2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
شرط اساسی ازدواج موفق از نظر روان شناسی چیست

شرط اساسی ازدواج موفق از نظر روان شناسی چیست

برای این که ازدواج موفقی داشته باشیم باید به کدام شرایط توجه ویژه داشته باشیم و چه نکاتی را باید بررسی کنیم؟

دوات آنلاین -داشتن ازدواج موفق یکی از موضوعاتی است که اکثر دختران و پسران جوان و دم بخت به آن فکر می کنند و حتی برنامه هایی را در ذهن خود می چینند اما گاهی هم دچار شک و تردید می شوند و می ترسند در این امر مهم شکست بخورند. ازدواج موفق شرط اساسی و بزرگی دارد که می توان به آن شرط 6 بلوغ را داد. این اصل از نظر روان شناسی بسیار مهم است.

 

خبرگزاری فارس نوشت: با توجه به اینکه در سنین پایین معیار‌های انتخاب همسر ثبات کمی دارد و به‌دلیل نداشتن استقلال فکری، مالی و ضعف تصمیم‌گیری، انتخاب‌های احساسی و شناخت ناکافی از جنس مخالف، لازم است دختر و پسر آموزش‌های لازم را برای ارتباط و شناخت درست ببینند و با مشورت و راهنمایی بیشتر از سمت خانواده‌ها ازدواج کنند.

 

 اگر قصد ازدواج دارید این بلوغ ها را در خود و در طرف مقابل بررسی کنید:

مهم ترین شرط ها برای ازدواج موفق چیست

شرط بلوغ عقلی برای ازدواج

اولین نیاز ضروری و شرط ورود به مرحله ازدواج به ویژه برای پسر بلوغ عقلی است. این بلوغ با توانمندی روحی و فکری و احساس مسئولیت کردن  ارتباط دارد.

 

همان چیزی که رفتار یک فرد بزرگ را از کودک جدا می کند.  بلوغ عقلی با تحصیلات علمی متفاوت است. یعنی ممکن است کسانی از لحاظ علمی رشد کرده باشند اما عقلانیت آنها رشد نکرده باشد.

 

بلوغ عاطفی از شرایط اصلی ازدواج

دختر و پسر جوانی که توانایی تحمل دیگران را ندارند، توانایی برقراری ارتباط با خواهر، برادر و دوستان خود را ندارند، در تداوم زندگی با همسر خود نیز درمانده می‌شوند. کسی که به بلوغ عاطفی نرسیده باشد، در خانه، دانشگاه و اجتماع نسبت به دیگران گذشت ندارد. 

 

روحیه تعاون، همکاری و همدلی ندارد و در کل نمی تواند با کسی تفاهم داشته باشد. هیجان‌های خود را نمی تواند کنترل کنند و در ابراز علاقه ناتوان است.

چه کار کنیم که ازدواج موفق داشته باشیم

نقش بلوغ اقتصادی در ازدواج موفق

فرد باید تجربه درآمد و استقلال در هزینه کردن درآمد خود را داشته باشد تا بتواند طرح های اقتصادی خود را به اجرا درآورد. یعنی حداقل درامدی داشته باشد و در جهت کم شدن وابستگی اقتصادی خود از خانواده و داشتن برنامه اقتصادی برای آینده تلاش کند.

 

رسیدن به بلوغ اقتصادی صرفا مربوط به پسران نیست. دختران هم باید مدیریت و برنامه‌ریزی مخارج را بلد باشند تا بتوانند زندگی همراه با پیشرفتی داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه نیمه گمشده خود را پیدا کنیم

 

بلوغ اجتماعی چیست

بلوغ اجتماعی و مسئولیت‌های اجتماعی به معنی مسئولیت پذیری در اجتماعات سالم، اظهار نظر کردن و به روز بودن نسبت به اتفاقات جامعه است.

 

اگر شما تنها به خود و خواسته های خودتان فکر می کنید، توانایی ایجاد ارتباط با دیگران را ندارید و هنوز خود را ملزم به رعایت حقوق افراد نمی‌دانید نیاز به تمرین بیشتر در این زمینه برای اجتماعی شدن دارید.

برای ازدواج موفق چه شرایطی وجود دارد

تاثیر بلوغ فرهنگی در زندگی مشترک

یعنی بتوان فرهنگ اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم را بشناسیم، تجزیه و تحلیل کنیم و با آنچه با عقل و شرع تطبیق دارد، عمل کنیم.

 

این یعنی بلوغ فرهنگی و اجتماعی که باعث می‌شود هنگام ازدواج قدرت تشخیص درست از غلط را داشته باشیم و بدون تعصب نسبت به آداب و رسوم غلط خانوادگی و فامیلی تصمیم‌گیری کنیم.

 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر

 

تصورات اشتباه درباره ازدواج

اگرچه بخشی از ازدواج می‌تواند تامین غریزه جنسی باشد، اما نیاز جنسی نباید تنها دلیل ازدواج باشد. چراکه پس از تامین شدن آن فشار حاصل از شرایط سخت زندگی، مسئولیت‌پذیری و نداشتن برنامه‌ریزی می‌تواند باعث شکست در ازدواج شود.

 

بنابراین منظور این است که به همه جوانب توجه باید صورت بگیرد. خداوند در قرآن می‌فرماید: « وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛[روم/21]» ( و از نشانه‏ های او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتاتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه ‏هایی است برای گروهی که تفکر می ‏کنند»

 

اگرچه انسان در نگاه اول ممکن است مجذوب زیبایی‌های طرف مقابل شود  اما از آنجایی که ظاهر در گذر زمان عادی می‌شود و همیشه پایدار نمی‌ماند، نمی‌تواند تنها معیار برای ازدواج باشد. معیار قرار دادن ظاهر در حد و جایگاه خود مهم است. بنابراین توصیه می‌شود ملاک انتخاب همسر زیبایی ظاهری کنار سایر خصوصیات فردی و شخصیتی افراد باشد نه ‌تنها دلیل انتخابشان.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.