2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
پشت پرده جشن های لاکچری چیست

پشت پرده جشن های لاکچری چیست

چرا بعضی ها سراغ جشن های لاکچر می روند؟ مراسم های عجیب و غریبی مانند جشن تاتی و ... چگونه مد شده است؟

دوات آنلاین -حتما شما هم درباره جشن های لاکچری که به بهانه های مختلف برگزار می شود شنیده یا حتی به این نوع مراسم رفته باشید؛ جشن ه ایی که با دلایلی مانند اولین قدم برداشتن کودک، تعیین جنسیت جنین و ... برگزار می شود؛ اما پشت پرده این مهمانی های لوکس چیست؟

چرا بعضی ها جشن تعیین جسیت یا جشن های لاکچری برگزار می کنند

انواع جشن های لاکچری

ایسنا نوشت: جشن تعیین جنسیت، زایمان در بهترین هتل بیمارستان‌، تزئینات میلیونی اتاق بستری مادر، عکاسی و آرایش ویژه زایمان و جشن تاتی (اولین قدم برداشتن کودک) و ... از جمله جشن‌های مجللی است که این روزها دغدغه عده‌ای شده تا با تفاخر آن را در شبکه‌های مجازی به نمایش گذارند تا بلکه اینگونه احترامی در جامعه برای خود خریداری و با دیده شدن نیازهای روحی شان را برآورده کنند؛ نکته آنجاست که برگزاری این مراسمات امروز تنها منوط به قشر مرفه نمی شود و با ورود طبقه متوسط به این مراسمات، به نظر می رسد پیکان این تیر، خردورزی و فرهنگ هزاران ساله ایرانیان با رسومات زیبا را نشانه رفته است.

جشن های لاکچری چگونه مد شد

اصل در فرهنگ جامعه ایرانی بر دوری از تفاخر ورزی و دستگیری به روش عیاران است، فرهنگی که در نظام سرمایه‌داری امروزه رنگ باخته و به جایی رسیده که هرچه وضعیت مالی افراد از سبک زندگی تا نوع پوشش و محل زندگی مدرنتر و بالاتر باشد، احترام و ارزش افراد نیز در جامعه بیشتر می‌شود. در این میان گسترش شبکه های اجتماعی هم ویترینی برای نمایش داشته‌های حتی قرضی اقشار و طبقه های اجتماعی مختلف شده تا اینگونه حسرت نداشتن را به دل ندارها بگذارد و آه از نهاد جامعه شناسان و روانشناسان برای در پی داشتن آسیبهای اجتماعی و روحی بلند کنند.

 

جشن های لاکچری چه اثراتی دارد

سمیه فریدونی، جامعه شناس با اشاره به تاثیرات مخرب ترویج تجمل‌گرایی در مراسمات و رسوم فرهنگی بر آگاهی اجتماعی، به ایسنا گفت: ارتباط قوی میان نوع نگاه و بازنمایی تصویر ساخته شده از زنان و ترویج چنین مراسماتی وجود دارد چراکه حضور زنان در این فضا بسیار پررنگ است. اگر بخواهیم نگاه تجمل گرایی و مصرف گرایی را کاهش دهیم باید کژکارکردی‌ها در زمینه فرهنگ، آموزش و بازنمایی تصویر زن ایده‌آل را از بین ببریم.

 

وی ادامه داد: محصور کردن جامعه درون ارزش‌های برآمده از نگاه سرمایه داری و گره زدن آن به ثروت و اجناس مادی، خرد و خردورزی را در جامعه نشانه می‌گیرد. انتخاب فردی هر شخصی برای همگان محترم است اما زمانی که انتخاب‌های ما بعد اجتماعی به خود می‌گیرند می‌توانند در مناسبات اجتماعی و ارزش‌های جامعه اثرگذار باشند.

انگیزه برگزاری جشن های لاکچری چیست

وی معتقد است که ثروت سازی درون یک جامعه امری پسندیده است اما تولید ثروت و اقتصاد یک جامعه نیازمند گره خوردن به خردورزی است. زمانی که ثروت به ابزاری برای  قرار دادن سایر افراد جامعه در طبقه پایین‌تر تبدیل می‌شود و اشخاص با ترویج این تجمل‌گرایی‌ها به ساختن تصویری غیر مقدور از زندگی می‌پردازند، می‌توان گفت خردورزی در جامعه با مشکل مواجه شده است.

 

عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، افزود: اگر برگزاری مراسمات تشریفاتی و تجملاتی یک انتخاب فردی است، پس علت تلاش افراد در ابراز کردن و نشان دادن مراسمات به دیگران چیست؟ چرا افراد تمایل به ابراز چنین سبک زندگی و نشان دادن آن به سایر افراد جامعه دارند؟.

 

وی سیاست‌گذاری، رسانه و آموزش را سه عامل اساسی در بازنمایی تصویر زن ایده‌آل دانست و گفت: بازنمایی تصویر کلیشه‌ای از زنان در فیلم‌ها و رسانه‌ها، بازنمایی غلط تصویر زن در کتب درسی و نظام آموزشی نظیر عدم نیاز به تحصیلات عالیه دختران و از سوی دیگر عدم پذیرش نقش‌های چندگانه برای زنان در قوانین از جمله عوامل بازنمایی تصویر کلیشه‌ای و ایده‌آل از زنان است.

 

به گفته فریدونی تصویر زنان در قوانین جامعه به گونه‌ای است که اگر نقش مادری و همسری از زنان گرفته شود دستاورد دیگری برایشان باقی نمی‌ماند به گونه‌ای که تمامی قوانین ذیل این دو نقش تصویب شده‌اند. همچنین فضای فرهنگ سازی و سیاست‌گذاری کشور با تلاش‌های زنان هم‌راستا نیست و همین امر منجر به نهادینه کردن بسیاری از کلیشه‌ها در زنان می‌شود.

 

این جامعه شناس با تاکید بر لزوم بازنگری در حوزه آموزش و فرهنگ، گفت: در جامعه‌ای به شدت همه چیز در حال طبقه بندی است، دسترسی به منابع قدرت و منابع مالی برای افراد موقعیت اجتماعی و احترام کسب می‌کند. به گونه‌ای که بعضا ارزش‌های وابسته به منابع قدرت جایگزین ارزش‌های منتسب به آگاهی و خردورزی می‌شوند. باید نسبت به آموزش‌ هنجارهای فرهنگی به کودکان بازنگری داشته باشیم، چراکه خروجی فعلی علامتی از کژ کاردی در زمینه فرهنگ و آموزش است و برای تغییر شرایط نیازمند فعالیت‌های ریشه‌ای هستیم.

 

به گفته این عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، اگر فرهنگ و آموزش در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرند و از سوی دیگر نوع نگاه به زنان را در جامعه تغییر دهیم می‌توان در طولانی مدت عوارض چنین کلیشه‌های تجمل گرایی را مدیریت کرد و انتخاب‌های افراد جامعه را تغییر داد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.