2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
آیا آسپرین بخوریم یا نه

آیا آسپرین بخوریم یا نه

یک متخصص مراقبت‌های ویژه درباره مصرف قرص آسپرین توضیحات مهمی داده است که می توانید در این مطلب مطالعه کنید.

دوات آنلاین -آسپرین پرمصرف ترین قرص در جهان است که حتما شنیده اید مصرف روزانه آن می تواند از برخی بیماری ها جلوگیری کند اما این باور تا چه حد درست است و آیا می توان خودسرانه این قرص را خورد؟

 

آسپرین چیست

آسپیرین به شکل فعلی بیش از ۱۰۰ سال است که وجود دارد. این دارو هنوز هم یکی از پرکاربردترین داروها در جهان است و تخمین زده می‌شود که سالانه حدود ۳۵۰۰۰ تن آسپیرین مصرف می‌شود.

 

آسپرین یک علامت تجاری متعلق به شرکت داروسازی آلمانی، بایر است. اصطلاح کلی آسپیرین، استیل سالیسیلیک اسید (ASA) و یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) است.

 

این دارو معمولاً به عنوان ضد درد و تب بر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدون نسخه پزشک قابل تهیه ‌است.

خوردن آسپرین مفید است یا ضرر دارد

آسپرین و سکته مغزی

به نوشته عصر ایران اگرچه آسپرین ابزاری موثر برای مبارزه و پیشگیری از شایع‌ترین نوع سکته مغزی یعنی سکته مغزی ایسکمیک است، اما می تواند به طور چشمگیری آثار سکته مغزی هموراژیک را وخیم‌تر سازد. سکته مغزی هموراژیک به دلیل خونریزی در مغز شکل می گیرد و از این رو، ویژگی رقیق کنندگی خون آسپرین می تواند آن را وخیم سازد.

 

در برخی موارد قرص آسپرین می توان به خونریزی در دستگاه گوارش نیز منجر شود. بیماران پیش از مصرف آسپرین باید با پزشک خود مشورت کنند.

 

بیشتر بخوانید: آسپرین های گیاهی را بشناسید

 

خودسرانه آسپرین نخورید

پوریا شجاعی، متخصص مراقبت‌های ویژه به خبرگزاری مهر گفت:مصرف خودسرانه آسپرین می تواند خطرناک باشد وحتما این دارو نیز باید با تجویز پزشک استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه قرص آسپرین تحت هر شرایطی باید با تجویز پزشک معالج مصرف شود تصریح کرد: مصرف آسپرین در افراد سالمند چنانچه با صلاحدید و تجویز پزشک باشد، باید در دوران اپیدمی کرونا هم استمرار داشته باشد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.