2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
معرفی بازی های دورهمی در خانه که برای بچه ها مفید است

معرفی بازی های دورهمی در خانه که برای بچه ها مفید است

اگر در خانه وقت خالی دارید و حوصله فرزندتان سر رفته می توانید این بازی ها را به صورت خانوادگی بازی کنید.

دوات آنلاین -پر کردن وقت بچه ها به جگونه ای که هم سرگرم شوند و هم اوقات مفیدی داشته باشند نیاز به برنامه ریزی و توجه ویژه دارد. در این میان چند بازی دورهمی هستند که بسیار مفیدند و می توانند توانایی کودکان را در تصمیم گیری تقویت کنند. ضمن این که با انجام این بازی های خانوادگی اوقات خوشی خواهید داشت.

صندلی بازی برای کودکان بسیار جذاب است

در خانه صندلی ‌بازی کنید

فارس نوشت: بازی معروف «صندلی بازی» را اکثرا می‌شناسیم. اما آیا می‌دانید همین بازی شاد و مفرح چقدر در توانایی تصمیم‌گیری کودکان و رشد مهارت در آنها موثر است؟

 

نحوه این بازی به این صورت است که یک صندلی کمتر از تعداد بچه‌ها را در محیط بازی قرار می‌دهیم. بچه‌ها دور صندلی‌ها می‌چرخند و یک موسیقی پخش می‌شود. هروقت والدین یا مربی موسیقی را قطع کردند هرکدام از بچه‌ها باید یک صندلی برای خودشان انتخاب کنند و بنشینند. در نهایت یکی از بچه‌ها بدون صندلی می‌ماند و از بازی بیرون می‌رود.

 

این بازی در واقع سرعت در تصمیم‌گیری را به کودک می‌آموزد. اینکه گاهی لازم است بدون آمادگی قبلی و با سرعت ذهنش را جمع‌وجور کند و برای موفق شدن، تصمیم بگیرد.

در خانه دور هم دوز بازی کنید

دوزبازی برای وقت های بیکاری در خانه

«دوز» هم، بازی معروف و شناخته شده‌ای از زمان‌های قدیم است. دوز یک بازی دونفره است و ابزار خاصی هم به جز یک تکه کاغذ یا مقوا و دوسری مهره که می‌توانند حتی نخود و لوبیا باشند، ندارد.

 

در بازی دوز، کودک باید عواقب تصمیماتش را پیش‌بینی کند. یعنی اگر می‌خواهد مهره‌هایش در حالت سه تایی افقی یا عمودی کنار هم قرار بگیرند؛ باید آنها را طور بچیند که طرف مقابلش نتواند این کار را انجام بدهد.

 

دوز علاوه بر سرگرمی و تقویت مهارت تصمیم‌گیری، تمرکز کودک را هم بالا می‌برد.

قایم باشک از بازی های دورهمی پر هیجان است

قایم باشک؛ یک بازی خانوادگی مفرح

بازی قدیمی قایم باشک، از آن دسته بازی‌های مفید برای تصمیم‌گیری است که بچه‌ها در سن کم هم می‌توانند آن را انجام بدهند. تصمیمات درست برای اینکه «کجا قایم بشوم تا نتواند من را پیدا کند» و سرعت عمل در تصمیم‌گیری تا رقیب خودش را به نقطه شروع بازی نرساند، تمرین مهارت برای کودک است.

 

بیشتر بخوانید: 10 بازی دورهمی که به وسیله خاصی نیاز ندارد

 

البته بچه‌ها ممکن است در ابتدا فقط جذب هیجان بازی بشوند و یا در مکانی قایم بشوند که به راحتی قابل دیده شدن باشند. اما به زودی متوجه می‌شوند که اگر می‌خواهند موفق باشند باید هوشمندانه‌تر تصمیم بگیرند.

بازی پازل برای کودکان بسیار مفید است

پازل‌ سازی برای کودکان مفید است

پازل‌ها در چندین دسته و مدل از آسان گرفته تا خیلی سخت عرضه می‌شوند. بچه‌ها در ساخت پازل آزمون و خطا می‌کنند. تکه‌ای را نامرتبط می‌چینند اما ممکن است بلافاصله یا بعد از چیدن چند تکه دیگر متوجه جای نادرست آن بشوند.

 

بیشتر بخوانید: جالب‌ترین چیستان‌های کودکانه همراه با جواب

 

دقت و تمرکز کودک در پازل‌بازی به کار گرفته می‌شود و به زودی می‌فهمد که باید برای داشتن یک نتیجه خوب که همان پازل تکمیل شده است، برای چیدن تکه‌ها تصمیمات درستی بگیرد.

می توانید در خانه نقطه بازی کنید

نقطه بازی  کنید؛ سرگرمی خوب خانگی

برای این بازی فقط نیاز به یک کاغذ داریم و دو مداد با رنگ متفاوت داریم. روی کاغذ باید با فاصله‌های متناوب و یکسان نقطه‌گذاری کنیم. بعد آن هرکس با مدادی که متعلق به خودش است دونقطه را با یک خط به هم وصل می‌کند.

 

سعی بازیکن‌ها بر این است که خطوطی که ایجاد می‌کنند، منجر به تشکیل یک مربع که ضلع آخر آن را طرف مقابل بکشد، نشود. والا آن مربع با یک علامت اختصاصی متعلق به آن فرد می‌شود. در پایان هرکس مربع‌های بیشتری داشته باشد، برنده بازی است.

 

در این بازی بازیکنان مثل بازی دوز باید عواقب تصمیشان را پیش‌بینی کنند. یعنی هر خطی که می‌کشند باید با این آگاهی و ذهنیت باید که آیا دوست من‌تواند در حرکت بعدی خود یک مربع درست کند یا نه.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.