مهم برای خوشبختی در زندگی زناشویی

راه هایی ساده اما مهم برای خوشبختی در زندگی زناشویی

یادداشت یک روان شناس را درباره کارهایی که باعث خوشبختی شما در زندگی مشترک می شود مطالعه کنید.

دوات آنلاین -بسیاری از همسران به مشاوران مراجعه می کنند و از روزمرگی، یکنواختی و کسالت در زندگی مشترک خود شکایت می‌کنند و خبر ندارند که این مشکل تا حد زیادی رایج است و معمولا با انجام کارهای پیش پا افتاده و کوچک، می‌توانند به زندگی مشترک خود شادابی و نشاط بیشتری بخشند و شیرینی و مهر و علاقه را دو چندان کنند. اما این راهکارهای ساده چیست؟ زهرا وافر، کارشناس‌ ارشد روان شناسی‌ بالینی در یادداشتی در زونامه خراسان به این سوال پاسخ داده است.

برای خوشبختی در زندگی مشترک چه کار کنیم

ثابت کنید که به همسرتان توجه دارید

روان شناسان در پژوهش‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که وقتی بحث عشق پردوام به میان می‌آید، نکات ریز و به ظاهر کم ارزش، اهمیت می یابد. به طور مثال، رفتارهای جزئی روزانه که نشان می‌دهد شما به همسر خود توجه دارید و برای او ارزش قائل هستید، گاهی تاثیر شگرفی بر کیفیت رابطه شما می گذارد. مثلا آوردن یک نوشیدنی گرم مثل چای یا قهوه برای همسر، رفتاری است که در بسیاری از نقاط جهان نشان دهنده مهر و محبت است.

 

شاید جالب باشد که بدانید در ژاپن آماده کردن ظرف غذا برای ناهار همسر، در کانادا گرم کردن خودرو و در آلمان خرید نان در صبح‌های سرد و بارانی، یک نوع ابراز علاقه به همسر شناخته می‌شود. گاهی این رفتار که مرد، مسئولیت یک وعده غذا در هفته را به عهده بگیرد تا زن کمی استراحت کند، برای زن نه تنها نشان دهنده عشق و علاقه، بلکه بیانگر درک و فهم همسر است. ممکن است مرد خود به پخت این وعده غذایی بپردازد یا بسته به توان مالی، همسر را به رستوران ببرد یا از بیرون غذا تهیه کند، اما به هر حال این رفتار تاثیر عمیقی بر روحیه زن می گذارد.

چه کارهایی باعث می شود در زندگی زناشویی احساس خوشبختی کنیم

علاقه‌ تان را به صورت عملی ابراز کنید

بدون شک گفتن دوستت دارم، زندگی‌مشترک را عاشقانه‌تر می‌کند اما لازم است که مرد و زن، علاقه‌شان را به صورت عملی به هم نشان دهند. به طور مثال گاهی شستن ظرف ها قبل از این که همسر درخواست کمک کند، رسیدگی به تکالیف بچه‌ها، اتو کردن لباس‌ها یا انجام هر کار دیگری که معمولا بر عهده زن است، به معنای کم کردن مسئولیت‌های او و نوعی ابراز علاقه عملی است.

 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین دلایلی که باعث نارضایتی از زندگی زناشویی می‌شود

 

همچنین ممکن است زن وقتی همسر خسته از سر کار می‌رسد، بچه‌ها را آرام نگه دارد تا همسر کمی استراحت کند، نوشیدنی و غذای مورد علاقه همسر را تهیه کند یا لباس مورد علاقه او را بپوشد، این ها همه رفتارهایی هستند که معنای شخصی دارند و این پیام را به طرف مقابل منتقل می کنند که به تو توجه دارم و حواسم به تو هست.

 

وقت اختصاصی داشته باشید

در کشاکش امور روزمره زندگی، بسیاری از اوقات همسران از گذراندن وقت اختصاصی در کنار یکدیگر غافل می‌شوند. تماشای فیلم مورد علاقه‌تان در کنار یکدیگر، قدم زدن در پارک، گردش یک روزه، بازی‌های سرگرم‌کننده، لذت خوردن یک بستنی قیفی دو نفره، انجام یک کار مشترک مثل پختن غذا، پاک کردن سبزی یا شستن حیاط، این‌ها همه کارهایی هستند که شما را به لحاظ عاطفی به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه عشق همسرم باشم؛ رازهایی که باید بدانید

 

هرگز اجازه ندهید مشغول شدن بیش از حد به کارهای بیرون از منزل، بچه‌داری یا رسیدگی به امور خانه، آن چنان شما را درگیر کند که از گذراندن اوقات اختصاصی در کنار همسر خود غافل شوید. طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل در هفته یک بار، تمام دغدغه‌ها را برای چند ساعت کنار بگذارید و در کنار هم وقت بگذرانید و از بودن با یکدیگر لذت ببرید.

 

شوخ طبعی را در خود پرورش دهید

همه ما به افرادی که شادی و نشاط را در ما ایجاد می‌کنند، علاقه داریم. اغلب افراد دوست‌داشتنی، شوخ‌طبع هستند و به راحتی خنده را مهمان لب‌های دیگران می‌کنند. بسیاری از ما در زندگی شرایط سخت و مشکلات ریز و درشتی را تجربه می‌کنیم. اگر بتوانیم گاهی مسائل را خیلی جدی نگیریم و موضوعی برای خنده پیدا کنیم، می‌توانیم روابط‌مان را در مسیری مثبت حفظ کنیم.

 

بیشتر بخوانید: چگونه زندگی عاشقانه خود را بعد از ازدواج حفظ کنیم؟

 

به خودتان اجازه دهید که همیشه کامل و بی‌عیب‌و‌نقص نباشید تا در عوض، توانایی بیشتری برای سرگرم کردن اعضای خانواده‌تان داشته باشید. هر اتفاق جالبی که در محل کار شما روی می‌دهد، هر لطیفه‌ای که می‌شنوید یا هر مطلب طنزی را که در صفحات مجازی یا مجلات و کتاب‌ها می‌خوانید به خاطر بسپارید تا برای همسر خود و دیگر اعضای خانواده تعریف کنید.

 

کسی را می‌شناختم که دفترچه یادداشتی تهیه کرده بود و هر مطلب طنزی  را که می‌شنید یا می‌خواند در آن می‌نوشت تا در زمان مناسب برای اعضای خانواده خود بخواند و به این ترتیب، خنده و شادی حلال را به اعضای خانواده خود ارزانی دارد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.