2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
شوک بزرگ با افشای رقم قرارداد مسی

شوک بزرگ با افشای رقم قرارداد مسی

طبق این قرارداد که به‌ عنوان گران ‌ترین قرارداد تاریخ ورزش دنیا مطرح شده است، مسی علاوه ‌بر حقوق هفتگی، پاداش‌های مختلف از جمله قهرمانی در اروپا، وفاداری به باشگاه و چندین میلیون یورو از پاداش‌هایی که منتشر نشده است را دریافت خواهد کرد.

دوات آنلاین -روزنامه موندو دپورتیوو جلد شماره روز گذشته خود را به عدد قرارداد 4 ساله لیونل مسی با بارسلونا اختصاص داد و افشا کرد این ستاره آرژانتینی برای قراردادی که در پایان این فصل به پایان می‌رسد، درمجموع 555.237.619 یورو دریافت می‌کند که او را به گران‌ترین ورزشکار تاریخ تبدیل کرده است.

 

به نوشته فرهیختگان موندو که روزنامه نزدیک به باشگاه بارسلوناست، درحالی این افشاگری را انجام داده که در روزهای اخیر بحث بدهی یک‌ میلیارد یورویی باشگاه مطرح شده و حتی گفته می‌شود با ادامه این وضعیت ممکن است خطر ورشکستگی نیز این باشگاه اسپانیایی را تهدید کند.

 

با این حال این فرضیه وجود دارد که این اسناد به‌نوعی عمدا از داخل باشگاه به بیرون درز داده شده تا مسی یک گام دیگر به جدایی در انتهای فصل نزدیک‌تر شود. اتفاقی که قرار بود در ابتدای این فصل رخ دهد اما درنهایت شماره 10 کاتالان‌ها رضایت داد تا پایان قراردادش همچنان در نوکمپ بماند و پس از آن درباره آینده‌اش تصمیم‌گیری کند. در این شرایط مسی از این افشاگری بسیار عصبانی است و حتی تهدید کرده اقدامی جدی علیه این روزنامه و عوامل انتشار قراردادش انجام خواهد داد.

 

آپشن‌ های عجیب و بی‌سابقه

تمدید قرارداد مسی با بارسا در نوامبر 2017 و در دوران ریاست جوسپ ماریا بارتومئو در این باشگاه انجام شد و حالا با توجه به مفادی که منتشر شده، اعتراض‌هایی را به‌دنبال داشته و مخالفان آن معتقدند رئیس وقت باشگاه بیش از آنکه منافع باشگاه را در نظر بگیرد به خواسته‌های مسی تن داده است.

 

طبق این قرارداد که حالا به‌عنوان گران‌ترین قرارداد تاریخ ورزش دنیا مطرح شده است، مسی علاوه‌بر حقوق هفتگی، پاداش‌های مختلف ازجمله قهرمانی در اروپا، وفاداری به باشگاه و چندین میلیون یورو از پاداش‌هایی که منتشر نشده است درکنار درآمدهایی جانبی کسب خواهد کرد که مجموع آنها در طول چهار سال به بیش از 555 میلیون یورو می‌رسد.

 

البته در این میان برخی آپشن‌های این قرارداد محقق نشده است و بارسا اگر در این مدت در لیگ قهرمانان عنوانی به دست می‌آورد بیش از 10میلیون یورو از درآمد خود را بابت پاداش‌های صعود به مراحل مختلف و درنهایت قهرمانی باید به ستاره تیمش پرداخت می‌کرد. در این میان تنها پاداش او از قهرمانی تیم بیش از 3.5میلیون یورو بوده است. مسی بابت قهرمانی تیم در لالیگا نیز 2 میلیون و 365 هزار یورو پاداش دریافت می‌کند و البته دو پاداش جداگانه نیز در قرارداد او گنجانده شده که رقمی عجیب و کم‌سابقه در دنیای فوتبال محسوب می‌شود. مسی بابت تمدید قرارداد نزدیک به 115میلیون یورو دریافت کرده است و پاداش وفاداری او هم 78میلیون یورو است که پیش از این برای هیچ بازیکنی سابقه نداشته که چنین پولی بابت حضور طولانی‌مدت در باشگاه دریافت کند.

 

اگرچه شرایط و فرم کنونی مسی با آن زمان قابل‌قیاس نیست و نباید فراموش کرد که تیم در آن برهه با توجه به جدایی نیمار در وضعیت دشواری قرار داشت اما بستن چنین قراردادی حتی با فوق‌ستاره‌ای همچون مسی که بسیاری او را یکی از سه بازیکن برتر تاریخ می‌دانند چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. بارسلونا در زمان جدایی مسی باید پاداش وفاداری او را بپردازد که این پول از مجموع پولی که به ژاوی و اینیستا در زمان جدایی آنها داده هم بیشتر است.

