2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
چگونه دیگران را جذب خود کنیم؛ تکنیک های روان شناسی

چگونه دیگران را جذب خود کنیم؛ تکنیک های روان شناسی

با ترفندهای روان شناختی کمتر شنیده شده که شما را در ارتباط با دیگران اثرگذار و موفق نشان می‌دهد، آشنا شوید.

دوات آنلاین -شاید همراهی صمیمانه با افرادی که نمی شناسیم در نگاه اول،  غیرممکن به نظر برسد. احتمالا تصور بسیاری از ما این است که باید از یک کاریزمای طبیعی یا یک استعداد خاص برخوردار باشیم تا آدم‌هایی که در اطراف‌مان هستند دوست‌مان داشته باشند. اما واقعیت این است که این ویژگی‌ را به آسانی و با کمی تلاش می‌توانیم کسب کنیم.

 

سال‌ها تلاش دانشمندان نشان داده است رفتارهای خاصی وجود دارد تا حرف‌هایمان تاثیر بیشتری بر اطرافیان‌مان داشته باشد. در این مطلب شما را با برخی از جالب‌ترین یافته‌های دانشمندان  که در باره روابط دوستانه، خانوادگی، با همکاران و ... بینش جدیدی به شما می‌دهند و در شکل‌گیری سریع‌تر روابط بهتر به شما کمک می‌کنند، آشنا می‌کنیم.

برای این که دیگران را جذب کنیم از چه تکنیک هایی استفاده کنیم

تکنیک رفتار آینه‌ ای

این تکنیک شامل تقلید ظریف از رفتارهای فرد مقابل است. وقتی با کسی صحبت می‌کنید، سعی کنید زبان بدن، حرکات و حالت‌های صورت او را کپی کنید! تکنیک حرکات آینه‌ای، یکی از راه‌های نفوذ در دل دیگران است.

 

به کمک این روش شما می‌توانید با سرعتی غیرقابل باور در دل دیگران نفوذ کنید، به طوری‌که آن‌ها حتی در اولین ملاقات به شما اطمینان کنند. دلیلش این است که وقتی زبان بدن خود را  شبیه زبان بدن شخص مقابل می‌کنید، ناخودآگاه این حس در او به وجود می‌آید که «این شخص شبیه من است و مرا قبول دارد. از او خوشم می‌آید، چون شبیه هم هستیم.» عکس این قضیه هم درست است. وقتی دو نفر با زبان بدن متفاوت با هم حرف می‌زنند، احساس می‌کنند شباهت کمی به هم دارند بنابراین ممکن است با هم به توافق نرسند. در واقع افراد با مشاهده علایم بدنی متفاوت با خود احساس ناراحتی و پذیرفته نشدن می‌کنند.

 

پدیده سرایت احساسی

احساسات و عواطف ما می‌توانند مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ‏گسترش پیدا کنند و به دیگران منتقل شوند. روان شناسان، این پدیده را سرایت عاطفی می‌نامند به این معنا که آدم‌ها می‌توانند احساسات اطرافیان خود را به‌طور ناخودآگاه حس و درنتیجه چیزی شبیه حس آن‌ها را هم درون خودشان تجربه کنند.

 

به عنوان مثال اگر  شما صحبت‌تان را با ‏کمی اضطراب یا پریشانی شروع کنید، اما چهره همکارتان آرام به نظر برسد، بیان شما هم ‏آرام می‌شود. بنابراین اگر شما احساسات مثبتی را به نمایش بگذارید دیگران از این‌که در کنار شما هستند، احساس خوبی خواهند داشت.

چه کار کنیم که فردی جذاب به نظر برسیم

اثر پرات فال

اگر هنگام صحبت کردن تپق زدید یا در اولین برخورد هنگام صرف چای، آن را روی لباس‌تان ریختید، نگران نباشید. این اتفاقات می‌توانند به نفع شما تمام شوند البته درصورتی که آن‌ها را بپذیرید و تلاش نکنید طوری وانمود کنید که فردی کامل و بدون خطا هستید.

