2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
دیابت مرزی چیست؛ علائم، روش تشخیص و درمان

دیابت مرزی چیست؛ علائم، روش تشخیص و درمان

همه آنچه درباره دیابت مرزی یا همان پیش دیابت باید بدانید در این مطلب گردآوری شده است.

دوات آنلاین -دیابت مرزی یا پیش دیابت چیست؟ چگونه تشخیص داده می شود؟ چه نشانه هایی دارد؟ آیا حتما به دیابت تبدیل می شود؟ چگونه باید آن را کنترل و درمان کنیم؟

 

تعریف دیابت مرزی

دیابت مرزی شرایطی است که در نهایت به دیابت نوع ۲ ختم می شود. این اختلال اساسا به آن معنی است که سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است اما نه به میزان قند خون کسانی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند.

 

در طول اختلال دیابت مرزی، پانکراس هنوز انسولین کافی در پاسخ به کربوهیدارتها و شکستن آن‌ ها تولید می‌ کند اما تاثیر انسولین برای از بین بردن قند از جریان خون کند است و همین امر باعث بالارفتن میزان قند می‌ شود.

 

پیش دیابت زمانی تشخیص داده می‌شود که سطوح قند خون ناشتا در محدوده ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر یا سطوح هموگلوبین A۱C در محدوده ۵.۷ تا ۶.۴ درصد قرار داشته باشد.

 

به بیان دیگر پیش از ابتلا به دیابت نوع دو، اغلب به مدت چند سال سطح قند خون در حد دیابت پنهان است. این محدوده، بالاتر از حد نرمال بوده ولی آنقدر بالا نیست که فرد در گروه دیابتی‌ها قرار بگیرد. مرحله پیش دیابت به دو صورت وجود دارد که یکی اختلال در قند خون ناشتا و دیگری اختلال در تحمل گلوکز است.

 

مطالعات اخیر نشان داده است که برخی از آسیب‌های دیررس بدنی (عوارض بلندمدت دیابت) خصوصا ناراحتی‌های قلبی و سیستم گردش خون ممکن است قبلا و در زمان مرحله پیش دیابت اتفاق افتاده باشد.

 

اگر در مرحله پیش دیابت و یا در معرض ابتلا به آن قرار دارید، راه‌های گوناگونی برای کسب اطلاع و آگاهی در زمینه عوامل موثر در پیش دیابت و روش‌های پیشگیری از بروز دیابت نوع دو وجود دارد.

 

اگر در مرحله پیش دیابت هستید، اصلاح الگوی تغذیه و افزایش فعالیت بدنی، بروز دیابت را در شما به تعویق می‌اندازد.

دیابت مرزی چه نشانه هایی دارد

علایم دیابت مرزی چیست

کاهش وزن نامنظم

هر گونه کاهش وزن شدید یک اتفاق غیر عادی و یک پرچم قرمز برای ابتلا به برخی بیماری هاست. در حالی که تصور می کنیم دیابت با چاقی و اضافه وزن همراه است، باید بدانیم مشکلات قند خون می تواند منجر به کاهش وزن نیز بشود.

 

ادرار مکرر نیز یک علامت معمول ابتلا به پیش دیابت است. اگر به طور مرتب غذا دریافت می کنید ولی همچنان شاهد کاهش وزن هستید، برای تشخیص دیابت مرزی به پزشک مراجعه نمایید.

 

لکه های تاریک روی پوست

به گفته متخصصان پوست آمریکایی، لکه های تیره روی پوست می تواند نشانه هشدار دهنده ابتلا به دیابت مرزی باشد. این وضعیت معمولا در آرنج، زیر بغل، زانو و یا گردن ظاهر می افتد و بافت مخملی دارد. این عارضه پوستی در افراد چاق رایج تر است.

احساس خستگی یکی از نشانه های دیبات مرزی است

احساس خستگی را جدی بگیرید

احساس خستگی شاید به دلیل کمبود خواب و یا فعالیت بیش از حد طبیعی باشد، اما خستگی مداوم یکی از نشانه های هشدار دهنده ابتلا به دیابت مرزی است. این احساس خستگی دائمی به دلیل نوسانات قند خون است. به گفته محققان دانشگاه ایلینوی، عوامل دیگری از جمله چاقی و افسردگی که از عاملان مشکلات قند خون هستند نیز می توانند سبب خستگی مداوم شوند.

 

ریزش مو یک نشانه دیابت مرزی

عوامل مختلفی می توانند به ریزش مو منجر شوند که از آن جمله می توان به داروها، ژنتیک، و استرس اشاره کرد. ریزش مو با مقاومت به انسولین نیز در ارتباط است که مشخصه ای از پیش دیابت و دیابت نوع ۲ محسوب می شود. مقاومت به انسولین به معنای آن است که در استفاده از انسولین به طور موثر به منظور انتقال قند از خون به سلول ها مشکل دارید و در نتیجه با سطوح بالای قند خون مواجه می شوید.

 

تشنگی مداوم علامتی جدی است

یکی از شناخته شده ترین علائم پیش دیابت و دیابت، تشنگی بیش از حد در هنگام قند اضافی موجود در خون اتفاق می افتد. بدن می خواهد قند اضافی را به صورت ادرار خارج کند، به همین دلیل مجبورتان می کند بیش از حد معمول آب بنوشید. به همین دلیل دائم احساس تشنگی می کنید.

