2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
برای کاهش چربی خون چی بخوریم؛ راهنمایی یک متخصص

برای کاهش چربی خون چی بخوریم؛ راهنمایی یک متخصص

یک متخصص تغذیه و یک کارشناس طب سنتی خوراکی هایی را باعث کاهش یافتن چربی خون می شود معرفی کرده اند.

دوات آنلاین -بالا بودن چربی خون یکی از مشکلات شایع است که تا حد زیادی به سبک زندگی و مخصوصا نوع تغذیه ما مربوط می شود. با رعایت برخی اصول در غذا خوردن می توانیم چربی خون خود را کنترل کنیم و از بیماری هایی که ناشی از افزایش آن است دور بمانیم. همچنین کمک گرفتن از طب سنتی در این زمینه بسیار مفید است.

 

خوراکی های مفید برای چربی خون

به گفته حمید حاجی فرجی، متخصص تغذیه وزن متعادل در افراد و کاهش وزن با استفاده از شیوه‌های اصولی می‌تواند از بروز چربی خون جلوگیری کند، در غیر این صورت کاهش وزن غیر اصولی خود به عنوان عامل افزایش چربی خون به شمار می‌رود.

 

این متخصص تغذیه افزود: کاهش مصرف قند و شکر و افزایش مصرف فیبر به میزان قابل توجهی برای جلوگیری از بروز چربی خون بالا موثر خواهد بود. مصرف روزانه ۵ تا ۷ واحد از سبزیجات خام و پخته، انجام فعالیت مناسب ورزشی به شکلی که ضربان قلب بالا رود، عدم مصرف چربی‌های ترانس که در شیرینی و شکلات وجود دارند، همچنین مصرف غذا‌های غیر سرخ شده می‌توانند از بروز چربی خون بالا جلوگیری کنند.

 

بیشتر بخوانید: کلسترول خوب و کلسترول بد چیست؟

 

همچنین به گفته حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی آویشن، آرتیشو (کنگر فرنگی)، لیمو ترش، عناب، گریپ فروت، نارنج، آلبالو، گیلاس، کاهو، هویج فرنگی، کدو سبز، شاتوت، غوره، سماق، فلفل سیاه، زردچوبه و خرفه از جمله مواد غذایی هستند که به کاهش چربی خون کمک شایانی می‌کنند.

برای کاهش چربی خون چه باید کرد

 

کاهش چربی خون با طب سنتی

شربت هشت عرق شربتی است که در طب سنتی از آن برای کاهش چربی خون استفاده می شود.

 

حیدر عظمایی، پژوهشگر طب سنتی درباره مهمترین خواص شربت هشت عرق اظهار کرد: این شربت تاثیر چشمگیری در کاهش چربی خون و چربی کبد، پاکسازی عروق و شریان‌ها و از بین بردن میکروب‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها دارد.

 

بیشتر بخوانید: خوراکی‌هایی برای بهبود فشارخون و کاهش کلسترول

 

وی درباره خواص دیگر شربت هشت عرق بیان کرد: این شربت با افزایش میزان انسولین خون به کاهش قند خون کمک شایانی می‌کند بنابراین برای مبتلایان به دیابت مفید است؛ شربت هشت عرق به علت داشتن پتاسیم نقش موثری در کاهش و کنترل فشار خون دارد. شربت هشت عرق ضد نفخ و بادشکن است و تاثیر بسزایی در تقویت معده، روده‌ها و هضم بهتر غذا دارد؛ این شربت علاوه بر کاهش چربی خون به لاغر شدن افراد هم کمک شایانی می‌کند.

 

ماهی‌ چربی خون را پایین می آورد

ماهیان دارای اسید‌های چرب امگا ۳ می‌باشند که برای بدن ضروری است. اگر بتوانید از ماهی‌ها دو بار در هفته استفاده کنید می‌توانید به کاهش کلسترول بد در خون کمک کرده و چربی خون خود را به میزان چشمگیری کاهش دهید. در واقع امگا ۳ موجود در ماهی‌ها به شما کمک می‌کند تا از بروز لخته‌های خون در اثر چربی خون بالا پیشگیری کنید و خطر مرگ‌های ناگهانی را به شدت کاهش دهید.

 

بهترین روش استفاده از ماهی‌ها پختن آن‌ها به صورت کبابی است، زیرا نیازی به اضافه کردن روغن ندارد و تمامی خواص آن حفظ می‌شود. ماهی‌هایی که در این زمینه به شما کمک می‌کنند عبارت اند از:

شاه ماهی

ماهی تن

ماهی خال مخالی

ماهی سالمون

ماهی قزل آلا

 

نکته: علاوه بر ماهی‌ها یک سری مواد دیگری نیز هستند که دارای امگا ۳ می‌باشند و اگر نمی‌توانید از ماهی و غذا‌های دریایی استفاده کنید بهتر است از بذر کتان، روغن کانولا و گردو استفاده کنید تا اثر انتخاب بهترین رژیم غذایی برای کاهش چربی خون را لمس کنید.

توصیه طب سنتی برای کاهش چربی خون

آجیل برای چربی خون

آجیل‌ها به خصوص بادام می‌تواند میزان کلسترول بد در خون را تعادل بخشیده و از بروز مشکلات گسترده پیشگیری کند. افرادی که خطر حمله قلبی آن‌ها را تهدید می‌کند بهتر است از گردو در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند. البته یادتان نرود که آجیل‌ها دارای کالری بسیار زیادی هستند و باید در مصرف آن‌ها نهایت دقت را به عمل آورد.

 

از روغن زیتون استفاده کنید

استفاده از روغن زیتون به جای سایر روغن‌ها به شما کمک می‌کند تا چربی خون خود را کاهش داده و رژیم غذایی خود را بهبود بخشید.

 

 

منابع: مهر - آفتاب نیوز - صدا و سیما

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.