2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
غذا برای شب یلدا چی درست کنیم

غذا برای شب یلدا چی درست کنیم

با غذاهای یلدایی بسیار خوشمزه و دستور پخت آنها در این مطلب آشنا شوید.

دوات آنلاین -در شب یلدا می توانید سراغ غذاهایی مانند سبزی پلو ماهی، مرغ شکم پر، انواع کباب و ... بروید اما اگر دنبال غذای سنتی و خاص هستید پیشنهادهایی را در ادامه آمده است، بررسی کنید.

انارپلو را چه طور درست کنیم

طرز تهیه انارپلو برای شب یلدا

اگر می‌خواهید برای شب یلدا یک غذای برنجی درست کنید؛ انارپلو پیشنهاد ما به شماست. برای تهیه این غذا به انار دانه شده، خلال پسته، گشنیز تازه خرد شده، پودر تخم گشنیز، کشمش پلویی و زعفران احتیاج دارید. طرز تهیه این غذا هم بسیار ساده است. فقط کافی است برنج را طبق معمول آبکش کرده، بقیه مواد را با هم مخلوط کرده، سپس لایه به لایه مخلوط آماده شده‌تان را به برنج اضافه کنید. در هنگام سرو غذا می‌توانید مقداری کره و زعفران به آن اضافه کنید.

 

اگر نمی‌خواهید غذای مخلوط درست کنید، می‌توانید خورشت انار را امتحان کنید. برای تهیه خورشت مسمای انار به مرغ، پیاز، اناردانه شده، رب گوجه و انار و زعفران احتیاج دارید. پیازها را خرد کرده و همراه با مرغ تفت دهید.

 

سپس انارهای دانه شده را همراه با رب گوجه و زعفران به پیاز و مرغ اضافه کرده و می‌گذاریم تا ۴۵ دقیقه کاملا جا بیفتد. بعد از اینکه کاملا جا افتاد، رب انار را اضافه می‌کنیم. این خورشت باید کاملا غلیظ و کم آب باشد. اگر دوست ندارید، خورشت‌تان زیاد ترش شود، می‌توانید چند قاشق شکر به آن اضافه کنید.

طرز تهیه کلم پلو را بخوانید

شب یلدا کلم پلو میل کنید

شیرازی‌ها معمولا در این شب کلم پلو درست می‌کنند. غذایی با کوفته قلقلی و کلم بزرگ سفید که بسیار خوشمزه است. اگر دوست یا آشنای شیرازی دارید، حتما فوت و فن تهیه این غذا را از او یاد بگیرید. خاگینه خرما یکی از غذاهای سنتی زنجان برای این شب است. برای تهیه این غذا که فقط سالی یک بار و در شب یلدا درست می‌شود، باید کمی حوصله به خرج داد.

 

در ابتدا مقدار زیادی پیاز را سرخ کنید، بعد کمی فلفل، زردچوبه، دارچین به آن اضافه کرده و کنار بگذارید. بعد خرما را در تابه تفت دهید، دقت کنید که نباید خرما را سرخ کنید. سپس مقداری کشمش پلویی، خلال پسته و بادام را در تابه تفت دهید. حالا به ترتیب پیاز، خرما، مخلوط کشمش و آجیل را در ظرف شیشه‌ای بچینید و روی ظرف دو عدد تخم‌مرغ بشکنید و کمی ادویه، نمک و زعفران روی تخم‌مرغ بپاشید و در ظرف را بگذارید. ده دقیقه بعد خاگینه خرما آماده است.

ناردون را چگونه بپزیم

دستور پخت خورش ناردون

غذای اصلی شام یلدا در شمال کشور و در مازندران هم با انار درست می‌شود. «کِرک اِنار تیم پهلو» اسم این غذاست که به اسم خورش ناردون هم معروف شده است. این غذا با مرغ یا با گوشت پرنده‌های بومی مثل اردک و مرغابی درست می‌شود.

 

یک مرغ، پیاز درشت، سه عدد انار ترش دون شده، ادویه (فلفل، زردچوبه، دارچین) ، نمک و در صورت تمایل مقداری بادمجون سرخ شده برای کنار غذا

 

مرغ را با کمی ادویه، پیاز و یک حبه سیر بپزید. در مدت پخت این مواد، پیاز را ریز و سرخ کنید و وقتی پیاز طلایی شد دونه‌های انار را بریزید و تفت بدهید، اگه انار به اندازه کافی سرخ نشد، می‌توانید یک قاشق رب انار یا رب گوجه‌فرنگی به آن اضافه کنید.

 

حالا مرغ پخته شده را در فر بگذارید یا سرخ کنید. بگذارید مایه انار آرام بپزد و غلیظ شود و برای اینکه رنگ خورش تغییر نکند روی تابه در نگذارید.

 

غلظت آب خورش باید مثل فسنجون شود. وقتی خورش جا افتاد آن را کف ظرف بریزید و مرغ را روی آن  بگذارید. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید بادمجون‌های سرخ شده را هم کنار آن بچینید.

خشیل را چه طور درست کنیم

خشیل؛ غذای یلدایی آذربایجان

مواد لازم

بلغور گندم: ۲۰۰ گرم

آرد سبوس‌دار گندم: ۱۰۰ گرم

آب: ۲۵۰ گرم

شیر: ۲۵۰ گرم

عسل، شکر، دارچین و یا شیره: به میزان لازم

کره: به میزان لازم

 

طرز تهیه

۱. اولین مرحله برای درست کردن این غذا یا دسر، خیساندن بلغور است. بلغور‌ها را قبل از پختن برای چند ساعت در آب بگذارید تا خیس بخوردند.

 

۲. در این مرحله بلغور‌ها را با مقداری آب در قابلمه‌ای قرار دهید. شعله زیر آن را کم کنید و اجازه دهید بپزد و آبش کشیده شود. پختن بلغور‌ها حدود یک ساعت زمان می‌برد.

 

۳. بعد از پخته شدن بلغورها، بلغور‌ها را آبکش کنید. بعضی در این مرحله آرد را با آب سرد و شیر مخلوط کرده و سپس به بلغور‌ها اضافه می‌کنند و روی حرارت قرار می‌دهند و هم می‌زنند تا غلیظ شود و بوی خامی آرد گرفته شود.

 

۴. اگر می‌خواهید خشیلتان را به شکل سنتی سرو کنید آن را در ظرف‌های گودی بریزید و وسط آن به دلخواه شیره انگور، شکر یا عسل بریزید اطراف آن هم کره ذوب شده بریزید، کمی دارچین بپاشید و با گردو ریز شده تزیین کنید.

 

منابع: سایت فردا- باشگاه خبرنگاران-برنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.