 

زخم و عفونت هایی که خوب نمی شوند

قند خون بالا گردش خون را کند می کند، به همین دلیل طول می کشد تا پوست بتواند خود را ترمیم کند. به عنوان مثال، ترمیم کبودی ها و بریدگی ها بیش از مدت زمان معمول طول می کشد. این وضعیت حتی باعث رشد باکتری ها و قارچ می شود، که به معنای عفونت دوباره مخصوصا روی پوست است.

 

تار شدن دید

بالا و پایین رفتن ناگهانی قند خون می تواند قابلیت تمرکز چشم را بهم بزند و باعث تاری دید شود. تاری دید به محض اینکه سطح قند خون به حالت طبیعی بازگردد از بین می رود.

چه کسانی بیشتر به پیش دیابت مبتلا می شوند

چه کسانی به پیش دیابت مبتلا می شوند

شما در معرض خطر بیشتری برای پیش دیابت قرار دارید اگر:

 

- دارای سابقه خانوادگی دیابت باشید. اگر یکی از والدین یا خواهر و برادر‌های شما به دیابت نوع ۲ مبتلا باشند خطر ابتلای شما به این بیماری نیز افزایش می‌یابد.

 

- به فشار خون بالا مبتلا باشید. فشار خون بیش از ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند خورده است.

 

- از نظر بدنی فعال نباشید. فعالیت بدنی به کنترل وزن، استفاده از گلوکز به عنوان منبع انرژی و افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین کمک می‌کند.

 

- به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا باشید. برای زنان، ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

 

روش های درمان پیش دیابت

انجمن دیابت امریکا می‌گوید تغییرات جدی و اساسی در سبک زندگی در پیشگیری از دیابت نوع ۲ بعد از اینکه پیش‌دیایت در شما تشخیص داده شده است، بسیار موثر است. دکترتان توضیحات لازم درمورد چیزهایی که باید تغییر دهید ارائه می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: طب سنتی و جدید درباره درمان دیابت بارداری چه راه هایی دارد

 

درست غذا بخورید

یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند برنامه‌غذایی تنظیم کنید که در آن از موادغذایی مفید برایتان استفاده شده باشد و موادغذایی مضر از آن حذف شده باشد. هدف داشتن یک برنامه‌غذایی کنترل سطح قندخونتان است. این برنامه‌غذایی مختص شما تنظیم می‌شود و در تنظیم آن سلامت عمومی، میزان فعالیت جسمانی و غذاهایی که دوست دارید مد نظر قرار گرفته می‌شود.

ورزش کردن یکی از راه های مفید برای درمان دیابت مرزی است

ورزش کنید

وقتی ورزش می‌کنید، بدنتان گلوکز بیشتری استفاده می‌کند، به همین دلیل ورزش می‌تواند سطح قندخونتان را پایین بیاورد. همچنین وقتی ورزش می‌کنید، بدنتان به انسولین زیادی برای انتقال گلوکز نیاز ندارد؛ مقاومت انسولین در بدنتان کمتر می‌شود. ازآنجاکه وقتی دچار پیش‌دیابت هستید، بدنتان به درستی از انسولین استفاده نمی‌کند، پایین‌تر بودن مقاومت انسولین برایتان چیز خوبی است.

 

و البته، ورزش فواید دیگری هم دارد: می‌تواند کمکتان کند وزنتان را پایین بیاورید، قلبتان را سالم نگه می‌دارد، باعث می‌شود بهتر بخوابید و حتی روحیه‌تان را هم تقویت می‌کند.

 

انجمن دیابت امریکا حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت جسمی با شدت متوسط — پنج جلسه‌ی ۳۰ دقیقه‌ای در هفته — را توصیه می‌کند. می‌توانید با پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا کردن این فعالیت جسمی را انجام دهید.

 

وزن تان را کم کنید

اگر اضافه وزن دارید، اگر پیش ‌دیابت برایتان تشخیص داده شده است، حتماً باید یک برنامه کم کردن وزن را شروع کنید. کم کردن ۵ تا ۱۰ درصد از وزنتان می‌تواند به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در شما کاهش دهد. ترکیب تغذیه صحیح و فعالیت جسمی به شما در این راه کمک می‌کند.

 

تجویز دارو

برای کسانیکه در خطر بالای ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند، دکتر دارو تجویز خواهد کرد. انجمن دیابت امریکا عنوان می‌کند که متفورمین باید تنها دارویی باشد که برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. این دارو باعث می‌شود وقتی به قند نیازی ندارید، کبد گلوکز بیشتری نسازد و درنتیجه سطح قندخونتان در حد سلامت بماند.

 

دکتر سطح قندخون شما را به دقت کنترل می‌کند تا اطمینان یابد پیش‌دیابت در شما به دیابت نوع ۲ تبدیل نشده است. درصورت نیاز، ممکن است تغییراتی (یک رژیم‌غذایی جدید یا ورزش بیشتر) برای کنترل بهتر قندخونتان توصیه کند.

 

منابع: ایرنا- برنا- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.