 

جالب اینکه در قرارداد او بندهایی وجود دارد و در‌صورتی‌که مسی حداقل در 60درصد بازی‌های بارسا در طول فصل حضور داشته باشد، فعال می‌شود و عجیب اینکه با وجود اینکه معمولا در قراردادها منظور از حضور در ترکیب حداقل حضوری 60 دقیقه‌ای در بازی‌ها در نظر گرفته می‌شد، این عدد برای مسی 45 دقیقه است.

 

بخش مهم دیگری از این قرارداد که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بندی است که مربوط به استقلال کاتالونیا از اسپانیا می‌شود. قرارداد در زمانی امضا شد که رفراندوم استقلال این ایالت از دولت مرکزی به‌تازگی برگزار شده بود و آینده سیاسی این منطقه اصلا قابل پیش‌بینی نبود. به همین دلیل مسی بندی در قراردادش گنجانده بود و در‌صورتی‌که کاتالونیا مستقل شود او آزاد است که از این تیم جدا شود. اعداد عجیب و غریبی که در قرارداد این بازیکن دیده می‌شود او را با  اختلاف زیادی به گران‌ترین فوتبالیست و حتی ورزشکار تاریخ بدل کرده است.

 

چه کسی لو داد؟

پیش از این گران‌ترین قرارداد ورزشکاران مربوط به پاتریک موهمز، بازیکن تیم فوتبال آمریکایی کانزاس سیتی‌چیفز بود که طی 10 سال نزدیک به 453میلیون یورو از این باشگاه دستمزد دریافت می‌کرد. پس از او مایک تروت قرار داشت که در تیم بیسبال لس‌آنجلس انجلز عضویت دارد و قراردادی 385 میلیون یورویی با باشگاهش امضا کرده است. در رده بعدی این فهرست کالو آلوارز، بوکسور مکزیکی حضور دارد که قراردادی بابت 5 مسابقه بوکس به ارزش 330میلیون یورو امضا کرده است. پنجمین ورزشکار این فهرست بریس هارپر، بیسبالیست تیم فیلادلفیا فیلیز است که او هم درمجموع قرار است از باشگاهش 289میلیون یورو دریافت کند. حالا اما مشخص شده مسی بالاتر از همه این نفرات حقوقی نجومی دریافت می‌کند که پیش از این به هیچ ورزشکاری پرداخت نشده است.

 

زمان انتشار این گزارش نیز باعث ایجاد فرضیه‌های مختلفی شده است. انتخابات ریاست باشگاه قرار است حدود 40 روز دیگر برگزار شود و در میانه رقابت کاندیداها برای تصاحب این سمت، انتشار چنین گزارشی می‌تواند معادلات را به هم بزند. 4 طرف مختلف به این قرارداد دسترسی داشته‌اند و یکی از آنها باید مسئول انتشار آن باشد؛ باشگاه، مسی، شرکت حقوقی دخیل در این قرارداد و همچنین مدیران لالیگا که نسخه‌ای از آن را در اختیار دارند. افشا‌کننده این اسناد باید یکی از این طرف‌ها باشد که البته اورفئو سوارز، سردبیر ورزشی موندو در گفت‌وگویی که پس از انتشار این گزارش با رادیو کاتالونیا انجام داد، گفت که نمی‌تواند منابعش را لو بدهد اما اطمینان می‌دهد این مدارک از سوی لالیگا به بیرون درز نکرده است.

 

باشگاه بارسلونا ساعاتی پس از انتشار این گزارش در بیانیه‌ای به سرعت به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد این قرارداد محرمانه بوده و انتشار آن کاری نادرست است. همچنین این باشگاه تصریح کرده هیچ یک از ارکان این باشگاه نقشی در درز اطلاعات محرمانه قرارداد بازیکنان به بیرون نداشته است و قرارداد از طریق دیگری در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. در بیانیه این باشگاه همچنین روزنامه موندو تهدید به اقدام قضایی شده است، چراکه انتشار این قرارداد زیان‌های جبران‌ناپذیری به باشگاه وارد کرده است. همچنین باشگاه به حمایت از مسی پرداخته و در بیانیه خود آورده است که هدف از انتظار این گزارش خراب کردن چهره این بازیکن و وجهه او درمیان هواداران است و می‌خواهند ارتباط او با باشگاهی که در آن سال‌ها حضور داشته و بهترین بازیکن جهان تبدیل شده است را خدشه‌دار کنند.

