2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
ریشه ضرب المثل مثل کبک سرش را زیر برف کرده است، چیست

ریشه ضرب المثل مثل کبک سرش را زیر برف کرده است، چیست

ضرب المثل مثل کبک سرش را زیر برف کرده است ریشه در یک واقعیت دارد که در این مطلب می خوانید.

دوات آنلاین -ضرب المثل مثل کبک سر را زیر برف کردن از جمله ضرب المثل های رایج ایرانی است و به وقتی گفته می شود که کسی می پندارد چون خودش متوجه اشتباه و رفتار غلط خود نیست دیگران هم متوجه نخواهند شد. در واقع درست مثل این که کبک سرش را زیر برف کرده و چون خودش جایی را نمی بیند گمان می کند دیگران هم او را نخواهند دید.

 

کبک از جمله پرنده هایی است که بسیار مورد توجه شکارچیان است و معمولا در سرما و فصل برف زیاد شکار می شود. شکارچیانی که برای هدف قرار دادن این پرنده می روند همیشه مشاهده می کنند کبک سر و تنه اش را در برف فرو کرده و فقط پاهایش بیرون مانده است.

 

بیشتر بخوانید: ضرب المثل دسته گل به آب دادن از کجا آمده است

 

آیا واقعا کبک برای در امان ماندن از دست شکارچیان سرش را زیر برف می کند؟ واقعا نمی توان فهمید این پرنده به اشتباه دچار چنین رفتاری می شود یا دلیل دیگری دارد. در هر صورت غریزه به هر جانوری حکم می کند وقتی در خطر است فرار کند بنابریان چنین رفتاری از کبک نمی تواند با غریزه او منطبق باشد.

 

در هر صورت این رفتار کبک باعث شد این پرنده جای ویژه ای در ضرب المثل های فارسی پیدا کند. ادبیات فارسی مثل ها و حکایت  های زیادی دارد که هر کدام ریشه و دلیل خاص خودشان را دارند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.