2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
عدد اکسیژن خون چند باید باشد

عدد اکسیژن خون چند باید باشد

یک پزشک درباره سطح اکسیژن خون و همچنین میزان تنفس طبیعی توضیحات کاملی در این مطلب داده است.

دوات آنلاین -عدد یا دقیق تر بگوییم سطح اکسیژن خون د رواقع نشان دهنده اکسیژنی است که گلبول های قرمز حمل می کنند و در شرایط عادی شما نباید نگران آن باشید چون خود بدن سطح اکسیژن خون را تنظیم می کند اما اگر می خواهید در این باره بیشتر بدانید توضیحات یک متخصص را بخوانید:

 

آیا باید سطح اکسیژن خون را کنترل کنیم

عصر ایران به نقل از "هلث لاین" نوشت: بیشتر کودکان و بزرگسالان نیازی به نظارت بر سطح اکسیژن خون خود ندارند. در حقیقت، بسیاری از پزشکان آن را تا زمانی که فرد نشانه هایی از بروز یک مشکل مانند تنگی نفس یا سینه درد را نشان ندهد، آن را اندازه گیری نمی کنند.

 

با این وجود، افراد مبتلا به بیماری های مزمن از جمله آسم، بیماری قلبی، و بیماری مزمن انسدادی ریه ممکن است به نظارت بر سطح اکسیژن خون خود نیاز داشته باشند.

 

در این موارد، نظارت بر سطح اکسیژن خون می تواند به بررسی موثر بودن درمان یا نیاز به اصلاح و تنظیم مجدد آن کمک می کند.

میزان طبیعی اکسیژن در خون چقدر باید باشد

توضیحات یک متخصص درباره عدد اکسیژن خون

حسین کرمانپور، مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا،  در گفتگو با مهر، گفت: برای اینکه بدانیم میزان اکسیژن بدن در شرایط طبیعی است، ارزیابی‌هایی وجود دارد که به آنها استناد می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید: عدد فشار و قند خون طبیعی برای سنین مختلف چند است

 

وی با اعلام اینکه عدد بالای ۹۳ برای اکسیژن طبیعی بدن مد نظر قرار می‌گیرد، افزود: اگر پایین‌تر از این عدد و تا مرز ۸۹ باشد، حالت هشدار است و اگر پایین‌تر از ۸۹ باشد، فرد باید بستری شود.

 

البته دکتر مجید روانبخش، عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم‌ پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره بیماران کرونایی گفته است: میزان اشباع اکسیژن در خون شریانی ما بین ۹۶ تا ۹۹درصد است که با چند تنفس عمیق می‌توانیم آن را به ۱۰۰درصد هم برسانیم. ولی در بیماران مبتلا به کرونا تا وقتی که اشباع اکسیژن زیر ۹۰درصد نیاید به انجام اقدامات اورژانسی نیازی نیست. ولی پایین‌تر از ۹۰ تا ۹۲درصد به اکسیژن‌درمانی نیاز است تا سیستم‌های متابولیک بدن آسیب نبینند.

 

میزان تنفس طبیعی

کرمانپور با عنوان این مطلب که میزان تنفس طبیعی افراد بین ۱۳ تا ۱۶ بار در دقیقه است، گفت: وقتی میزان اکسیژن بدن پایین بیاید، میزان تنفس را تا ۲۸ بار بالا می بریم و در صورتی که اکسیژن بدن در شرایط عادی قرار نگرفت، فرد باید بستری شود.

 

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا، در ارتباط با دستگاه‌های سنجش اکسیژن بدن، افزود: برای اندازه گیری اکسیژن بدن با استفاده از دستگاه‌های انگشتی، باید یک دقیقه بالانس شود تا بتوان ضربان و اکسیژن بدن را ارزیابی کرد.

 

کرمانپور با عنوان این مطلب که میزان ضربان با اکسیژن بدن ارتباطی ندارد، گفت: پایین بودن ضربان ارتباطی با اکسیژن بدن ندارد، به طوری که ضربان ورزشکاران حرفه‌ای همیشه بین ۵۰ تا ۵۴ است، اما اکسیژن بدن آنها طبیعی است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.