 

خود مسی نیز به سرعت مشاوره با وکلایش را آغاز کرده تا از این روزنامه شکایت کند. البته او با توجه به اینکه احتمال می‌دهد این کار از سوی بارتومئو و اطرافیانش صورت گرفته باشد، تصمیم دارد از رئیس سابق باشگاه نیز شکایت کند و او را به دادگاه بکشاند. مسلما با توجه به آنچه در قرارداد این بازیکن آمده است او اصلا تمایلی نداشته تا جزئیات این توافق منتشر شود و یقینا با این اتفاق محبوبیت او بین هواداران کاهش پیدا خواهد کرد.

 

ساخت تیمی پرستاره

بارسا با امضای این قرارداد تعهدی 555میلیون یورویی برای خود ایجاد کرده است که البته با توجه به شرایط مالی اخیر باشگاه به نظر می‌رسد بیشتر به ضرر آنها بوده است و حضور مسی در این مدت نتوانسته تضمین‌کننده موفقیت و فتح جام‌های متعدد همانند سال‌های قبل باشد. اما سوال اصلی این است که آیا باشگاه چنین بودجه‌ای را می‌توانست در مسیر بهتری هزینه کند یا نه. روزنامه مارکا به سراغ پاسخ این سوال رفته و در گزارش خود آورده است که با این پول باشگاه می‌توانست تیمی قدرتمند و پرستاره بسازد که مدعی قهرمانی در اسپانیا و اروپا باشد.

 

این روزنامه با بررسی انتقالاتی که از زمان امضای آن قرارداد تا امروز انجام شده تیمی 555میلیون یورویی را تشکیل داده است. در درون دروازه این تیم ادرسون برزیلی قرار دارد که خرید او برای منچسترسیتی 40میلیون یورو هزینه داشت و در حال حاضر یکی از بهترین گلرهای دنیا محسوب می‌شود. البته بارسا در این پست تراشتگن را در اختیار دارد که او هم از بهترین گلرهای کنونی جهان است.

 

این روزنامه سه مدافع برای این تیم در نظر گرفته است. ژوائو کانسلو که در ازای 40میلیون یورو راهی یوونتوس شد، لئوناردو بونوچی که او هم در همین تیم ایتالیایی عضویت دارد و خریدش 35میلیون یورو هزینه داشت و البته اشرف حکیمی، مدافع مراکشی و آماده رئال‌مادرید که در ازای 40میلیون یورو به اینترمیلان رفت. دو هافبک میانی این تیم را نیز رودری، هافبک اسپانیایی و 63 میلیون یورویی منچسترسیتی و دونی فن‌دبیک از منچستریونایتد تشکیل می‌دهند که دومی در تابستان گذشته و با 39 میلیون یورو خریداری شد. یونایتد همچنین برای برونو فرناندز، ستاره این روزهای لیگ برتر جزیره 55میلیون یورو پرداخت و او در یک‌سال اخیر یکی از بهترین‌های فوتبال اروپا بوده است. کای هاورتز نیز یکی‌دیگر از پدیده‌های نوظهور فوتبال آلمان محسوب می‌شود که خیلی زود توجه چلسی را جلب کرد و آنها برای به خدمت گرفتن او 80میلیون یورو پرداختند. خرید او می‌توانست خط میانی بارسا را زهردارتر کند اما ظاهرا این باشگاه گزینه‌های دیگری را مدنظر داشت.

 

مثلث هجومی این تیم پرستاره را سه بازیکن جوان و آینده‌دار تشکیل می‌دهند. ژوائو فلیکس که 120میلیون یورو برای اتلتیکو هزینه داشت، گران‌ترین بازیکن این تیم محسوب می‌شود و در کنار او فران تورس، خرید جدید و 23میلیون یورویی سیتیزن‌ها و همچنین ارلینگ هالند، ماشین گلزنی دورتموند که برای خریدش تنها 20میلیون یورو پرداخت شده است، قرار دارند.

 

در اختیار داشتن چنین تیمی می‌تواند آرزوی هر باشگاهی در دنیا باشد اما سران بارسا ترجیح دادند به‌جای خرید چنین نفراتی برای حفظ لئو مسی در تیم خود تلاش کنند و قراردادی را با این ستاره آرژانتینی به امضا رساندند که حالا پس از 4 سال به نظر می‌رسد آورده چندانی برایشان نداشته است و بیش از آنکه از لحاظ ورزشی به سودشان باشد بیشتر تیم را به لبه پرتگاه ورشکستگی کشانده است؛ بحرانی که رئیس جدید باشگاه باید به سرعت فکری برای حل آن کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.