2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
 مصرف ۸۰ درصدی ذخایر استراتژیک آب فاجعه است
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس:

مصرف ۸۰ درصدی ذخایر استراتژیک آب فاجعه است

اینکه جزو 10 کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای باشیم، تأسف‌بار است. اینکه فرسایش خاک در کشور ما ۳ برابر دنیا باشد، ناراحت‌کننده است

دوات آنلاین-فاجعه؛ این توصیفی است که رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره مصرف ذخایر آب کشور به کار برده است. محمدرضا تابش گفت: اینکه ۸۰ درصد ذخایر استراتژیک آب را مصرف کرده باشیم و ظرف ۳۶ سال اخیر بالغ بر ۱۸۰ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از ذخایر زیرزمینی انجام شده یک فاجعه است.

خلاصه‌ای از اظهارات رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس در نخستین جشنواره روز جنگلبان را بخوانید:

  • اتلاف اموال بیت المال از جمله منابع طبیعی، خواه عامل تخریب اشخاص حقیقی باشد و خواه کارگزاران حکومت، چه با مصرف بی‌رویه اموال را از بین ببرند و یا به علت تقصیر و کوتاهی موجبات تخریب را فراهم سازند، به یقین اتلاف است و تضییع آنها ضمان دارد.
  • بستر توسعه پایدار و بالاتر از آن حیات بشر در طبیعت و محیط زیست سالم نهفته است. در دنیا شاهد تخریب گسترده طبیعت هستیم و در ایران نیز متأسفانه این امر به چالشی مهم تبدیل شده است. اینکه یکی از اولویتهای برنامه توسعه ششم و دولت و مجلس اهتمام به حل مسائل زیست محیطی است، نشأت گرفته از شرایط نامساعد زیست محیطی است که در کشور حادث شده است.
  • اینکه ۸۰% ذخائر استراتژیک آب را مصرف کرده باشیم و ظرف ۳۶ سال اخیر بالغ بر ۱۸۰ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از ذخائر زیرزمینی انجام شده یک فاجعه است. اینکه جزو 10 کشور اول تولید کننده گازهای گلخانه‌ای باشیم، تأسف بار است. اینکه فرسایش خاک در کشور ما ۳ برابر دنیا و رسوب‌گذاری در حوزه سدها سالانه ۲۴۰ میلیون متر مکعب، معادل ۵ سد با ذخائر ۵۰ میلیون متر مکعب باشد، ناراحت‌کننده است. مگر ما سالی چند سد می سازیم که معادل ۵ سد آن به واسطه سوء مدیریت پر شود. اینکه سالانه ۱۲۵ هزار تا ۱۴۰ هزار هکتار از جنگلهای ما تخریب شود و سطح خشکیدگی درختان بلوط یک میلیون هکتار باشد، نگران کننده است.
  • کاهش سطح جنگلهای کشور طی ۵ دهه از ۱۸ میلیون هکتار به ۳/۱۴ میلیون هکتار (با آمار سازمان جنگلها و احتساب تاج پوشش ۵% ) و یا بنا به آمار فائو حدود۱۲ میلیون هکتار (با تاج پوشش بیش از ۱۰%) باید ما را به فکر چاره اندیشی عاجل وا دارد. ما باید برای رفع این مشکلات اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را مد نظر قرار دهیم.
  • یک ارزیابی نه چندان علمی نشان می‌دهد که ارزش اقتصادی جنگل‌های ما 30 هزار میلیارد تومان است.
  • ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار درخواستی برای اجرای طرح تنفس جنگلها بود که تنها ۸۰ میلیارد تومان آن در بودجه آمد که ظاهراً از همین مبلغ هم تا کنون تنها ۱۷ میلیارد تخصیص داده اند. طرح های صیانت از جنگل های شمال، زاگرس و جنوب دارای ردیف بودجه ای مستقل است که امیدواریم تخصیص ها به موقع و کامل انجام شود. قابل توجه آنکه در حوزه مراقبت از عرصه های منابع طبیعی به ازای هر ۶۵ هزار هکتار ۱ نفر مشغول به کار است در حالیکه در دنیا یک نفر برای هر ۲ تا ۳ هزار هکتار اشتغال به کار دارد که این نیاز شدید به نیروی انسانی باید با استخدام نیروهای مورد نیاز رفع شود.
  • برای جلوگیری از قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب باید موازنه بین نیاز چوبی کشور را با میزان تولیدی که مخرب محیط زیست نیست و واردات به فورت حل و فصل کنیم. بنا به آمار موجود سالیانه هفتصد هزار متر مکعب واردات قانونی چوب داریم، هشتصد هزار متر مکعب برداشت قانونی از جنگل و یک میلیون متر مکعب برداشت از جنگل های دست کاشت و سر شاخه های باغات که جمعاً دو میلیون و پانصد هزار متر مکعب می‌شود.
  • مصرف چوب کشور در حال حاضر بین ۶ تا ۷ میلیون متر مکعب است که اگر چوب وارد نشود، قاعدتاً با قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب این مقدار کسری تأمین می شود و این یعنی تخریب جنگل و محیط زیست. واردات چوب باید با بررسی های علمی و تخصصی تحلیل شود تا فشار به جنگل و مراتع و باغات کم شود.
12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.