2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
چگونه تجربه های تلخ و شکست هایمان را فراموش کنیم

چگونه تجربه های تلخ و شکست هایمان را فراموش کنیم

یک روان شناس توضیح داده است چگونه بعد از شکست و مشکلات به زندگی عادی بازخواهیم گشت.

دوات آنلاین -همه ما در زندگی با مشکلات متعدد مواجه هستیم و شکست هایی را تجربه می کنیم اما آیا این اتفاقات تلخ برایمان به پایان می رسند و می توانیم به زندگی عادی بازگردیم؟ نرگس عزیزی، کارشناس ارشد مشاوره در یادداشتی در روزنامه خراسان به بررسی این موضوع پرداخته است.

 

وقتی موضوعی در زندگی باعث آزار ما می‌شود؛ چه این‌که به سال‌ها قبل برگردد مانند اتفاقی تلخ در دوران کودکی و چه این‌که موضوع تازه اتفاق افتاده باشد مانند شکست عاطفی، بسیاری از ما توقع داریم، وقتی برای بهبود تلاش می‌کنیم، خیلی سریع به نتیجه برسیم. جدای از رسیدن به نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ، سوءتفاهم‌های دیگری هم در این بین وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا کمتر ناامید شویم و در مسیر بهبود، بهتر قدم برداریم.

بعد از شکست خوردن چه اتفاقی برای ما می افتد

هر روز بهتر از دیروز

یکی از سوءتفاهم‌های رایج، انتظار «هر روز بهتر از دیروز» است. به این معنا که افراد تصور می‌کنند همین که از وجود مشکل آگاهی یافتند و برای بهبود شرایط شروع به برداشتن قدم‌هایی کردند، دیگر هر روز می‌توانند منتظر احساس بهبود باشند. به بیان دیگر انتظار افراد این است که فرایند بهبود، فرایندی خطی است که نشان‌دهنده پیشرفت روزانه در این مسیر است. اما در واقعیت داستان اصلا به این شکل نیست و البته همین موضوع هم می‌تواند باعث سرخوردگی و احساس ناامیدی در افراد شود.

 

در واقعیت، مسیر بهبود، مسیری با بالا و پایین‌های فراوان است. زمانی که توجه داشته باشیم که این بالا و پایین شدن‌ها بخشی از فرایند طبیعی ماجراست، آن وقت بهتر می‌توانیم در این مسیر پیش برویم.

 

بیشتر بخوانید: چرا در کارهایمان شکست می‌خوریم

 

وقتی ماجرا تمام شد

یکی دیگر از سوءتفاهم‌ها این است که  افراد تصور می‌کنند انتهای مسیر بهبود، در نقطه‌ای آن‌ها می‌توانند بایستند و بگویند   دیگر ماجرا تمام شده است. در حالی‌که در واقعیت چنین زمانی ممکن است هیچ وقت از راه نرسد.

 

به جای آن ممکن است شما بعد از مدتی متوجه شوید که موضوع دیگر مانند قبل باعث آزار شما نمی‌شود؛ به این معنی که دفعات آن کاهش یافته یا شدت آن کمتر شده است. اما نقطه‌ای  که حس کنید دیگر کامل مسئله حل شده ، می‌تواند هیچ وقت از راه نرسد و این موضوعی کاملا طبیعی است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.