2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
سندروم زجر تنفسی چیست؛ دلایل و راه درمان

سندروم زجر تنفسی چیست؛ دلایل و راه درمان

چه افرادی و چرا به سندروم زجر تنفسی مبتلا می شود و آیا این بیماری درمان مشخصی دارد؟

دوات آنلاین -سندروم زجر تنفسی حاد یک التهاب و ضایعه شدید ریوی است که باعث به خطر افتادن زندگی می‌شود. ریه در این بیماری بـه شدت متورم می‌شود و حبابچه‌های ریوی پر از خون و ماده آبکی می‌شود . در این بیماری بـه اکسـیژن اضافی و دستگاه مکانیکی تنفس (ventilator ) نیاز است.

سندروم زجر تنفسی چه دلایلی دارد

 چه عواملی باعث سندروم زجر تنفسی حاد می ‌شود

خراسان نوشت: ذات الریه، عفونت‌های خون، تصادفات، ضربه‌های مغزی، شکستگی استخوان، ضربه به قفسه صدری، تزریق خون و فراورده‌های آن، استنشاق گازها، خونریزی شدید، کاهش فشار خون، شیمی درمانی، پرتودرمانی، پانکراتیت وعفونت‌های داخل حفره شکم از عواملی است که باعث سندروم  زجر تنفسی می‌شود.

 

درمان بیماری زجر تنفسی

درمان اختصاصی  برای درمان این بیماری وجود ندارد و اقدامات درمانی دو هدف را پوشش می‌دهد.

 

حمایت تنفسی کـه باید لوله در نای بیمـار گذاشته شود و به دستگاه مکانیکی تنفسـی وصل شود و از داروهایی استفاده شود کـه بیمار راحت بتواند دستگاه را تحمل کند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه ریه خود را سالم نگه داریم و تقویت کنیم

 

عوارض استفاده از ونتیلاتور

با این که ونتیلاتور یک حمایت تنفسی است و باعث زنده نگه داشتن بیمار می‌شود عوارضی هم دارد، پنوموتوراکس (سوراخ شدن ریه زیرا دستگاه با فشار مثبت، هوا را به داخل ریه می‌فرستد و ممکن است باعث سوراخ شدن ریه شود) عفونت ریوی یکی از عوارض شایع دستگاه عفونت ریوی است.

عوارض سندروم زجر تنفسی چیست

آسیب رساندن به بافت ریه

فشار مثبت دستگاه ونتیلاتور ممکن است باعث آسیب رساندن به بافت ریه شود در این زمان پزشکان باید دستگاه را طوری تنظیم  کنند که این آسیب حداقل باشد.

 

سندروم زجر تنفسی حاد، گاهی‌ اوقات تهدید کننده است، اما این عارضه معمولا قابل درمان است و بیشتر مبتلایان به آن بهبود می‌یابند. تشخیص سریع و درمان این بیماری، اهمیت زیادی دارد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.