 

اثر پرات فال می‌گوید ارتکاب اشتباهات این‌چنینی می‌تواند به دلیلی برای دوست داشتنی بودن شما نزد دیگران تبدیل شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کمتر مرتکب اشتباه می‌شوند معمولا افراد دوست‌داشتنی نیستند، به عبارت دیگر کامل بودن و کمال‌گرایی فاصله‌ای بین فرد و اطرافیانش ایجاد می‌کند. اما اگر شما خودتان را انسانی بدانید که به طور طبیعی اشتباهاتی را مرتکب می‌شود، دیگران هم درباره شما این‌گونه فکر خواهند کرد و شما را از خودشان خواهند دانست. طبق این اصل، افرادی که گاهی مرتکب اشتباه می‌شوند اما اشتباهات‌شان را می‌پذیرند، نزد دیگران مقبول‌ترند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه به مردی جذاب تبدیل شویم؟

 

اثر مواجهه صرف

اثر مواجهه صرف یک پدیده دیگر روان شناختی است که بر اساس آن هرچه فرد بیشتر با چیزی مواجه شود، تمایل بیشتری به آن پیدا می‌کند. به عبارت دیگر طبق مطالعات مربوط به جذابیت بین فردی، هرچقدر بیشتر فردی را ببینید، او را خوشایندتر و دوست داشتنی‌تر می‌یابید. بنابراین ملاقات‌های بیشتر می‌تواند باعث جذابیت بیشتر شما در نظر فرد مورد علاقه‌تان شود!

 

بیشتر بخوانید: چگونه با کلاس باشیم؟

 

تکنیک خودافشایی یا خودافشاگری

خودافشایی یک نوع افشای هدفمندِ اطلاعات شخصی به فردی دیگر است. به عنوان مثال اگر شما به طور هدفمند لباس تیم مورد علاقه‌تان را به تن کنید تا وفاداری‌تان را به یک دوست جدید که او هم طرفدار همان تیم است نشان دهید، در آن صورت این نوع لباس پوشیدن یک نوع خودافشایی خواهد بود.

 

به همین ترتیب، گفتن رشته تحصیلی یا زادگاه‌تان به یک همکلاسی در طول هفته اول دانشگاه، می‌تواند باعث آغاز یک دوستی شود که فراتر از کلاس تداوم پیدا می‌کند. در واقع اثر خودافشایی می‌گوید وقتی اطلاعات شخصی تان را با کسی به‌اشتراک می‌گذارید، احتمال بیشتری دارد که  فرد مقابل با شما احساس صمیمیت کند و در آینده هم به شما اعتماد بیشتری داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: این 7 ویژگی باعث می شود هرگز جذاب نباشید

 

اصل خودانتقالی صفات

افراد معمولا صفاتی را که شما برای توصیف دیگران به کار می‌برید، با شخصیت خودتان پیوند می‌دهند به این معنا که شما را فردی واجد همان صفات می‌دانند. این پدیده روان شناختی را اصل خودانتقالی صفات می‌نامند. طبق این اصل اگر می‌خواهید دیگران شما را با صفاتی خوب بشناسند بهتر است از صفات خوب دیگران تعریف کنید.

 

مطالعه‌ای که در مجله‌ روان‌شناسی شخصیتی و اجتماعی هلند منتشر شد، نشان داد اصل خودانتقالی صفات حتی زمانی که افراد می‌دانند فلان ویژگی ربطی به کسانی که درباره‌شان صحبت می‌شود ندارد هم صادق است.

 

درواقع هرآن چه که درباره‌ دیگران می‌گویید، روی تصور دیگران از شما تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال اگر شخص دیگری را   یک فرد اصیل و مهربان توصیف کنید، دیگران خودتان را هم با این صفات می‌شناسند. برعکسِ این موضوع هم صادق است. اگر مدام پشت‌سرِ دیگران بد بگویید، دوستان‌تان کم‌کم آن ویژگی‌های منفی را با شناخت‌شان از خودِ شما پیوند می‌دهند.

 

منبع: sciencealert.com

مترجم : یاسمین مشرف/ خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.