2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
پارادوکس نابرابری در کره جنوبی: زندگی طولانی، سلامت و فقر

پارادوکس نابرابری در کره جنوبی: زندگی طولانی، سلامت و فقر

گزارش اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد که کره جنوبی در شرایطی به سمت افزایش بلند مدت سن حرکت می‌کند که اکثر اهالی بالا 65 سال آن با فقر نسبی دست به گریبان هستند.

دوات آنلایناوایل امسال تیمی از دانشمندان با انتشار گزارشی پیش بینی‌های شگفت‌انگیزی درباره آینده زندگی زنان در کره‌جنوبی انجام دادند. بر همین اساس زنانی که در سال 2030 متولد می شوند به طور میانگین تا 90 سالگی عمر خواهند کرد. در این صورت کشور کره جنوبی می تواند در جدول طول عمر کشورها از ژاپن نیز سبقت بگیرد.

این گزارش که در نشریه لنست، مشهورترین و معتبرترین هفته‌نامه پزشکی جهان منتشر شده بود نشان داد که در سال‌های آینده طول عمر زنان و مردان در جهان به بیش از 9 دهه زندگی ارتقا پیدا خواهد کرد و بر همین اساس اهالی کره جنوبی بیشترین افزایش طول عمر را تجربه خواهد کرد. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که کره جنوبی در سال‌های آینده بزرگترین افزایش امید به زندگی در میان کشورهای جهان صنعتی را خواهد داشت.

به گزارش گاردین، آمار کره‌جنوبی نشان‌دهنده آن است که این کشور به خوبی توانسته از خاکسترهای ویرانه‌های جنگ دوباره خودش را بسازد اما تناقض‌ها در این کشور همچنان پا بر جاست. گزارش اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد که این کشور در شرایطی به سمت افزایش بلند مدت سن حرکت می‌کند که اکثر اهالی بالا 65 سال آن با فقر نسبی دست به گریبان هستند.

بررسی این سازمان نشان می‌دهد که 48.6 درصد از سالمندان کره در فقر زندگی می‌کنند ( حقوق تمامی این افراد 50 درصد کمتر از متوسط درآمد خانوارها است) . این آمار باعث شد تا کره‌جنوبی در میان 34 کشور صنعتی رتبه اول کمترین میزان درآمد سالمندان را داشته باشد.

نزدیک به یک چهارم این افراد تنها زندگی می‌کنند و به دلیل زندگی در انزوا و افسردگی آمار خودکشی در میان سالمندان از 34 نفر در هر 100 هزار تن در سال 2000 به 72 نفر در سال 2010رسیده‌است. بر اساس شواهد، بسیاری از این سالمندان  تصمیم می‌گیرند تا برای برداشتن باری از دوش خانواده‌ها زودتر از موعد به زندگی‌شان پایان دهند.

شین‌کوانگ یونگ، استاد جامعه شناسی دانشگاه سئول در این‌باره گفت:«  امید به زندگی در این کشور سریعتر از هر جای دیگری بالا رفته‌است. این یعنی سرعت پیر شدن آن قدر سریع اتفاق افتاده که سالمندان نتوانستند پولی برای خودشان پس‌انداز کنند در نتیجه باید زندگی در فقری نسبی را تجربه کنند.»

در پارکِ تاپگول در سئول، ده‌ها تن از مردم هر روز برای دریافت غذای رایگان در مقابل یک مرکز بودایی به صف می‌ایستند. کنگ‌سو یون،  یکی از داوطلب‌های این سازمان خیریه می‌گوید سالن‌غذاخوری این مرکز به صورت شبانه‌روزی باز است و در هر لحظه بر تعداد افراد کمک‌گیرنده که اکثرا سالمندان هستند اضافه می‌شود. برای برخی از آنها غذای این سازمان تنها وعده غذایی است که در طول روز دریافت می‌کنند. اگر این مرکز خیریه نباشد بیشتر این افراد مجبور می‌شوند در خیابان گدایی کنند.

آمادگی اقتصادی برای یک کره تقریبا مسن یکی از مهمترین دغدغه‌های رئیس‌جمهور «مون جائه این» بود که در ماه می انتخاب شد. او پیش از انتخابات وعده داد که حقوق بازنشستگی را از پایه 200 هزار وون (138 دلار) به 300 هزار وون برساند. تزریق پول بیشتر برای ساخت مراکز نگهداری از سالمندانی که نیاز به مراقبت بیشتر دارند همانند افرادی که دچار زوال عقل شده‌اند نیز از دیگر وعده‌های او بود. 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.