2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
در مسابقه ایران با سوریه، زنان به ورزشگاه نمی‌روند
وزیر ورزش و جوانان:

در مسابقه ایران با سوریه، زنان به ورزشگاه نمی‌روند

من شخصا به حل مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها خوشبین هستم؛ البته چنانچه همگرایی و همفکری وجود داشته باشد و تفاهم ایجاد شود، قطعا مراجع مختلف و کانون‌های تاثیرگذار دراین‌باره صاحب‌نظر هستند اما اگر به قول شما بخواهم شفاف جواب بدهم، باید بگویم بله؛ احتمال حضور زنان در ورزشگاه‌ها زیاد است.

دوات آنلاین-مسعود سلطانی‌فر احتمالا تا چند روز دیگر مجددا به عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس معرفی می‌شود. او در آستانه تشکیل دولت دوازدهم می گوید به حل مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها خوشبین هستم. در ادامه بخش‌هایی از گفت‌وگوی روزنامه «شهروند» با وزیر ورزش و جوانان را با هم می‌خوانیم:

  وقتی نام زنان در ورزش به زبان می‌آید، ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌رود؛ یک‌بار شفاف بگویید که این مشکل حل می‌شود یا خیر؟


من شخصا به حل مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها خوشبین هستم؛ البته چنانچه همگرایی و همفکری وجود داشته باشد و تفاهم ایجاد شود، قطعا مراجع مختلف و کانون‌های تاثیرگذار دراین‌باره صاحب‌نظر هستند اما اگر به قول شما بخواهم شفاف جواب بدهم، باید بگویم بله؛ احتمال حضور زنان در ورزشگاه‌ها زیاد است.


  اینکه شایعه شده در بازی ایران و سوریه که به نوعی جشن صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی است، زنان به ورزشگاه راه داده می‌شوند، درست است؟


خیر، برای آن بازی هیچ برنامه‌ای نداریم. اخیرا نامه‌ای هم برخی زنان فوتبالیست نوشته بودند که از این پیشنهادها و تقاضاها زیاد است و طبیعتا ما روی آنها کار و بررسی می‌کنیم. قویا اعلام می‌کنم در بازی با سوریه زنان به ورزشگاه نمی‌روند.


  هشت‌ماه فعالیت در رأس وزارت ورزش و توجه ویژه به زنان. این‌که پوشش اسلامی زنان ٦ رشته ورزشی بسکتبال، کشتی، سه‌گانه، مچ‌اندازی، جوجیتسو و اسکواش در دوران کوتاه مدیریت شما تأیید شد، نشان از توجه شما به زنان دارد. این مراحل چطور طی شد؟


حقوق بانوان ورزشکار ما درحال استیفای مرحله‌ای در ورزش‌های مختلف است و این از رویکرد کل دولت و به‌خصوص شخص دکتر روحانی نشأت می‌گیرد. توجه به ورزش زنان باور جدی ماست و درجامعه‌ای که ٥٠‌درصد از آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، تصورمان بر این است که با رعایت ملاحظات شرعی و فرهنگی می‌توانیم هرگونه امکانات و زمینه را برای زنان فراهم کنیم؛ چه در بخش سخت‌افزاری و چه در بخش نرم‌افزاری. امکان‌پذیر هم است. از سوی دیگر تصور می‌کنیم حضور تعداد بیشتری از کشورها در برخی مسابقات لازم است تا جنبه بین‌المللی به خود بگیرد. حتی با سازمان همکاری‌های اسلامی(کنفرانس اسلامی) که ٥٧ عضو دارد، متفق شدیم تا با درنظرگرفتن ملاحظات مذهبی و شرعی حضور زنان در میادین ورزشی پررنگ‌تر شود. یادمان نمی‌رود که در المپیک ریو مسابقه بین والیبال ساحلی مصر و آلمان چقدر جریان‌ساز شد و عکس‌های آن مسابقات یکی از پربیننده‌ترین‌ها شد و در فضای مجازی گسترش یافت. مسابقه‌ای که زنان آلمانی در یک طرف با لباس راحت ورزش می‌کردند و والیبالیست‌های مصری با پوشش کامل اسلامی در میدان حضور یافته بودند. این نشان می‌دهد که در کل دنیا مشکلی با رعایت ملاحظات ملی و مذهبی در رویدادهای ورزشی وجود ندارد و حتی پوشش اسلامی زنان ورزشکار مورد تأیید فدراسیون‌های جهانی نیز هست. شما می‌بینید که در رژه مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه زنان مسلمان با پوشش اسلامی حاضر می‌شوند و کسی هم جلویشان را نمی‌گیرد. در ایران هم با توجه به مسائل مطرح‌شده، بر این باور هستیم که زنان ایرانی بیشتر از آن چیزی که در گذشته فرصت حضور پیدا می‌کردند، باید زمینه حضور آنها را در عرصه‌های بین‌المللی فراهم کنیم و به نوعی خانم‌ها فرصت برابری با آقایان برای ارز اندام پیدا کنند که هربار این اتفاق افتاده، موفقیت‌های خوبی نیز حاصل شده است.


  ظاهرا مشکل زنان بسکتبالیست برای حضور در بازی‌های داخل سالن آسیا در ترکمنستان هم درحال حل‌شدن است.


بله، دوستان پیگیر هستند تا همه مقدمات و هماهنگی‌ها انجام شود و بسکتبالیست‌های زن نیز مانند فوتسالیست‌ها و والیبالیست‌ها به مسابقات مختلف بروند و موفق شوند. همان‌طور که در تکواندو مدال المپیک کسب می‌شود، مطمئن هستم در بسکتبال زنان هم در کوتاه‌مدت دستاوردهای زیادی به دست می‌آوریم. شک نکنید در آینده برای خانم‌های ورزشکار خبرهای خوبی خواهیم داشت.


  یکی از مسائلی که در دو، سه‌سال گذشته شاهد آن بودیم، مشکل خروج از کشور زنان ورزشکار متأهل است؛ افرادی مثل نیلوفر اردلان و زهرا نعمتی که بدون اجازه همسر خود به‌خاطر مشکلات خانوادگی نتوانستند همراه تیم‌‌های ملی به مسابقات بروند. تدبیری برای این موضوع داشته‌اید؟


شاید پیگیری‌هایی در گذشته انجام شده باشد اما این موضوع به قوانین رایج در مملکت ما برمی‌گردد. ما هم تابع قانون هستیم و باید این قوانین را رعایت کنیم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.