2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
شناسایی استان‌های پرخطر برای مقابله با معضل اعتیاد

شناسایی استان‌های پرخطر برای مقابله با معضل اعتیاد

سردار مویدی : یکی از برنامه‌های اعضای حاضر در شورای اجتماعی کشور برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت زنان و کودکان بوده است.

دوات آنلاین-ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی دو ارگانی هستند که در رابطه با مبارزه با معضل اعتیاد وظایفی را برعهده دارند؛ وظایفی که گاه به موازی‌کاری نیز منجر می‌شود. در حال حاضر هر دو نهاد در تلاش هستند این آسیب اجتماعی را تاحد امکان کنترل کنند به‌گونه‌ای که بهزیستی 10 استان پرخطر و ستاد مبارزه با مواد مخدر 12 استان را شناسایی کرده‌اند تا اقدامات خود را روی این مناطق متمرکز کنند.

بنابر اظهارات رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، حدود 10 استان پرخطر در خصوص اعتیاد شناسایی شده است که به احداث مراکز ترک اعتیاد نیاز بیشتری دارند.

فرید براتی در نشست با سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه پیشگیری از اعتیاد و معلولیت، اظهار کرد: حدود 2000 کلینیک سرپایی دارای مجوز از سازمان بهزیستی، 1200 مرکز اقامتی، 20 مرکز دراز مدت که اصطلاحا  TC نامیده می‌شود و 140 مرکز DIC برای معتادان پرخطر وجود دارد.

وی با اشاره به وجود 47 مرکز برای هشت تا9  هزار معتاد بی‌خانمان در کشور، بیان کرد: از این تعداد 10 تا 20 مرکز مربوط به زنان بی‌خانمان و معتاد است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سالانه 60 تا 70 هزار مراجعه به تمام مراکز مذکور در کشور صورت می‌گیرد، ادامه داد: 18 تا 19 هزار مرکز مشاوره سازمان بهزیستی در سال گذشته به بیش از یک میلیون نفر خدمت رسانی کردند.

براتی خاطرنشان کرد: با کمبود وجود مراکز ترک اعتیاد مواجه هستیم و این امر نیازمند این است که در مناطق مختلف بر اساس نیاز و با توزیع عادلانه در شهرستان‌های گوناگون  اقدام به تاسیس مرکز شود.

وی در پایان گفت: در کشور حدود 10 استان پرخطر در خصوص اعتیاد شناسایی شده است که به احداث مراکز ترک اعتیاد نیاز بیشتری دارند

درهمین حال سردار علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از برنامه ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت زنان و کودکان خبرداد و به میزان گفت: در برخی از مناطق کشور معتادان متجاهر حضور دارند و این طور نیست که در تمام شهر‌های ایران شاهد حضور معتادان متجاهر باشیم.

وی افزود: حضور معتادان متجاهر در کلانشهر‌ها نمود بیشتری دارد و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد نیز باید به سمت این شهرها سوق داده شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ۱۲ استان کشور که بیشترین تعداد معتادان متجاهر را در خود جای داده اند تصریح کرد: ۱۲ استان پر خطر که بیشترین تعداد معتادان متجاهر را در خود جای داده اند شناسایی شده و اقداماتی به منظور کاهش تعداد معتادان متجاهر در این استان‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

سردار مویدی با تاکید بر اهمیت مقوله کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور اظهارکرد: یکی از برنامه‌های اعضای حاضر در شورای اجتماعی کشور برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت زنان و کودکان بوده است.

وی ادامه داد: طی ۴ سال گذشته اقدامات خوبی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان کودکان و زنان صورت گرفته و سهم زنان و کودکان از آسیب‌ها مشخص شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نقش بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در حوزه کاهش آسیب‌ها خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی از قبیل: بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، ناجا و قوه قضائیه در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش دارند و لازم است مسئولان این دستگاه‌ها به درستی به وظایف خود عمل کنند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.